خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای شهر تهران:

انتقال پایتخت امری بعید است

asdasd
کد خبر : ۲۹۶۰۲۷

رئیس شورای شهر تهران انتقال پایتخت را امری بعید عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی چمران در نشست خبری صبح امروز خود ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: خبرنگاران می‌تواند با آگاه‌سازی منطقی و صحیح کار درست را انجام داده و با ابلاغ ناصحیح مسیر را منحرف کند.

وی با تاکید بر اینکه خبرنگاری کاری ارزشی است، افزود: خبرنگار در یک لبه تیز حرکت می‌کند و کسی پیروز می‌شود که تذکیه کرده و راه درست را انتخاب کند.

چمران اظهار کرد: امیدوارم خبرنگاران غرق تفکرات سیاسی، جناحی و فردی نشوند و واقعیت‌ها و ارزش‌ها را بشناسند و در برابر تهدید‌ها استقلال واقعی و ذاتی خود را حفظ کنند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها در کشورهای دیگر نقش پیچیده‌ای را در ساختن افکار عمومی ایفا می‌کند اظهار کرد: اما مردم ما آگاهی داشته و صددرصد تسلیم آنچه به آنها گفته شده‌، نمی‌شوند.

چمران ادامه داد: ملت ما حقایق را تا جایی که به آن دستیابی داشته باشند، با هوش و ذکاوت خود در می‌یابند، بنابراین کار رسانه‌ ما پیچیده‌تر است.

رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: ما در مسائل شهری به همکاری شهروندان به شدت نیاز داریم و پل ارتباطی ما با شهروندان،‌ خبرنگاران هستند.

وی در ادامه در خصوص انتقال پایتخت گفت: در جلسه‌ای که در این خصوص تشکیل شد من این سوالات را مطرح کردم که آیا مشخص شده است که پایتخت جدید قرار است؛ چند نفر جمعیت داشته باشد و آیا قرار است تنها پایتختی سیاسی با حضور دستگاه‌های دولتی و وزارتخانه‌ها باشد یا قرار است شهری واقعی، خودکفا و درآمدزا باشد؟

وی ادامه داد: برخی دوستان پیش‌بینی می‌کنند این شهر با داشتن 700 هزار نفر جمعیت مطلوب است و من با آن مخالف بودم و به آقای جهانگیری گفتم که باید  استراتژی  این شهر مشخص شده و تعیین شود که پایتخت جدید قرار است به چه صورت باشد، زیرا اگر قرار باشد این پایتخت شهری واقعی  و خودکفا باشد، هیچ تضمینی وجود ندارد که جمعیت آن زیاد نشود و چگونه تضمین می‌کنید با مشکلات آب و هوا مواجه نشود؟

چمران با بیان اینکه آبادانی‌ شهرها از روستاها می‌گذرد، تصریح کرد: تا زمانی که در روستاها شغل و درآمد کافی وجود نداشته باشد، هر کجا هم پایتخت بسازیم باز هم جمعیت آن چند میلیونی و با شرایط مشابه پایتخت امروزی خواهد شد.

وی اضافه کرد: به علاوه در صورت انتقال پایتخت باید دید مشکلات شهر تهران چه می‌شود ‌آیا قصد ندارند مشکلات این شهر را حل کنند و جمعیت تهران باید چه کار کند؟

رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: دوستان نیز بعید می‌دانند که انتقال پایتخت عملی شود و آنچه مجلس تصویب کرده، آن است که این مسائل بررسی شده و بعد از دو سال نتیجه آن ارائه شود که وزارت راه و شهرسازی مطالعه خود را شروع کرده است.

رئیس شورای شهر تهران در خصوص وضعیت طرح تفصیلی تهران گفت: این طرح تکمیل و ابلاغ شده و در حال اجراست.

وی افزود: طرح جامع تهران برای اولین بار طرحی راهبردی است به این معنی که مانند طرح‌های قبلی خشک و غیرقابل تغییر نیست.

چمران با بیان اینکه حدود هزار و 600 اصلاحیه جدید از طرف شهرداران به کمیسیون ماده 5 ارائه شده و مورد بررسی قرار گرفت اظهار کرد: تاکنون حدود 400 مورد برای اصلاح به کمیسیون ماده 5 آورده شده و به عنوان مثال یکی از اصلاحات در خصوص رابطه ارتفاع ساختمان با عرض معبر  است. همچنین پیشنهاد دادیم که هیچ ملکی نتواند بیش از یک طبقه تشویقی بگیرد که این موضوع مورد تصویب قرار گرفت.

وی ادامه داد: در خصوص اصلاحات طرح تفصیلی پیشنهاد دادم انچه را که در شورای شهر تصویب کردیم و در شورای عالی مورد تصویب قرار نگرفت، بررسی کرده و آن را احیا کنیم و قرار است این اصلاحات تا پایان سال جاری به کمیسیون ماده 5 و شورای عالی استان‌ها ارائه شود.

چمران تاکید کرد: ‌در حال حاضر وضعیت ساخت و ساز راکد است و می‌توان این اصلاحات را انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: بلندمرتبه سازی نباید در تمامی نقاط شهر انجام شود و با این کار از ایجاد ظرفیت برای جمعیت بیشتر جلوگیری می‌شود. اما باید به جای آن به خدمات شهری و فضای سبز شهری اضافه شود.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر سیاسی شدن مسائل کارشناسی در شورای شهر گفت: من این موضوع را قبول ندارم که مسائل سیاسی و جناحی در کارهای شورا تاثیرگذار است و در مسائل کارشناسی سیاسی عمل نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره ساخت و ساز در میدان سپاه اظهار کرد: این موضوع در شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح شده و آنچه که به تایید رسید تشکیل کارگروهی برای مشخص کردن تعداد طبقات این ساختمان بود که دوستان سپاه از سازمان میراث فرهنگی، شهرداری و وزارت راه و شهرسازی دعوت کردند و به نظر می‌رسد می‌توان 7 یا 8 طبقه ساخت و ساز در این میدان انجام داد.

وی در ادامه درخصوص تخریب بافت‌ تاریخی در منطقه 12 اظهار کرد: مطمئنم در این منطقه هیچ خانه میراثی تخریب نخواهد شد و نباید هم بشود. شهرداری نیز چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد زیرا شهرداری خانه‌های میراثی را خریداری کرده و آباد می‌کند اما اگر  طی صحبت‌های انجام شده هشداری داده می‌شود خوب است.

چمران درخصوص حسینیه دایر شده در شهرک اکباتان با بیان اینکه هر دو گروه با ما صحبت کرده اند و هر دو به نوعی راست می‌گویند عنوان کرد: ساختمان این حسینیه برخلاف آنچه گفته شده در فضای سبز و نزدیک ساختمان‌های مسکونی قرار ندارد، اما همانطور که گفته‌اند جای آن مناسب نیست و باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: شهردار منطقه از ساخت این حسینیه حمایت می‌کند زیرا محلی که در گذشته برای ساخت آن در نظر گرفته شده بوده فضای سبز بوده که شهرداری اجازه ساخت و ساز نداده است.

چمران ادامه داد: فکر می‌کنم کشمکش های شخصی در این مساله موثر بوده است و باید در این خصوص منطقی و بر اساس موازین شهرسازی برخورد شود

چمران در خصوص مدیریت بحران شهر تهران گفت: شورا ورودی جدی به مدیریت بحران داشته، چنانچه مدیریت بحران تهران تنها یک مدیریت بود، اما شورا جایگاه آن را ارتقا داد و در حال حاضر این مدیریت تبدیل به سازمان مدیریت بحران تهران شده است.

وی با اشاره به شروع ساخت سوله‌های بحران از دوره دوم شوراهای شهر گفت: ما تلاش کردیم تعداد این سوله‌ها را به 400 مورد رسانده و آن را در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار دهیم.

رئیس شورای اسلامی تهران گفت: متاسفانه از سوله های بحران به خوبی بهره‌برداری نشده است . به عنوان مثال به دلیل کمبود فضا برای ورزش زنان اجازه دادیم این سوله‌ها در شرایط بدون بحران به عنوان سالن ورزشی استفاده شود اما  به شرط آنکه تبدیل به سالن ورزشی یا انبار نشود. یعنی باید این اماکن خالی باشند تا در صورت نیاز جمعیت به آن وارد شود.

چمران خاطرنشان کرد: بحران تهران بسیار فراتر از این مسائل است و تمامی نهادها باید در این زمینه کار انجام دهند اما متاسفانه هنوز در خصوص بحران مشکلات بسیاری داریم.

رئیس شورای شهر تهران در خصوص وضعیت پارک پردیسان گفت:‌در این باره صحبتی با دوستان داشتیم و قرار است این پارک به عنوان پارکی تخصصی و نه تفرجگاهی استفاده شود اما تا به حال به لحاظ بودجه نتوانسته‌اند این کار را اجرایی کنند.

وی تاکید کرد: ما به سازمان محیط زیست اعلام کرده‌ایم که حاضریم برای ساخت اکوپارک کمک کنیم اما به شرط آنکه مردم هم بتوانند از ‌آن استفاده کنند که قرار است نامه‌ای در خصوص اعلام آمادگی سازمان محیط زیست نوشته شود.

 

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز