خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست:

وضعیت اکولوژیک ایران به سمت ناپایداری درحرکت است

asdasd
کد خبر : ۲۹۹۰۰۶

مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست با اشاره به آنالیزهای انجام شده توسط شبکه ردپای جهانی(Global FootprintNetwork)، گفت: براساس تجزیه و تحلیل تقاضای جمعیت جهان از کره زمین، انسان ها ذخیره سالانه منابع طبیعی را در کمتر از هشت ماه اول سال تمام کرده‌اند.

به گزارش ایلنا، زهرا جواهریان مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست با اشاره به آنالیزهای انجام شده توسط شبکه ردپای جهانی(Global Footprint Network گفت: در حال حاضر جمعیت جهان معادل 6/1 ظرفیت کره زمین را در سال مصرف می کند و این بدان معناست که براساس تجزیه و تحلیل تقاضای جمعیت جهان از کره زمین، انسان ها ذخیره سالانه منابع طبیعی را در کمتر از هشت ماه اول سال تمام کرده اند.
وی با بیان اینکه ظرفیت زیستی به معنای توانایی کلی یک اکوسیستم برای حفظ شرایط طبیعی اصلی خود است، اظهار کرد: ظرفیت زیستی کره زمین معادل 9/11میلیارد هکتار جهانی است که سرانه آن حدود 7/2 هکتار در سال است.
مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست افزود: چنانچه میزان مصرف منابع به اندازه ظرفیت زیستی باشد، زمین قادر به خود پالایی سالانه بوده وپسماند تولید شده را جذب می نماید اما در حال حاضر ردپای اکولوژیک میزان مصرف بشر نشان می دهد که در شرایط فعلی تقاضای ما از کره زمین بیش از توان بازتولید آن است.
 
بشر در سال 2015 شش روز زودتر وارد بدهکاری بوم شناختی شد
 
جواهریان ضمن یادآوری این موضوع که "فرارفت روزانه" به معنای نقطه ای است که در آن بشر وارد بدهکاری بوم شناختی می شود، گفت: براساس تخمین شبکه ردپا جهانی(GFN"فرارفت روزانه"زمین برای 2015، در روز پنجشنبه 13 آگوست 2015، مصادف با 22 مرداد ماه (یعنی 6 روز زودتر از سال قبل) رخ داده است.
 
مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست ادامه داد: این تاریخ براساس مقایسه تقاضای بشر - برحسب انتشارات کربن، زمین زارعی، ذخایر شیلاتی و استفاده از جنگل ها برای الوار با توانایی زمین برای باز تولید از قبیل منابع و جذب طبیعی کربن منتشر شده، اعلام شده است.
وی افزود: این امر بر وجود تقاضای بیش از حد در سیستم های طبیعی دلالت دارد که زیان های دائمی تری به بارآورده و به آسانی نمی توان آن را جبران کرد.
 
دهه 1970 آغاز مصرف بیش از حد بشر از ظرفیت زمین
 
جواهریان خاطرنشان کرد: شبکه ردپای جهانی(GFN) تخمین زده است که مصرف بیش از حد بشر از ظرفیت زمین ابتدا در اوایل دهه 1970 آغاز شد و فرارفت روزانه ، به علت رشد جمعیت جهان در کنار افزایش مصرف در سراسر جهان، به طور پیوسته هر ساله زودتر از موعد مقرر اتفاق افتاده است .
مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست تاکید کرد: بر اساس تخمین های(GFN) ، در حال حاضر جمعیت جهان 6/1 برابر ظرفیت کره زمین را مصرف میکند و براساس روند کنونی این معادله تا سال 2030 به دو برابر ظرفیت کره زمین افزایش می یابد.
 
وی افزود: اثر این "بدهکاری بوم شناختی" می تواند گواه بر قطع درختان جنگلی، فرسایش خاک، مصرف منابع آب و تجمع گازهای گلخانه ای در اتمسفر باشد.
 
وضعیت اکولوژیک ایران به سمت ناپایداری در حرکت است
 
جواهریان با بیان اینکه در ایران هم استفاده از منابع بیش از طرفیت زیستی است، گفت: در ایران سرانه ظرفیت زیستی 9/0 و ردپای اکولوژیک 1/2 است یعنی میزان مصرف منابع زیستی و تأثیر آن بر محیط زیست بیش از دو برابر ظرفیت زیستی کشور است و در واقع نشان دهنده این واقعیت است که وضعیت اکولوژیک به سمت ناپایداری حرکت می کند.
 
وی یادآور شد: ایران جز 10 تولید کننده نخست CO2 در جهان است که حدود 84/1 درصدCO2جهان را تولید می کند و این در حالی است که ردپای کربن بالاترین سهم در ردپای اکولوژیک را دارد.
مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست خاطرنشان کرد: سرانه انتشارCO2در جهان حدود 9/4 تن در سال و در ایران7/7 تن است.
 
جواهریان همچنین درباره ردپای آب آبی، گفت:  ایران بالاترین نرخ ردپای آب آبی در بین کشورهایی با جمعیت بالای 5 میلیون نفر را دارد که تقریبا معادل 589 متر مکعب در سال است.
 
نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز