خبرگزاری کار ایران

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی در گفت‌وگو با ایلنا:

شورای شهر تهران برای حفظ میراث فرهنگی از نظر متخصصان استفاده کند

asdasd
کد خبر : ۲۹۲۷۲۲

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور با اشاره به اینکه شورای شهر تهران باید برای حفاظت از میراث فرهنگی و ابنیه تاریخی کشور از نظر متخصصان استفاده کند، گفت: از اعضای شورای شهر توقع نمی‌رود که در مورد میراث فرهنگی تخصص داشته باشند، اما این توقع از آنها وجود دارد که متناسب با نظر متخصصین این حوزه واکنش نشان دهند.

محمد بهشتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در مورد عملکرد شورای شهر تهران در حفاظت از میراث فرهنگی و ابنیه تاریخی تهران، گفت: باید توجه داشته باشیم؛ نقش شورای شهر این است که به بحث میراث فرهنگی و حفظ آثار و ابنیه در شهر حساس باشد که البته بر اساس اطلاعات من چه شورای قبل و چه شورای کنونی حساسیت لازم را دارند و از طرح‌هایی که ارائه می‌شود، استقبال می‌کنند.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از نظر متخصصین میراث فرهنگی در شورای شهر اظهار کرد: هرچند که حساسیت توجه به میراث فرهنگی در شورای شهر وجود دارد، اما توقع می‌رود که این شورا در عملکرد خود در این حوزه از نظر متخصصان میراث فرهنگی استفاده کند و اگر در مواردی همچون رسیدگی به بافت تاریخی منطقه 12 تهران شناخت درستی نداریم و از تجربه کشورهای دیگر نیز استفاده نکرده‌ایم، درست این است که به نظر متخصصین رجوع کنیم.

بهشتی تصریح کرد: بخشی از مسائل مربوط به میراث فرهنگی شهر تهران بحث‌های تخصصی است و ما توقع نداریم؛ اعضای شورای شهر در آن تخصص داشته باشند، اما امیدواریم که در این گونه مسائل NGO ها و کارشناسان نظرات خود را به اعضای شورا منتقل کنند و اعضا بر اساس نظر آنها واکنش نشان دهند.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور ادامه داد: البته اقدام و ارائه طرح و برنامه باید توسط مدیریت شهری اتفاق بیفتد و قاعدتا باید مدیریت شهری پیشنهادهایی را در این زمینه بدهد تا شورا آنها را بررسی و تصویب کند، شهرداری تهران نیز تاکنون به صورت موردی اقداماتی همچون خرید خانه‌های تاریخی و یا مرمت برخی بناها را انجام داده است، اما این موارد علاقه‌مندی‌های شهرداری را نشان می‌دهد و توقع می‌رود که اقدامات این نهاد متناسب با این علاقه‌مندی‌هایش باشد.

وی با بیان اینکه شهرداری چندین دهه به میراث فرهنگی بی‌توجه بوده است، افزود: شهرداری اکنون در حال طی کردن مرحله گذار است تا علاقه‌مندی خود را در صحنه عمل نشان دهد که این امر مستلزم تغییرات رویکرد مدیریتی است.

بهشتی توضیح داد: برای نمونه مدیریت شهری علاقمند به انجام کارهای پروژه‌ایست به این شکل که یک پروژه را آغار کند و تا نقطه پایان آن پیش رود، مانند احداث تونل، پل و ... در صورتی که در مورد احیای بافت تاریخی ما با یک پروژه طرف نیستیم؛ بلکه با یک برنامه و فرآیند روبه رو هستیم که شهرداری باید به آن توجه کند، درحالی که شهرداری در اقداماتی که پروژه‌ای بوده، در این زمینه تمرین زیادی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم؛ شهرداری هرچه به بافت‌های تاریخی نزدیک می‌شوند به انجام این روند هم نزدیک شوند، در غیر این صورت فعالیت‌هایی که می‌کنند، ممکن است؛ نتیجه عکس دهد.

رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: اجرای پروژه در شهر، مانند آهنگری است که  پتک و سندان می‌خواهد؛ در صورتی که احیای بافت تاریخی مانند زرگری است و نیازمند به کار مینیاتوری و ظریف دارد و اگر کسی برای این کار پتک سندان بردارد، هرچند که نیتش زرگری است، اما ممکن است؛ موفق نشود.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز