خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان زندانها اعلام کرد:

بی‌سوادی مطلق 10 درصد زندانی‌ها/ 70 درصد زندانیان، جوان هستند

asdasd
کد خبر : ۲۹۲۴۵۸

رئیس سازمان زندانها گفت: نزدیک به 70 درصد کسانی که در زندان به سر می برند، زیر 40 سال و جوان محسوب می‌شوند که 40 درصد از همین افراد حداکثر دارای تحصیلات سیکل هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری وزارت آموزش و پرورش و سازمان زندانها که صبح امروز در ساختمان شهید رجائی آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار داشت: زمانی که یک فرد محکوم و وارد زندان می‌شود، کاری به اینکه نوع محکومیت او چه بوده نداریم و صرفا نیازهای تربیتی، اصلاحی، فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی و درمانی او را مورد توجه قرار می‌دهیم.

وی افزود: تلاش می‌کنیم تا آسیبی که خود فرد عاملش بوده یا جامعه بر او متحمل کرده است، در زندان رفع شود و پس از آن آماده بازگشت به جامعه شود. این نگاه باعث شده ما برنامه‌های متنوعی را در سازمان زندانها در دستور کار قرار دهیم.

رئیس سازمان زندانها با اشاره به اینکه ما برای افراد زندانی اقداماتی در زمینه بهداشت و درمان،‌ عارضه‌یابی و درمان طی یک دوره طولانی را انجام می‌دهیم، اظهار داشت: از آنجایی که افرادی که وارد محیط زندان می‌شوند، اغلب افراد بیکار هستند یا شغل مناسب یا تخصصی نداشته‌اند، تلاش می کنیم از طریق حرفه آموزی در داخل زندان فرد را با شغل و تخصص آشنا کنیم تا پس از خروج از زندان اشخاص مفیدی برای جامعه باشند.

جهانگیر با تاکید بر بحث آموزش و پرورش در زندانها تصریح کرد: تقریبا به طور متوسط 10 درصد زندانیان مطلقا بی‌سواد هستند و نزدیک به 70 درصد کسانی که در زندان به سر می برند، جوان و زیر 40 سال محسوب می‌شوند که 40 درصد از همین افراد حداکثر دارای تحصیلات سیکل هستند.

وی ادامه داد: تحصیلات سیکل این افراد نشان‌دهنده این است که افراد به دلایل مختلف ترک  تحصیل کرده‌اند و در این مسیر یکی از تعهدات و وظایف ما این است که راههای بازگشت ادامه تحصیل این افراد را در دستور کار قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در دوره جدید تلاش کردیم؛ بحث آموزش در زندانها را با همکاری آموزش و پرورش توسعه دهیم، گفت: اگر سرخوردگی ناشی از فاصله گرفتن از آموزش در داخل زندان مرتفع شود، می‌تواند به فرد زندانی کمک کند، تخلف یا جرم خود را راحت‌تر بپذیرد و برنامه‌های اصلاحی را قبول کند.

جهانگیر تصریح کرد: با توجه به اینکه در داخل زندان افراد جوان زیادی وجود دارند و اگرچه دیگر آنها در مقطع دانش‌آموزی نیستند، ولی چون مدرک تحصیلی آنها زیر دیپلم است، ما نیز به آنها به چشم دانش‌آموز نگاه می‌کنیم.

به گفته وی ما هر چقدر در زمینه آموزش افراد زندانی سرمایه‌گذاری کنیم، در واقع به هدف بلند خود یعنی اصلاح و تربیت دست یافته‌ایم.

رئیس سازمان زندانها با تاکید بر مورد توجه قرار دادن خانواده زندانیان گفت: فرد زندانی بعد از گذراندن دوره محکومیت خود به خانواده باز می‌گردد و در بازه زمانی که از خانواده خود فاصله گرفته این خانواده ممکن است؛ دچار آسیب‌هایی شود و اگر نظارت کافی صورت نگیرد، دچار ناهنجاریهای اجتماعی خواهند شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 200 انجمن حمایت از خانواده زندانیان به صورت مردم نهاد  به این خانواده‌ها کمک می‌کنند، خاطرنشان کرد: البته این کمکها کافی نیست و باید حمایتهای بیشتری از آنها صورت گیرد.

جهانگیر با تاکید براینکه نباید در اثر نبودن سرپرست خانواده شاهد رها کردن دانش‌آموزان از مدرسه و افت تحصیلی آنها باشیم، گفت: ما باید با حمایتهای مورد نیاز نگذاریم، خانواده زندانی از محل نبودن سرپرست دچار مشکل شود.

رئیس سازمان زندانها اضافه کرد: برنامه‌هایی که در سازمانهای زندانها انجام شده تا ایده‌آل فاصله زیادی دارد و این تلاشها به دلیل کمبود نیروی انسانی و اعتبارات به جایگاه مورد انتظار نرسیده است.

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز