خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشت؛

اتخاذ تدابیر ویژه برای کنترل ورود ویروس وبا و کرونا به کشور

asdasd
کد خبر : ۳۰۸۲۱۲

معاون بهداشت وزارت بهداشت بر اتخاذ تدابیر ویژه به منظور کنترل ورود ویروس کرونا به کشور از طریق حجاج تأکید کرد و گفت: در زمینه بیماری وبا نیز با توجه به شیوع این بیماری در چندین استان از کشور عراق، وزارت بهداشت برنامه ویژه‌ای دارد.

به گزارش ایلنا، علی اکبر سیاری در هفتمین جشنواره علمی بهداشت ایران که صبح امروز در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: با توجه به شعار امسال سازمان بهداشت جهانی که «ایمنی غذا از مزرعه تا سفره» اعلام شده است، کنترل ایمنی و سلامت آب شرب و آب کشاورزی و همچنین تولید مواد غذایی بر عهده کار‌شناسان بهداشت محیط است که نقشی اساسی در این زمینه دارند.

وی با تاکید بر ضرورت آموزش خانواده‌ها در خصوص نحوه تامین غذای سالم تصریح کرد: پس از تولید مواد غذایی و عرضه آن به بازار، مادر خانواده تصمیم می‌گیرد که چه مواد غذایی را خریداری کند لذا ضروری است آموزش‌های لازم در زمینه چگونگی استفاده از غذای سالم و ورود آن بر سفره غذا ارایه شود تا همواره سلامت خانواده و کودکان حفظ شود.

دکتر سیاری با اشاره به نتایج تحقیقی که در سال ۶۴ در ایران انجام گرفته بود اظهار داشت: در سال ۶۴ حدود ۳۴ هزار مورد از مرگ کودکان کمتر از ۵ سال ناشی از اسهال بود که در حال حاضر این میزان به کمتر از ۲۰۰ مرگ در سال تقلیل یافته که ناشی از بهبود بهداشت محیط، کنترل سلامت آب، تغذیه و همچنین ارتقا دسترسی مردم به بهداشت و افزایش سواد آن‌ها بوده است.

معاون بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود بر اتخاذ تدابیر ویژه به منظور کنترل ورود ویروس کرونا به کشور از طریق حجاج تأکید کرد و گفت: در زمینه بیماری وبا نیز با توجه به شیوع این بیماری در چندین استان از کشور عراق، وزارت بهداشت برنامه ویژه‌ای دارد.

 وی عرصه بهداشت عمومی را بسیار گسترده دانست و با بیان اینکه بهداشت اماکن تولید و توزیع مواد غذایی دارای ۳ بخش است، در توضیح گفت: بخش اول مربوط به خودمراقبتی تولید و عرضه کنندگان مواد غذایی در مزرعه، کارخانه و رستوران است بخش دوم مربوط به گروه مصرف کننده یا مردم است که لازم است تا از استاندارد بودن محصولات اطمینان حاصل کنند و بخش سوم مربوط به نظارت می‌باشد تا استاندارد‌ها تعیین و بر آن‌ها نظارت صورت گیرد و در صورت لزوم مداخلات لازم انجام شود که این نقش را وزارت بهداشت بر عهده دارد.

دکتر سیاری همچنین حوزه بهداشت فردی را مربوط به زندگی هر فرد عنوان کرد و گفت: اینکه افراد تصمیم می‌گیرند چه نوع غذایی مصرف کنند یا تحرک کافی داشته باشند و از مصرف سیگار، مواد دخانی و مشروبات الکلی پرهیز کنند مربوط به حوزه بهداشت فردی است.

وی با بیان اینکه آنچه در حوزه بهداشت عمومی اهمیت ویژه‌ای دارد آموزش بهداشت، کنترل سلامت آب، غذا و هوا در جامعه است خاطرنشان کرد: اقدامات در حوزه بهداشت عمومی به مراتب دشوار‌تر از بهداشت فردی است اما وزارت بهداشت در اجرای طرح تحول نظام سلامت به هر دو حوزه توجه ویژه دارد تا در ‌‌نهایت باعث ارتقاء سلامت مردم و شکوفایی نظام خودمراقبتی شود.

گفتنی است در هفتمین جشنواره علمی بهداشت محیط ایران از نفرات برگزیده در بخش‌های مقاله، کتاب، پایان نامه، ابداع و اختراع، پژوهشگر جوان و فعالان اجرایی بهداشت محیطی تقدیر شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز