خبرگزاری کار ایران

فرمانده نیروی انتظامی:

تخلفات و تلفات جاده‌ای 5 درصد کاهش داشته است

asdasd
کد خبر : ۲۹۶۰۴۱

فرمانده نیروی انتظامی گفت: با کمک رسانه‌ها می‌توانیم؛ بروز تخلفات و جرایم را کاهش دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار حسین اشتری در مراسم افتتاحیه جشنواره رسانه، نظم و امنیت عمومی همزمان با بزرگداشت روز خبرنگار گفت: امروز پلیس وظیفه حفظ نظم و امنیت جامعه را عهده‌دار است و وظیفه خود می‌داند که در تمام عرصه‌ها برای نظم و احساس امنیت فعالیت کند.

وی تصریح کرد: امروز ارتباط بین مردم و پلیس خوب و منطقی است و پل ارتباطی جامعه و پلیس خبرنگاران هستند، کسانی که می‌توانند با دقت، سرعت و امانت‌داری پیام پلیس را به مردم منعکس کنند.

فرمانده نیروی انتظامی افزود: نیروی انتظامی به دلیل اینکه نیرویی جامعه‌محور است و به صورت مرتب و 24 ساعته با مردم سر و کار دارد، باید ارتباط تعریف‌شده‌ای را با جامعه داشته باشد.

وی ادامه داد: وقتی حوادثی در کشور رخ می‌دهد؛ گزارش آن از طرف خبرنگاران به مردم می‌رسد. بهترین فرایند آموزش همگانی نیز که پلیس آن را مد نظر دارد، از طریق رسانه‌ها امکان‌پذیر است.

وی با بیان اینکه انتقال آرامش به جامعه از طریق اصحاب رسانه خواهد بود، افزود: بعد نرم امنیت که یکی از اهداف ماست و باید در جامعه ساری و جاری باشد، از طریق انعکاس مناسب خبری از سوی رسانه‌ها صورت می‌گیرد.

اشتری خاطرنشان کرد: اگر می‌گوییم؛ وظیفه پلیس ایجاد نظم و امنیت است، این مساله به تنهایی از عهده پلیس برنمی‌آید.

وی گفت: در برخی مواقع اخباری در سایت‌ها منعکس می‌شود که از جنبه‌هایی خوب است اما در برخی مواقع انعکاس خبرها باعث نگرانی مردم می‌شود. این هنر یک خبرنگار است که هم پیام را به مردم برساند و هم امنیت جامعه را حفظ کرده و به مردم آرامش بدهد.

اشتری با تاکید بر اینکه رویکرد ما در ارتباط با رسانه مبتنی بر سرعت و دقت است، گفت: اگر مطالبی را انعکاس نمی‌دهیم، دلیل بر این نیست که شما را محرم نمی‌دانیم، شاید اسرار خانواده در میان باشد، گرچه در برخی مواقع متهم به کوتاهی می‌شویم، اما ممکن است؛ اتفاقی در یک شهرستان رخ بدهد که جنبه ملی پیدا کند. شاید شما از نوع ارسال اخبار از سوی پلیس گلایه‌مند باشید، اما اگر پشت پرده ماجراها بیان شود آرامش مردم خدشه‌دار می‌شود.

وی تاکید کرد: در برخی از موارد نیز ما از سوی قوه قضاییه محدودیت داریم، چرا که پرونده در حال بررسی است و لازم است؛ جنبه‌های مختلف آن مخفی بماند.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اینکه تمام تلاش‌ ما ارتباط مناسب با رسانه است، گفت: نشانه این موضوع نیز انتخاب فردی به عنوان سخنگوی نیروی انتظامی است. در ابتدای مسئولیت، این سمت را ایجاد کردیم که ارتباط بیشتری بین رسانه‌ها و پلیس شکل بگیرد که امیدواریم این ارتباط قوی‌تر شود.

اشتری با اشاره به کارکرد رسانه‌ها گفت: رسانه‌ها از بعد نظارتی برای ما اهمیت دارند. رسانه‌ها فرایند زندگی اجتماعی مردم و فرایند عملکرد دستگاه‌های دولتی را مد نظر دارند و این نظارت کمک زیادی به ما می‌کند. به همین دلیل از شما درخواست می‌کنیم که به اقدامات پلیس در جامعه نظارت کنید و موارد مثبت و منفی آن را به ما منعکس کنید.

وی تاکید کرد: به این موضوع توجه کنید که آنچه به عنوان پیامد منفی در جامعه انعکاس پیدا می‌کند، تاثیرات منفی بر جامعه خواهد داشت از این رو درخواست ما این است که ابتدا چنین مواردی به خود ما منتقل شود. تلاش ما این است که پناه و ملجا مردم باشیم و نمی‌خواهیم، خلاف آن عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌هایی که دلسوز نظام نیستند، حرکت‌هایی انجام می‌دهند که مناسب نیست، افزود: از آنها توقعی نداریم، اما درخواست می‌کنیم نظارت شما به گونه‌ای باشد که رشد و پویایی را به نیروی انتظامی بدهد.

اشتری با اشاره به اینکه انسجام‌بخشی یکی دیگر از کارکردهای رسانه است، افزود: جلوگیری از تفرقه، نظارت بر عملکرد سازمان‌ها و انعکاس آن می‌تواند؛ باعث دلگرمی سازمان و انسجام بیشتر آن باشد. اگر امروز از نیروی انتظامی تعریف می‌شود؛ برای خوشایند ما نیست.

به گفته وی اگر نیروی انتظامی قدرتمندی داشته باشیم، مردم احساس آرامش و غرور می‌کنند.

اشتری انتقال فرهنگ و میراث اجتماعی را یکی دیگر از کارکردهای رسانه‌ دانست و افزود: اگر مجموعه نیروی  انتظامی و رسانه خوب عمل کنند، قدرت نرم جامعه دو چندان می‌شود و سرمایه اجتماعی پلیس افزایش می‌یابد که نتیجه آن آرامش بیشتر برای مردم است و در کنار آرامش شاهد پیشرفت و رشد اقتصادی کشور خواهیم بود.

فرمانده نیروی انتظامی گفت: شهروندان می‌توانند؛ فرایند انجام ماموریت را تسهیل کنند. به طور مثال برخورد با متخلفان در حوزه ترافیکی دارای اهمیت است، اگر مردم از طریق رسانه‌ها این آمادگی را داشته باشند که پلیس با متخلفان برخورد می‌کند، شاهد بروز تخلفات کمتری خواهیم بود. هدف ما اعمال قانون به منظور جریمه شدن افراد نیست، هدف ما اجرای درست قانون است و ایجاد این فرهنگ با کمک رسانه‌ها امکان‌پذیر است.

اشتری با اشاره به انتظار پلیس از رسانه‌ها برای همراهی در انجام ماموریت‌ها گفت: بسترسازی اجرای ماموریت‌ها یکی از مهمترین این انتظارات است، به طور مثال در برخورد با معتادان، جمع‌آوری موادفروشان و هنجارشکنان اگر فضای جامعه به کمک رسانه‌ها آماده شود و این موضوع از نیروی انتظامی مطالبه شود، به نیروی انتظامی در اجرای بهتر ماموریت کمک می‌شود. همچنین حرکت رسانه‌ها در حین ماموریت پلیس اثربخشی آن را زیاد می‌کند.

وی گفت: هدف ما این نیست که بخواهیم یک طرح را یک هفته اجرایی و بعد آن را رها کنیم، افزود: کسانی که هنجارشکن هستند، باید با یک بار اعمال قانون، عدم بروز تخلف در آنها نهادینه شود و قطعا این موضوع با کمک رسانه‌ها محقق خواهد شد.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به کاهش بروز تخلفات در حوزه راهور گفت:‌ بررسی‌ها نشان می‌دهد که تخلفات، تصادفات و مرگ و میر در جاده‌ها نسبت به مشابه سال گذشته آن 5 درصد کاهش داشته است. ضمن اینکه ما رشد خوبی در کاهش تخلفات مواد مخدر، کشف مواد و جرایم دیگر شاهد بودیم، اما درباره  جرایم خرد هنوز نگرانی‌هایی وجود دارد و شاهد افزایش اینگونه جرایم بودیم که قطعا همکاری دیگر دستگاه‌ها با پلیس می‌تواند، در این زمینه تاثیرگذار باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز