خبرگزاری کار ایران

هاشمی تاکید کرد:

لزوم توجه به سلامت محوری بجای درمان محوری

asdasd
کد خبر : ۲۹۰۰۰۳

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر ضرورت توجه به سلامت محوری بجای درمان محوری گفت: شبکه مراقبت های اولیه بهداشتی کشور(پی اچ سی)، قلب همه فعالیت های این وزارتخانه اعم از آموزش، پژوهش و درمان است.

 به گزارش ایلنا از وزارت بهداشت، سیدحسن هاشمی در نشست تبیین روال تدوین ادغام برنامه های سلامت در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: برخلاف برخی اظهارنظرها، شخصا بهداشت را از درمان جدا نمی بینم و معتقدم کار اصلی ما از بهداشت شروع می شود.

وی ادامه داد: اگر در این بخش ناموفق بودیم کار افراد به درمان می رسد و درمان هم هرچه سریع تر و کامل تر باشد نوعی پیشگیری محسوب شده و از بروز عوارض دیگر برای فرد و جامعه جلوگیری می کند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: روال کار قبلا تقریبا پزشک محور بود؛ همین کاری که اکنون در استان های فارس و مازندران در حال انجام است و کارشناسان در کنار پزشک در حال خدمتند و کارها درمان محور انجام می پذیرد. یعنی پزشک یا نسخه می نویسد یا به سطوح بالاتر ارجاع می دهد.

هاشمی افزود: این روال برای ما قابل قبول نبود بنابراین مدلی با محوریت مراقبان بهداشت طراحی کردیم که البته جا افتادن آن مانند جا افتادن بهورزان در سیستم بهداشتی کشور نیازمند زمان است.

وی خاطرنشان کرد: مراقبان بهداشت با تحصیلات و توانمندی های بیشتر همان کار بهورزان روستا را در شهرها انجام می دهند.

هاشمی اظهار داشت: اجرای این طرح، کار ستاد وزارتخانه و دانشگاه های علوم پزشکی است و این دو باید بگونه ای عمل کنند که پوشش مراقبت های بهداشتی در تمام شهرهای کشور بصورت سراسری ارایه شود.

وزیر بهداشت افزود: اگر شبکه به صورت جامع فعالیت کند و بخش فناوری اطلاعات هم برای تمام ایرانیان پرونده الکترونیک سلامت درست کند آن زمان می توانیم ادعا کنیم که در بخش بهداشت کار واقعی انجام شده است.

هاشمی با بیان اینکه در بخش بیماری های واگیر اقدامات قابل سنجش تر از بخش بیماری های غیرواگیر است، گفت: معاونت بهداشت وظایف بسیار گسترده ای دارد برای همین آرزوی من این است که یک سازمان در این خصوص تشکیل شود تا هم اختیارات و پرسنل و بودجه مناسب تر داشته باشد و هم کارها و خدمات نظم و اثربخشی بیشتری پیدا کند.

وی افزود: تلاش هایی که تاکنون در حوزه بهداشت صورت گرفته قابل قدردانی است و معاون بهداشت و همکاران این حوزه زمان و انرژی کافی برای پیشبرد کارها می گذارند اما کارهای انجام نشده هم زیاد هستند و برخی کارها به خوبی پیش نمی روند.

هاشمی در خصوص بودجه حوزه بهداشت نیز تصریح کرد: بودجه بخش بهداشت را در دو سه ماه آخر سال گذشته موفق شدیم دریافت کنیم اما اساس کار نظام سلامت همچنان که هر عقل سلیمی به آن اذعان دارد پیشگیری است هرچند متاسفانه در سطح کلان کشور به این امر، کم توجهی می شود.

وزیر بهداشت با اشاره به ضرورت دارا بودن طرح پیوست سلامت برای اجرای طرح های بزرگ ملی در کشور گفت: برخی دستگاه ها در کشور بصورت دایم و مرتب بیماری تولید می کنند و به عنوان یک دستگاه باید به پیشگیری و درمان آنها بپردازیم. در چنین شرایطی معلوم است که به سرعت آنها نمی رسیم، زیرا فقط 20 درصد مساله بهداشت کشور در اختیار وزارتخانه ما است.

هاشمی ابراز امیدواری کرد، امسال برخی مشکلات پرسنلی کارکنان بخش بهداشت با همت معاونت بهداشت مرتفع شود.

نشست تبیین روال تدوین ادغام برنامه های سلامت و نقش و جایگاه ادارات معاونت بهداشت در تدوین و اجرای برنامه ها با حضور کارکنان، کارشناسان و مدیران ستادی حوزه معاونت بهداشت امروز در محل سالن همایش امام جواد(ع) ستاد وزارت بهداشت برگزار شد.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز