خبرگزاری کار ایران

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در گفت‌وگو با ایلنا:

سازمان حفاظت محیط زیست به مسائل زیست محیطی پروژه‌های گردشگری رسیدگی کند

در حالی که احداث پروژه گردشگری سلامت دهکده سیب در جنگل های ارس امین آباد فیروزکوه تهدیدات بسیاری را برای محیط زیست ارزشمند و غنی این منطقه به وجود آورده است، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ضمن اظهار بی‌اطلاعی از روند این پروژه گفت: این وظیقه سازمان حفاظت محیط زیست است که بر چنین مسائلی رسیدگی کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آغاز اجرای طرح دهکده گردشگری سیب در امین آباد فیروزکوه و در منطقه‌ای که درختان ارزشمند ارس واقع شده‌اند و محل زیستگاه حیات و.حش محسوب می‌شود؛ نگرانی‌های بسیاری را برای فعالان و دوستداران محیط زیست به وجود آورده است.

این پروژه گردشگری سلامت که شامل بیمارستان، هتل، تله‌کابین، رستوران، پارک آبی، مرکز تفریحی - ورزشی و ... می‌شود، این سوال را برای کارشناسان به وجود آورده که چگونه ممکن است؛ این طرح که با چند پاره‌کردن منطقه، سبب از بین رفتن زیستگاه‌های حیات وحش می‌شود و با ورود گردشگر احتمال آسیب‌هایی همچون آتش‌سوزی جنگل و انباشت پسماند را بالا می‌برد، توانسته باشد؛ مجوزهای ارزیابی‌های زیست‌محیطی لازم را کسب کرده باشد.

از طرف دیگر نیز اداره محیط زیست این استان نیز اعلام کرده است؛ 23 شرط برای اعطای مجوز به این پروژه در نظر گرفته شده است که بخش قابل توجهی از این شروط همانند احداث تصفیه‌خانه فاضلاب، تعیین هسته زیست‌محیطی براساس محل قرارگرفتن درختان ممنوع القطع ارس و... از سوی مجریان پروژه تا این لحظه نادیده گرفته شده است.

اگرچه یک سمت این ماجرا به سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع باز می‌گردد، اما سوی دیگر آن نیز مربوط به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که مجوز احداث این دهکده گردشگری سلات را در چنین منطقه ارزشمند زیست محیطی در زمانی که جنگل‌های کشور دچار آسیب‌های فراوانی شده اند و مقام معظم رهبری نیز تاکید کرده‌اند که حتی برای ساخت حوزه علمیه نیز نباید محیط زیست را تخریب کرد، صادر کرده است.

«مرتضی رحمانی موحد» معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا ضمن اظهار بی‌اطلاعی از چگونگی روند اجرای این پروژه و تهدیدات آن برای محیط زیست، گفت: این پروژه گردشگری حتما مجوزهای لازم را گرفته است.

وی ادامه داد: اگر مجریان این پروژه خلاف مجوزها عمل کند با وجود نظارت‌هایی که در اداره گردشگری استان تهران بر روی پروژه‌ها وجود دارد، تذکر خواهند گرفت و اداره گردشگری استان مانع از انجام فعالیت‌هایشان خواهد شد.

معاون سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: اگر تخلفی در این منطقه انجام شده و یا آسیبی به محیط زیست وارد شده است، سازمان حفاظت محیط زیست باید به صورت  مکتوب نامه‌ای را برای ما بفرستد تا به آن رسیدگی کنیم، زیرا این وظیفه سازمانی این نهاد است که بر این مساله رسیدگی کند .

کد خبر : ۲۹۰۰۹۹