خبرگزاری کار ایران

مشاور وزیر کشور:

مهاجرپذیری تهران آسیب‌های اجتماعی را شدت داده است

مشاور وزیر کشور گفت: مهاجرپذیری تهران باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی در این شهر شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرهمندپور مشاور وزیر کشور در نشست مشاوران بانوان فرمانداری‌های استان تهران، اظهار داشت: ما باید خودمان را برای شرایط پساتحریم آماده کنیم، چون با لغو تحریم‌ها در موقعیت جدیدی از نظر اقتصادی قرار خواهیم گرفت که زمینه‌ساز تغییرات اجتماعی است و هیچ تغییر اجتماعی نیست که منجر به تغییر فرهنگی نشود.

وی با بیان این مطلب که قطعاً تحولات اقتصادی در کشور پیامدهای خودش را دارد و باید برای مناسبات اجتماعی و خانوادگی بیدارباش باشیم، گفت: ما در گذشته عقب ماندیم و نتوانستیم خودمان را با تحولات جدید هماهنگ کنیم اما امیدوارم در تجربه جدید این اتفاقات نیفتد و خودمان را با سرعت تحولات تطبیق کنیم و جا نمانیم.

مشاور وزیر کشور با اشاره به اینکه استان تهران با قریب به اتفاق استان‌های دیگر از جهات مختلف متفاوت است، عنوان کرد: استان تهران استانی به شدت مهاجرپذیر است و این مهاجرپذیری شرایط بسیار ویژه اقتصادی و اجتماعی را نیاز دارد.

فرهمندپور یکی از دلایل مهاجرپذیری استان تهران را فضای باز این استان عنوان کرد و گفت: تهران در مقایسه با سایر استان‌ها از فضای باز فرهنگی و اجتماعی برخوردار است و بسیاری از افراد برای برخورداری از این فضا به این استان می‌آیند. بعضی‌ها هم مهاجران تحصیلی هستند که با دیدن شرایط تهران تصمیم به ماندن می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه این مهاجرت‌ها منجر به تنوع فرهنگی بسیار زیاد و تداخل فرهنگی زیاد منجر شده است، تصریح کرد: ما در استان تهران شاهد خرده‌فرهنگ‌های متداخل هستیم و امروز چیزی به عنوان فرهنگ خالص بومی در تهران پیدا نمی‌شود.

مشاور وزیر کشور به بازدیدش از یکی از ندامتگاه‌های زنان تهران اشاره کرد و گفت: هفته گذشته بازدیدی از ندامتگاه قرچک ورامین داشتیم و رئیس زندان گزارشی دادند و عنوان کردند که شرایط زندانیان زن تهران در مقایسه با دیگر استان‌ها وضعیت مطلوب‌تری دارد.

فرهمندپور اضافه کرد: در تهران شرایط به گونه‌ای است که در حالی که یک عامل در یک شهرستان جرم محسوب می‌شود اما در این استان جرم نیست و یا امکان پیگیری آن وجود ندارد.

وی به وجود افراد دوجنسیتی در تهران اشاره کرد و گفت: این افرادی که ما در تهران مشاهده می‌کنیم همه آنها متعلق به استان تهران نیستند و از استان‌های دیگر به اینجا آمده و سرازیر شده‌اند.

مشاور وزیر کشور با بیان اینکه در قالب لایه‌های اجتماعی دیگر شاهد الگوی سنتی خانواده‌ها نیستیم، گفت: اگر در حال حاضر مطالبات دختران 18 تا 25 سال را با مطالبات دختران 17 تا 25 سال زمان جنگ مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که نظام هنجاری و مطلوب ما تغییر کرده است.

کد خبر : ۲۹۰۸۲۵