خبرگزاری کار ایران

رئیس جمعیت هلال‌احمر:

همه جمعیت های ملی نقش خود را در مورد یمن، سوریه و عراق ایفا کنند

asdasd
کد خبر : ۲۹۶۹۹۷

رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که صبح امروز پس از سفر به یمن، سوریه و عراق به‌منظور بحث و تبادل نظر با مقامات و مسئولان کشورمان با رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران دیدار کرد، اظهار نگرانی خود را از سیاسی کردن اقدامات، روابط و کمک‌های بشردوستانه در کشورهای درگیر جنگ اعلام کرد.

به گزارش ایلنا، سید امیر محسن ضیائی در این دیدار با اشاره به این‌که ایران برای ارسال کمک‌های بشردوستانه خود به یمن از اصول بشردوستانه پیروی می‌کند، گفت: در این زمینه همواره همکار و هماهنگ با کمیته فعالیت کرده و معتقدیم که همه کمک‌های بشردوستانه باید به صورت مستقیم به دست مردم آسیب دیده این کشور برسد.

ضیائی با اشاره به این‌که شرایط کنونی در یمن، سوریه و عراق به هیچ وجه قابل پذیرش نیست، افزود: بر این اساس  همه جمعیت‌های ملی باید نقش خود را در این زمینه به نحو احسن انجام دهند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با تأکید بر این‌که جمعیت‌های ملی باید رهبریت سازمان‌های بین المللی را در زمان درگیری‌ها بپذیرند، گفت: در این صورت می‌توان کمک‌ها را به سمت کمیته بین المللی هدایت کرد.

وی با اشاره به فعالیت‌های کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر ایران، از علاقه مندی هلال‌احمر ایران برای کمک و همکاری نزدیک با کمیته بین‌المللی صلیب سرخ خبر داد.

آمادگی برای تدریس حقوق بشردوستانه در دانشگاه جامع علمی کاربردی هلال

دکتر ضیائی همچنین گفت: هلال‌احمر ایران دانشگاه بین المللی بسیار پیشرفته ای دارد که می‌توان مسائل حقوق بشردوستانه را نیز به عنوان یک رشته مستقل در این دانشگاه راه اندازی کرد.

وی تصریح کرد: هلال‌احمر ایران همچنین در زمینه مهاجرت فعالیت و تجربیات بسیار خوبی دارد که می‌توان آن‌ها را اجرایی کند.

دنیا باید در موضوع یمن بیدار بوده و واکنش نشان دهد

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به این‌که ایران این روزها امن‌ترین کشور در منطقه است، درباره بحران یمن، گفت: هم‌اکنون به نظر می‌رسد ۴هزار نفر در یمن کشته و ۲۰هزار تن نیز مجروح و  ۳۰۰ هزار تن آواره شده‌اند.

وی با تأکید بر این‌که دنیا باید بیدار بوده و در موضوع یمن واکنش نشان دهد، اظهار کرد: هدف جمعیت هلال‌احمر ایران کمک به مردم آسیب‌دیده یمن به هر شکل ممکن است و در این زمینه آمادگی داریم تا همکاری لازم با کمیته بین‌المللی صلیب سرخ برای ارسال محموله داشته باشیم.

اظهار نگرانی از سیاسی‌کردن اقدامات و روابط بشردوستانه در کشورهای درگیر جنگ

پیتر مائورر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ هم در این دیدار با اعلام اظهار نگرانی خود از سیاسی‌کردن اقدامات، روابط و کمک‌های بشردوستانه در کشورهای درگیر جنگ، گفت:  همکاری بسیار نزدیکی میان کمیته، ایران و ۷۵ جمعیت ملی در موضوع یمن وجود داشته و همه اعضا درک قوی از شرایط دارند و لذا امیدوارم بتوانیم در این زمینه به موضع واحدی برسیم.

وی با تأکید بر این‌که کمیته بین المللی صلیب سرخ به دنبال افزایش مشارکت‌ها و همکاری‌ها با هلال‌احمر ایران است، گفت: چالش بزرگی که در سال‌های اخیر کمیته با وجود همه تلاش‌ها برای حفظ بی‌طرفی و بی‌غرضی با آن مواجه بوده، این است که گروه‌های درگیر و متخاصم با وجود آگاهی از مسائل بشردوستانه، همواره از این مهم برای سوء‌استفاده از طرف مقابل خود استفاده کرده‌اند.

مائورر تأکید کرد: بر این اساس همه تلاش ما این است تا همه مسائل را به سمت کمک به نیازمندان واقعی نه در جهت اهداف مخالفان دولت‌ها، سوق دهیم و در این زمینه همواره به‌دنبال کمک به نیازمندترین افراد بوده‌ایم.

مجروحان و قربانیان جنگ و درگیری در یمن برای زنده ماندن، دست و پنجه نرم می‌کنند

رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با اشاره به این‌که یکی از مشکلات مهم در یمن دسترسی بی‌طرفانه و بی‌غرضانه به مردم آسیب‌دیده است، اظهار کرد: هم‌اکنون مجروحان و قربانیان جنگ و درگیری در یمن حتی نیازمند ابتدایی‌ترین امکانات برای زندگی هستند و برای زنده ماندن، دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی با تأکید بر این‌که باید نیازهای بشردوستانه را از مساله درگیری جدا کرد، افزود: مردم بسیاری در یمن کشته، مجروح و آواره شده‌اند و همه تلاش ما کاهش این مشکلات است، اما نباید نسبت به اثرات غیرمستقیم جنگ بی‌توجه بود.

مائورر با اشاره به این‌که از مشکلات کنونی فعالیت در کشورهای درگیر به خصوص یمن، ورود و خروج کالا و اقلام امدادی برای کمک به آسیب‌دیدگان است، اظهار کرد: هم‌اکنون طرف‌های درگیر در کشورهای مختلف به‌خصوص یمن درک صحیحی از کمک‌ها و مسائل بشردوستانه نداشته و هر نوع کمک در این زمینه را به معنای، کمک به تقویت گروه‌های دیگر حاضر در درگیری‌ها می‌دانند و کمیته همواره در تلاش است تا بی‌طرفی و بی‌غرضی خود را اثبات کند.

وی با اشاره به این‌که هم‌اکنون کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و برخی جمعیت‌های ملی در یمن حضور دارند، گفت: دفتر کمیته در عدن در حال فعالیت است و تعداد کمی از جمعیت‌های اروپایی نیز برای کمک به مردم این کشور در یمن حاضر هستند، اما متاسفانه کمیته بسیاری از جمعیت‌ها را در یمن ندیده و به آن‌ها دسترسی برای مذاکره ندارد.

صلاله، بهترین مقصد برای کمک به مردم یمن

رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با بیان این‌که بهترین اقدام برای کمک به یمن ارسال کمک‌ها از طریق کمیته برای مردم این کشور است، عنوان کرد: مناسب‌ترین راه برای ارسال کمک‌ها در یمن، اقدام از طریق دریا و از مسیر صلاله است و در این زمینه کمک‌های مادی به یمن بسیار مناسب‌تر و در اصل ساده‌ترین راه خواهد بود.

وی با تأکید بر این‌که کمیته در حال طراحی شیوه‌های عملی برای ارسال محموله‌های بشردوستانه و کمک‌ها به یمن است، خاطرنشان کرد: لذا باید مذاکره کنیم تا همه اعضای نهضت برای کمک به یمن اقدام کنند؛ چراکه هم‌اکنون طرف درگیری در حال محدود کردن دسترسی‌ها برای ارسال کمک‌ها به یمن است.

به گفته مائورر در حال حاضر کمک‌ها در یمن فقط از طریق کمیته بین‌المللی صلیب سرخ پذیرفته می‌شود و لذا به همه اعضای نهضت اعلام کرده‌ایم که برای کمک از طریق دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در صلاله اقدام کنند.

وی با بیان این‌که هم اکنون مهم‌ترین مساله در یمن، تأمین انرژی برای تداوم حیات در این کشور است، اظهار کرد: باید به طرف‌های درگیری اطمینان بدهیم آنچه از طریق صلیب سرخ و هلال‌احمر برای مردم یمن ارسال می‌شود، فقط به منظور کمک به مردم مظلوم و آسیب دیده از درگیری‌ها است.

تشکر از تلاش‌های هلال‌احمر ایران برای کمک به مردم آسیب دیده یمن

رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با تشکر از تلاش‌های هلال‌احمر ایران برای کمک به مردم آسیب دیده یمن، گفت: کمیته بین المللی صلیب سرخ همواره آماده کمک به ایران به منظور ارسال کمک‌های بشردوستانه مردم ایران برای مردم مظلوم یمن است.

وی تأکید کرد: همه تلاش کمیته مذاکره با نیروهای ائتلاف برای باز کردن راه‌های کمک به یمن است و در این زمینه مذاکراتی نیز با نماینده دبیرکل سازمان ملل در یمن بعه منظور بررسی و پیشنهاد راههای آتش‌بس در یمن داشته‌ایم.

تاکید بر ضرورت افزایش کمک های بشردوستانه به سوریه

مائورر همچنین درباره شرایط بشردوستانه در سوریه و عراق، توضیح داد: باید تلاش‌های خود را در سوریه افزایش دهیم؛ چراکه در حال حاضر نقض کامل حقوق بشردوستانه در یمن رخ داده و اثرات آن افزایش رنج و آلام، آوارگی مردم و نبود منابع و افزایش آسیب‌پذیری مردم در منطقه است.

به گفته وی سفر به سوریه نتایج خوبی به دنبال داشته و در چند ماه گذشته عملیات‌های بشردوستانه کمیته در سوریه افزایش بسیاری داشته و هم اکنون ۷۰ درصد از ۱۰۰ درصد درخواست‌های مصوب کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در سوریه اجرایی می‌شود.

شرایط بشردوستانه در عراق بسیار بدتر از سوریه است

رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با اشاره به این‌که شرایط بشردوستانه در عراق بسیار بدتر از سوریه است، عنوان کرد: کمیته در حال حاضر همکاری نزدیکی با دولت عراق دارد، اما متاسفانه دسترسی‌ها در بخش‌هایی که به‌وسیله داعش کنترل می‌شود، بسیار ناچیز بوده و هرچند کمک‌هایی به بیمارستان‌های این مناطق انجام می‌شود، اما این کمک‌ها بسیار محدود بوده و در این زمینه در حال مذاکره با گروه‌هایی هستیم که در منطقه نقش تاثیرگذاری دارند.

وی با تقدیر از زحمات هلال‌احمر ایران برای کمک به مردم عراق، سوریه و یمن تصریح کرد: باید در سطح بین المللی از همه توان خود برای کمک به مردم آسیب دیده در کشورهای درگیر استفاده کنیم.

مائورر با تشکر از تلاش های هلال‌احمر ایران در موضوع توجه به اسلام و حقوق بشردوستانه، اظهار امیدواری کرد که بتوان به موضع مشخص علمی و بشری در زمینه اسلام و حقوق بشردوستانه دست یافته و قوانین اسلام در حقوق بشردوستانه را به طور خاص احصا کرد تا بتوان در مذاکرات از اشتراک‌ها و ارزش‌های یکسانی بهره برد.

وی گفت: هم اکنون فعالیت بسیار سازنده ای در زمینه اسلام و حقوق بشردوستانه در قم در حال انجام است و هلال‌احمر ایران نه فقط در این زمینه بلکه در سایر حوزه‌های فعالیت نیز مهم‌ترین شریک کاری کمیته بین‌المللی صلیب سرخ محسوب می‌شود.

رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تأکید کرد: مهاجرت و یافتن راه حل‌های بهتر برای کمک به مردم در زمان پناهندگی و مراقبت‌های بهداشتی در معرض خطر از جمله مسائل مهمی است که می‌توان با کمک هلال‌احمر ایران برنامه‌های مشارکتی را در این زمینه اجرایی کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز