خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت در انتقاد به وضعیت طب سنتی

هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم

asdasd
کد خبر : ۲۹۹۱۰۹

وزیر بهداشت با بیان اینکه به پیشینه تاریخ و علمی پزشکی ایران افتخار می‌کنم افزود: امیدوارم بتوانیم در اخلاق‌مداری و حسن رفتار با مردم نیز از این بزرگان الگوبرداری کنیم. اما با وجود چنین اقداماتی هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم و فاصله ما با کشورهایی که در طب پیشینه‌ای ندارند بسیار زیاد شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از وبدا؛ سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در آیین رونمایی از مجسمه شیخ‌الرییس ابوعلی سینا اظهار داشت: از کسانی که روز تولد ابوعلی سینا را که بسیار با مسما است به عنوان روز پزشک انتخاب کردند قدردانی می‌کنم.

وی تصریح کرد: اگر همه امکانات مهیا شود نمی‌توان کسی مثل ابوعلی سینا را در حال حاضر با این شرایط تربیت کرد.

وزیر بهداشت ادامه داد: اعتقاد داریم نسل جدید جامعه پزشکی نیز که همواره در طول تاریخ کشور توانمند و اثرگذار بوده گره‌های زیادی را از جامعه ایران و همچنین مجامع بین‌المللی باز کرده است.

هاشمی وجود و آثار ماندگار بزرگانی چون جرجانی، رازی و بوعلی سینا را مصداقی برای مقدس خواندن دانش پزشکی عنوان کرد و گفت: این بزرگان با حکمت نظری و طب آشنا بودند و آن دو را با هم ممزوج کردند و اگر نام حکیم بر آن‌ها گذاشته می‌شد به همین دلیل بود چرا که در ارتباط پزشک با مردم به عنوان محرم مردم به دلیل اعتماد مردم به حکمای قدیم است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه به پیشینه تاریخ و علمی پزشکی ایران افتخار می‌کنم افزود: امیدوارم بتوانیم در اخلاق‌مداری و حسن رفتار با مردم نیز از این بزرگان الگوبرداری کنیم. اما با داشتن پیشینه‌ای به این عظمت با منابع قدیمی بیگانه هستیم.

دکتر هاشمی اقدامات انجام شده در طب سنتی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با وجود چنین اقداماتی هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم و فاصله ما با کشورهایی که در طب پیشینه‌ای ندارند بسیار زیاد شده است.

وزیر بهداشت ابراز داشت: علاوه بر اینکه طب سنتی و طب ملی ما در سطح بین‌المللی به درستی معرفی نشده است در سطح ملی نیز نتوانسته‌ایم توفیقات مناسبی را به دست بیاوریم و اقدامات موثری در گذشته صورت نگرفته چرا که با ورود طب هند و چین به کشور همواره از طب ملی خود مفعول مانده‌ایم.

وزیر بهداشت با اشاره به راه‌اندازی کلینیک‌های طب سنتی و داروخانه‌های گیاهی با سبک و ظاهر ملی قدیمی در کشور گفت: تا پایان دولت چندین مورد از این کیلینک‌ها و داروخانه‌ها راه‌اندازی خواهد شد و ما در وزارت بهداشت علاوه بر اینکه به این طب در شفای مردم باور داریم بلکه می‌دانیم که آن را باید در زندگی مردم وارد کرد.

دکتر هاشمی با اشاره به دوران کودکی خود و آشنایی با طب سنتی گفت: در دوران کودکی کارکردهای مثبت طب سنتی را مشاهده کرده‌ام و معتقدم در حق پیشینه تاریخی این علم کوتاهی زیادی صورت گرفته است. از طرفی نیز مردم تا طعم طب سنتی و طب ملی را نچشند نمی‌توانند سره را از ناسره تشخیص دهند.

دکتر هاشمی گفت: اعتقاد دارم می‌توانیم ظرف دو سه دهه آینده طب ملی را جایگزین عطاری‌ها کرد و حتی به کشورهای دیگر نیز آن را صادر کرد.

وزیر بهداشت به لزوم انجام اقدامات اساسی در مورد طب سنتی تاکید کرد و گفت: تنها راه‌اندازی دانشگاه و تربیت دانشجویان در این راه اثر ندارد بلکه باید این طب در زندگی مردم حضور داشته باشد و مردم خود را درگیر با آن بدانند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه تا به حال مشوق‌های زیادی فرا‌تر از انتظار در وزارت بهداشت برای احیای طب سنتی و طب ملی انجام شده گفت: به نظر می‌رسد به کار بردن واژه طب سنتی برای این دانش قدیمی ملی مناسب نباشد و ضمن قدردانی از همکاران در معاونت طب سنتی امیدوارم که حرکت به سوی آینده باسرعت بیشتری انجام شود تا بتوانیم فرصت‌های از دست رفته گذشته را جبران کنیم.

دکتر هاشمی افزود: در کنار طب ملی و اسلامی می‌توانیم زمینه اخلاق‌مداری را بیش از گذشته در حوزه پزشکی و سایر حوزه‌ها در کشور حکمفرما کنیم و بقای ایران و نظام‌های دینی دنیا همواره بر اخلاق و اخلاق‌مداری بوده است.

دکتر هاشمی ادامه داد: طبیبان روح و جسم همواره نیازمند رعایت اخلاق هستند.

دکتر هاشمی با اشاره به لزوم تقویت طب ملی گفت: در این صورت رضایتمندی مردم از این طب بالا رفته و باعث اعتبار دولت و نظام و اعتماد مردم به آن می‌شود.

وزیر بهداشت در پایان با اشاره به در پیش بودن روز پزشک افزود: مردم نیز همانند مراجع تقلید قدر‌شناس زحمات جامعه پزشکی هستند و این قشر خدوم را واسطه شفای الهی می‌دانند زیرا در مواقعی حساس کشور باعث نجات مردم ایران و حتی خارج از کشور بوده‌اند و هر روز شاهد فداکاری پرستاران و پزشکان هستیم.

گفتنی است در این مراسم دکتر ولایتی مشاور عالی مقام معظم رهبری، دکتر ایازی، قائم مقام وزیر در امور مشارکت‌های اجتماعی و خیرین سلامت؛ دکتر حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت؛ دکتر زارع‌نژاد، مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت؛ دکتر چمران، رئیس شورای شهر تهران؛ دکتر زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور؛ مهندس شریفی، رئیس برج میلاد، و جمعی از جامعه پزشکی و مدیران شهری و همچنین اصحاب رسانه حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز