خبرگزاری کار ایران

معیدفر در گفت‌وگو با ایلنا:

شهرداری بدنبال کسب پول هنگفت از طرح انضباط شهری است

asdasd
کد خبر : ۲۹۳۶۱۹

یک جامعه شناس درباره اجرای طرح انضباط شهری در منطقه 12 تهران گفت: کار شهرداری به ویژه در سال‌های اخیر این بوده است که بورس زمین و مسکن راه بیندازد و از هر فرصتی برای فروش شهر و موقعیت‌های آن استفاده کند.

سعید معیدفر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، به بررسی طرح انضباط شهری در منطقه 12 تهران گفت: در ارتباط با اجرای این طرح ممکن است؛ دو رویکرد وجود داشته باشد، یکی رویکرد اجتماعی و دیگری رویکرد حکومتی یا از بالا به پایین یا آنچه که ممکن است؛ شهرداری به دنبال آن باشد.

وی در توضیح این مطلب افزود: رویکرد اجتماعی به معنای بررسی مشکلات منطقه 12 با نگاهی جامعه‌شناسانه و مردم‌شناسانه است. چنانچه مسئولان فکر می‌کنند، در این منطقه بی انضباطی ایجاد شده است و می‌خواهند انضباط را به آن بازگردانند؛ در رویکرد اجتماعی، باید با نگاه جامعه شناسانه و با تحلیلی درست روند بی‌انضباطی در این منطقه را بررسی کنیم و با مهندسی معکوس نسبت به احیای بافت و بازگرداندن انضباط اجتماعی به منطقه اقدام کنیم.

معیدفر با بیان اینکه در رویکرد اجتماعی برای حل مشکلات منطقه 12 باید نقش جدی برای جامعه محلی و معتمدین محل، صاحبنظران و اندیشمندان قائل شویم، اظهار کرد: انجام این طرح با چنین شرایطی نیاز به بررسی دقیق و انجام فعالیت‌های تدریجی و مرحله به مرحله توام با صبر و مقاومت دارد.

طرح انضباط شهری با رویکرد حکومتی مردم محلی را نادیده می‌گیرد

این جامعه‌شناس ادامه داد: اگر رویکرد در این‌باره از بالا به پایین باشد، مدیر شهری  براساس درک خود که درکی مدیریتی است، سعی می‌کند با مداخله از بالا به پایین، انضباطی را که تصور می‌کند، باید در منطقه وجود داشته باشد؛ ایجاد کند.

وی با بیان اینکه انجام چنین اقدامی در ذهن مدیران شهری کوتاه مدت است و برای اجرای آن تنها یک یا دو سال در نظر می‌گیرند، بیان کرد: در رویکرد حکومتی اساسا هیچ‌نوع همکاری اجتماعی مشاهده نمی‌شود و مردم محلی هیچ نقشی در این زمینه ندارند و ممکن است؛ با مداخله چند صاحبنظر به اجرای طرح در منطقه 12 اقدام شود و از بالا هرکاری می‌خواهند، انجام دهند.

معیدفر اضافه کرد: با چنین رویکردی مدیران شهری؛ معتادان،‌ کارتن‌خواب‌ها و آسیب‌دیدگان اجتماعی را که به صورت گسترده در این منطقه قراردارند، جمع‌آوری کرده و برای مدت کوتاهی شکل و شمایل منطقه تغییر می‌کند. اما چنین اقدامی 2 نتیجه دارد یا آسیب‌دیدگان اجتماعی  از منطقه 12 به سایر مناطق رانده می‌شوند یا اینکه در منطقه دیگری حاشیه درست می‌کنند و حاشیه نشینی یک مرحله به عقب‌تر می‌رود.

شهرداری در پی ساخت و ساز در منطقه 12 است

مشاور وزیر مسکن با اشاره به اینکه به نظر می آید؛ بعد از بیرون راندن کارتن‌خواب‌ها و معتادان از این منطقه شهرداری اقدام به لوکس‌سازی و ساخت ساختمان‌های بلند مرتبه در آن خواهد کرد، گفت: همچنین به نظر می‌آید؛ شهرداری در این منطقه نیز به بورس بازی زمین همانند منطقه 22 اقدام کند، قیمت زمین را بالا برده و در لفافه طرح انضباط شهری پول هنگفتی به دست آورد.

وی تصریح کرد: متاسفانه این رویکردی است که عموما در شهرداری دیده می‌شود و به‌ویژه در سال‌های اخیر کار شهرداری این بوده است که بورس زمین و مسکن راه بیندازد و از هر فرصتی برای فروش شهر و موقعیت‌های آن استفاده کند و مسائل شهر، مشکلات و آسیب‌های آن را برای بعد می‌گذارد تا بتواند در این فاصله بهره‌برداری خود را داشته باشد.

این جامعه ‌شناس با بیان اینکه با چنین روندی مدیران شهری بعدی ناگزیر هستند؛ مصیبت ایجاد شده را به طور گسترده‌تر و در جای دیگر ساماندهی کنند، گفت: متاسفانه به نظر نمی آید؛ که شهرداری تهران به روش عقلانی و براساس رویکرد اجتماعی بخواهد؛ در منطقه 12 مداخله کند، چرا که این اقدام نیاز به رویکردی تدریجی، جامعه‌شناختی و انسانی دارد و باید براساس مطالعات دقیق صورت گیرد که این مطالعه نیاز به زمان مناسب دارد.

معیدفر با اشاره به بازدید سال گذشته خود از منطقه 12 اظهار کرد: در آن زمان متوجه شدم که شهرداری برنامه‌هایی برای منطقه دارد، اوائل از من هم دعوت کردند، اما بعد تعطیل شد و به نظر رسید که این اقدام نوعی حرکت نمایشی از طرف شهرداری بوده است تا این نهاد بتواند منویات خود را به اجرا بگذارد.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من تفکری که در حال حاضر در مدیریت شهری تهران است، تفکری معیوب است که توام با رانت، شهرفروشی،‌ ازبین رفتن محیط زیست و منابع آبی شهر تهران است و در آینده وخیم شدن شرایط محیط زیست تهران را به دلیل اقدامات غیرعلمی و غیرکارشناسانه به دنبال دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز