خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

سلامت باید متولی واحد داشته باشد

asdasd
کد خبر : ۲۹۷۶۱۹

وزیر بهداشت شامگاه شنبه در برنامه نگاه یک به تشریح دستاوردهای برنامه تحول نظام سلامت پرداخت و در خصوص موضوعاتی همچون بیمه، پرداخت مبتنی برعملکرد، وضعیت دارو و پرداخت از جیب مردم، بیماران خاص، برنامه های حوزه بهداشت و پیشگیری، تعرفه گذاری خدمات، طرح تعهد خدمت اجباری و سیستم آموزشی پزشکی کشور سخن گفت.

به گزارش ایلنا، هاشمی در ابتدای این برنامه پیشاپیش روز پزشک را به همکاران پر تلاش خود تبریک گفته و پزشکان را سرمایه های اجتماعی جامعه برشمرد که مستقیما با سلامت مردم در تماسند و متعهدانه برای ارتقا سلامت جامعه و درمان بیماران تلاش می کنند.

وی گفت: طرح تحول سلامت کمتر از یک سال و نیم است که آغاز شده و ٤ بسته آن عملیاتی شده است و مهمترین آن کاهش پرداختی از جیب مردم بوده است.

دکتر هاشمی افزود: تحول در حوز بهداشت، اصلاح تعرفه های پزشکی، توجه به حقوق بیمار و ارایه کنندگان خدمات و تحول در حوزه آموزش دیگر گام های طرح تحول نظام سلامت بوده است.

وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه بخش عمده برنامه ها به مرحله اجرا رسیده و حاصل آن رضایت حداکثری مردم از اجرای برنامه است.

دکتر هاشمی با بیان این که در تربیون های رسمی درخصوص اعتبارات تخصیص داده شده به وزارت بهداشت ادعاهای زیادی مطرح شده است، گفت: این امر سطح توقعات را افزایش داده و این درحالیست که رقم روی کاغذ با رقم تخصیص یافته فاصله دارد و ما یک درصد مالیات بر ارزش افزوده را داشتیم که ٢٣٠٠میلیارد ریال از این ردیف و ٤٨٠٠ میلیارد ریال هم از محل هدفمندی به حوزه سلامت تخصیص یافته است.

هزینه های درمانی از جیب مردم 2500 میلیارد ریال کاهش یافته است

وزیر بهداشت تصریح کرد: با اجرای برنامه تحول سلامت کاهش پرداخت از جیب مردم حدود ٢٥٠٠میلیارد ریال کاهش یافته است، 10 میلیون نفر توسط بیمه سلامت ایرانیان بیمه شدند و ماندگاری پزشکان، گسترش خدمات بهداشتی درمانی به حاشیه شهرها، تامین دارو و واکسن و مکمل غذایی و تجهیز و راه اندازی ١٥٠٠خانه بهداشت از دیگر دستاوردهای اجرای طرح تحول سلامت بوده است اما  فضاسازی ها یی در جهت ناکارآمد خواندن سیستم و طرح صورت گرفت که خوشبختانه قضاوت با مردم بود و طبق نظر سنجی های صورت گرفته ٧٠تا ٨٥ درصد مردم از اجرای این طرح ابراز رضایت کرده اند و البته ملاک کار ما مردم هستند که با بحث های حاشیه ای هم بیگانه اند.

دکتر هاشمی تصریح کرد: سالهاست برخی رسانه ها مسیر اشتباهی را درباره جامعه پزشکی طی کردند.

وی گفت: ما اعتقاد داریم سرمایه هایی در جامعه داریم در عین حال در تمامی صنوف اشکال وجود دارد و برجسته کردن برخی اقدامات با نیت خاص صحیح نیست.

وزیر بهداشت گفت: ما شفاف سازی کردیم و رقم دریافتی پزشکان و اساتید برجسته این حوزه را نیز اعلام کردیم.

نباید به فضای پزشک ستیز دامن زد

وی گفت: در برنامه ای در همین تلویزیون بصورت اغراق امیز درآمد پزشکان  ایرانی را چند برابر پزشکان آمریکا خواندند و آن را به کل جامعه تعمیم دادند.

دکتر هاشمی گفت: درآمد پزشک متخصص از سه و نیم میلیون به ٥ میلیون تومان با تعرفه های جدید رسیده است. در خصوص اساتید تمام وقت هم همین میزان دریافتی ها  افزایش یافته است و اینگونه قضاوت ها منصفانه نیست و نباید به فضای پزشک ستیز دامن زد زیرا به سلامت مردم لطمه زده می شود.

وزیر بهداشت گفت: مجموعه ای از افراد که سرمایه اجتماعی هم هستند وقتی احساس کنند بدون داشتن تریبون علیه شان حرف زده می شود قطعا ناراحت می شوند.

بیمه ها  به موقع به تعهدات خود عمل نمی کنند

دکتر هاشمی گفت: دولت برای اولین بار خدمات درمانی را تعرفه گذاری کرده و نظارت هم می کند و تعرفه گذاری جدید بر خلاف تعرفه های غیر واقعی گذشته است، حال همین را بزرگنمایی می کنند.

وزیر بهداشت یادآور شد: وقتی بیمه های تجاری پول بیمارستان را نمی دهند بخش خصوصی ناچار می شود ابتدا از مراجعه کننده هزینه ها را دریافت کند و سپس از او بخواهد هزینه های انجام شده را از بیمه ها بگیرد و این در حالی است که پرداخت های بیمه به روز نیست و ما تا ٤٥ روز هم به بیمه ها فرصت دادیم اما باز هم بیمه ها به موقع به تعهدات خود عمل نمی کنند.

دکتر هاشمی گفت: حدود ده سال پیش با این استدلال که ارایه دهنده و دریافت کننده خدمت نمیتواند یکی باشد بیمه ها را از وزارت بهداشت جدا کردند، اگر این مدت را مرور کنیم می بینیم باز هم مثلا ٥٠ درصد دارو را بیمه ها می فروشند و از طرفی مستقیما در امر بهداشت دخالت می کنند به نحوی که بیمارستان های مستقلی دارند و خدمت ارایه می کنند.

 

ضرورت بازنگری جدی در بیمه ها

وزیر بهداشت با تاکید بر این که سلامت باید متولی واحد داشته باشد تا سامان یابد و بیمه ها نباید بنگاه داری کنند، تصریح کرد: مانند همه جای دنیا، باید در خصوص بیمه ها بازنگری جدی صورت گیرد و با سامان یافتن بیمه ها بخش عمده ای از مشکلات درمان نیز برطرف می شود.

دکتر هاشمی گفت: یکسان سازی بیمه ها به مفهوم تجمیع بیمه ها نیست، ما به دنبال ایجاد وحدت رویه هستیم و اگر تجمیع منابع و خریدار خدمت مشخص شود دیگر ارایه کننده خدمت نیز لزوما دولت نیست.

وی گفت: دولت باید برگشت سرمایه در حوزه سلامت را تضمین کند و زمینه مشارکت بیشتر در این بخش را فراهم کند.

وزیر بهداشت گفت: نمیتوانیم حقوق بیمه شدگان را ادعا کنیم اما برای جمعیت عظیمی در همین تهران و اطراف تهران تنها یک بیمارستان داشته باشیم.

وی با تاکید بر این که با نباید با پرداخت حق بیمه متفاوت، سطح خدمات متفاوتی ارایه شود، تصریح کرد: باید برای همه جامعه بیمه شده به یک نسبت خدمات مناسب ارایه کنیم و معتقدم کشور باید دارای صندوق بیمه شود.

 

حمایت دولت از اجرای طرح تحول سلامت

وزیر بهداشت با اشاره به حمایت دولت از اجرای طرح تحول سلامت گفت: نگرانی برای حذف بودجه این طرح مهم وجود ندارد اگرچه امسال سال سختی برای مجموعه دولت است و وقتی طلب ما دیر وصول می شود شرمنده همکارانمان برای تاخیر در پرداخت ها می شویم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: قطعا تا پایان دولت طرح تحول نظام سلامت با قوت تمام تداوم می یابد.

دکتر هاشمی در ادامه به موضوع بیماران خاص اشاره کرد و گفت: بیماران خاص شامل ٤بیماری تعریف شده در دولت های قبل نیست بلکه در حال حاضر بیماری های دیگری نیز وجود دارد که تعدادشان کم نیست اما مصوبه ای هم برایشان وجود ندارد.

وزیر بهداشت یادآور شد: در این دولت دارو در دسترس بیماران خاص قرار گرفت، افزایش اقلام دارویی و در اختیار گرفتن داروهای موثر و پرداخت کامل هزینه دارویی بیماران خاص از دیگر اقدامات صورت گرفته در این دولت است.

وی گفت: بیمارستان ها را موظف کرده ایم که بر اساس طرح، هزینه ای از بیمار نگیرند.

دکتر هاشمی تصریح کرد: در مقایسه با داروهای خارجی، قطعا داروهای داخلی با کیفیت مشابه، در اولویت قرار دارند و تحت پوشش قرار می گیرند.

 

طب عمومی  بازنگری می شود

وزیر بهداشت همچنین گام چهارم برنامه تحول نظام سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: از مهر ماه بازنگری جدی در طب عمومی خواهد شد در بخش های تخصصی تغییراتی ایجاد خواهد شد و برای آموزش پزشک خانواده نیز برنامه هایی صورت گرفته است.

دکتر هاشمی گفت: امسال برای ده میلیون نفر در حاشیه شهرها در قالب گروه ٥٠هزار نفره، پزشک خانواده مستقر کرده ایم .

وی گفت: در دو استانی که پزشک خانواده اجرا می شود به رغم رضایت نسبی، به دلیل نبود زیر ساخت ها از قبیل نظام ارجاع صحیح و پرونده الکترونیک، مشکلاتی وجود دارد.

وزیر بهداشت گفت: زمانی که کار را شروع کردیم پزشک عمومی در شهری همچون خاش یک میلیون و ٤٠٠تومان درآمد داشت، با این همه، ادعای وجود پزشک بیکار هم در رسانه ها مطرح بود اما با آغاز طرح تنها دو هزار پزشک وارد طرح شدند و به نظر می رسد که ما پزشک عمومی کافی نداریم تا آنها را در اولین خط درمان قرار دهیم.

دکتر هاشمی گفت: باید کارشناسان و همکارانی را در تیم سلامت داشته باشیم که کل کشور را تحت پوشش شبکه بهداشتی قرار دهند و بتوانند به غربالگری بیماری ها بپردازند، معتقدیم خدمات بهداشتی از مسیر کارشناس بررسی می شود و این یک مدل جهانی است.

 

ارزیابی مثبت سازمان جهانی بهداشت از مدل ارایه خدمات بهداشتی درمانی  کشور

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به سفر مارگارت چان رییس سازمان جهانی بهداشت به ایران گفت: ارزیابی وی از مدل ارایه خدمات بهداشتی و درمانی در ایران مناسب بود و  مدل ایران را مصداق مدل سازمان جهانی دانست.

دکتر هاشمی در بخش دیگری از سخنان گفت: برای تمامی پزشکان در کشور بویژه در روستاها و مناطق حاشیه ای و محروم کار وجود دارد و نمی توان به پزشکی که به حرفه دیگری اشتغال دارد لقب بیکار داد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: بومی گزینی باید جایگزین طرح تعهد خدمت شود، اگرچه دانشگاه های علوم پزشکی تهران ظرفیت بومی ندارند اما 30 درصد این ظرفیت به دانشگاه های مناطق محروم اختصاص یافته است.

وی گفت: باید امیدوار بود طرح تنها در صورتی ادامه یابد که به افزایش مهارت افراد بیانجامد و در عین حال با برنامه ریزی های صورت گرفته باید مشکلات افراد مشمول طرح همچون دوری از خانواده برطرف شود.

وزیر بهداشت گفت: باید با مشوق های مالی یا امتیازات بومی گزینی، مشکلات طرح تعهد خدمت اجباری را کاهش داد.

دکتر هاشمی یادآور شد: ما برای مناطق محروم ٤٥٠٠پزشک به کارگرفتیم، در زابل ١١نفر متخصص زنان و سه نفر فلوشیب و فوق تخصص داریم که این اقدام با گذشته قابل مقایسه نیست.

وی گفت: در طرح تحول سلامت اقدامات زیادی برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم صورت گرفته است و بی انصافی است که اسم این اقدام را ریختن پول در جیب پزشکان عنوان کنند.

وزیر بهداشت در ادامه اظهار امیدواری کرد تا پایان دولت بتوان 10 برابر مورد انتظار به تعداد تخت های بستری کشور اضافه کرد و این اقدام بدون هزینه کرد از سایر منابع است.

اعتبارات هدفمندی یارانه ها در محلهای مشخص هزینه می شود

وی تصریح کرد: ردیف هزینه کرد تمامی اعتبارات ما مشخص است ما اعتبارات مربوط به هدفمندی یارانه ها را تنها در محل های مشخصی همچون کاهش پرداختی از جیب مردم، رایگان کردن زایمان طبیعی و دیگر خدمات هزینه می کنیم.

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به مشکلات مربوط به کمبود نیروی انسانی در حوزه سلامت گفت: ما اجازه استخدام نداریم، دولت مخالف گسترش وزارتخانه است و فقط توانسته ایم برای ٣٦بیمارستان جدید مجوز استخدام هفت هزار نفر را بگیریم.

دکتر هاشمی گفت: تعداد زیادی نیز نیروی قراردادی و تبصره ای داریم که منتظر تعیین وضعیتند، در مورد پرستاران هم بویژه در بخش مراقبت های ویژه با کمبود نیرو مواجه هستیم.

وی گفت: اگرچه شرکتی را برای تامین نیرو و حل مشکل تشکیل داده ایم اما موانعی نیز برای جذب و به کارگیری افراد وجود دارد.

وزیر بهداشت افزود: در مورد پرستاری بعد ٢٥سال، نظام نوین پرداخت بر اساس قانون تعریف عملکردی را مبنا قراردادیم و اگرچه نقایصی هم اجرای این نظام داشت اما دیگر از اضافه کار و تشویق های غیر واقعی خبری نیست و در حال حاضر در حال بررسی رفع مشکلات مربوط به این موضوع هستیم.

 

بهداشت و درمان از هم جدا نیست

وزیر بهداشت با بیان این که سرمایه گذاری در حوزه بهداشت و پیشگیری شرط عقل است و کم هزینه می باشد، تاکید کرد: امروز بهداشت و درمان از هم جدا نیست، بخشی از بهداشت اولیه اداره بیمارستان هایی است که باید در کنار مراکز بهداشتی درمانی باشد، ما در حوزه بهداشت خیلی کار کردیم و کارنامه ما در این دولت در حوزه بهداشت قابل مقایسه با گذشته نیست.

دکتر هاشمی در پایان: به اقدامات صورت گرفته در حوزه بهداشت پرداخت و گفت: تولید و ارایه واکسن به ویژه واکسن پنجگانه، ارایه مکمل های غذایی و دارویی، بحث پیشگیری از پوسیدگی دندان در مقطع ابتدایی و امضا شدن سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر با حضور ٩وزیر و رییس سازمان بهداشت جهانی بخشی از اقدامات حوزه بهداشت است.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز