خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت:

ویروس کرونا زائران حج را تهدید نمی‌کند

وی آخرین آمار مبتلایان به کرونا در عربستان از سال 2012 تا دو روز گذشته را 1055 نفر عنوان کرد وگفت: در حال حاضر 9 بیمار مبتلا به کرونا در عربستان وجود دارد، اما در حال حاضر منطقه جغرافیایی کرونا با مکه و مدینه فاصله دارد و اصلا در ماه‌های قبل این بیماری در مکه و مدینه مشاهده نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در ادامه این نشست اظهار داشت: سعی شده است؛ امسال نقاط ضعف را رفع و نقاط قوت را تقویت کنیم، به طور مثال با توجه به اینکه بخشی از آمبولانس‌های حمل  بیمار در عربستان فرسوده شده بود، سیستم آمبولانس را تقویت کردیم و 5 دستگاه نو خریداری شد که امسال در حج تمتع مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به تقویت سیستم نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دو بیمارستان در عربستان گفت: امسال خرید 150 دستگاه کامپیوتر را در دستور کار گذاشتیم تا پزشکان در این دو بیمارستان مرحله ویزیت و درمان را انجام دهند و در  نتیجه سیستم نسخه‌نویسی کاغذی در بیمارستان برچیده شود.

مرعشی ادامه داد: امسال با توجه به گرم بودن هوا و با در نظر گرفتن اینکه درصد گرمازدگی زائران بیشتر شود، مبحث بیماری‌های شایع و همچنین روش‌های جلوگیری از گرمازدگی را در کلاس‌های پیش از اعزام در نظر گرفته‌ایم.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: برای ما دو نوع بیماری تنفسی و بیماری‌های فصلی از اولویت بیشتری برخوردار است. همچنین پروتکل بیماری زنان طی جلسات متعددی با انجمن علمی بیماری زنان کشور آماده شده است.

وی آخرین آمار مبتلایان به کرونا در عربستان از سال 2012 تا دو روز گذشته را 1055 نفر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 9 بیمار مبتلا به کرونا در عربستان وجود دارد، اما در حال حاضر منطقه جغرافیایی کرونا با مکه و مدینه فاصله دارد و اصلا در ماه‌های قبل این بیماری در مکه و مدینه مشاهده نشده است.

مرعشی با بیان اینکه بیش از 60 هزار زائر تمتع تاکنون معاینه شده‌اند، اضافه کرد: از این تعداد 48 نفر مردود اعلام شدند و 280 نفر هنوز نظر کمیسیون تخصصی درباره آنها داده نشده است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر درباره بازگشت داروها از عربستان گفت: بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت و حج عربستان ارسال داروها از ایران از 15 شوال امکان‌پذیر است، اما ما داروها را زودتر از موعد ارسال کردیم.

وی ادامه داد:با توجه به اینکه پرواز عمره ما نیز قطع شده بود امکان ترخیص داروها نبود، بنابراین با تمهیدات مرکز پزشکی داروها بازگشت خورد و تا پایان هفته تمامی داروهایی که به عربستان فرستاده بودیم به ایران بازمی‌گردد. البته تمامی داروها به منظور سالم‌ بودن داروها آزمایش خواهند شد.

مرعشی تصریح کرد: زائرانی که داروی خاصی استفاده می‌کنند، حتما باید نسخه پزشکی خودرا به زبان انگلیسی و مهر پزشک به همراه داشته باشند تا امکان انتقال دارو فراهم شود.

کد خبر : ۲۹۳۱۰۱