خبرگزاری کار ایران

مولاوردی اعلام کرد:

مذاکره با دانشگاه مفید قم برای بازپژوهی حقوق زن/ برخی با چشم بسته حمله می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۲۸۸۷۱۹

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: با دانشگاه مفید قم برای ادامه پروژه بازپژوهی حقوق زن وارد مذاکره شد‌ه‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهیندخت مولا وردی در نشست خبری مجازی خود که صبح امروز دوشنبه 15 تیرماه برگزار شد، در ارتباط با پیگیری‌های این معاونت درباره بیمه زنان خانه‌دار گفت: لایحه‌ای که معاونت امور زنان و خانواده در این خصوص داده است، در نوبت رسیدگی کمیسیون اجتماعی قرار دارد و نظر دستگاه‌ها نیز در مورد آن گرفته شده است.

وی ادامه داد: این بیمه با مشارکت دولت اجرا می‌شود و بخشی از حق بیمه را نیز دولت می‌پردازد که به دلیل بار مالی و نبود توجیه اقتصادی و این مسئله که زنان خانه‌دار دارای کار فرمای خاصی نیستند، به اجرا در نیامده است. البته همزمان سازمان تامین اجتماعی نیز در حال بررسی بیمه‌های چند لایه براساس موضوع ماده 27 قانون برنامه پنجم توسعه است.

معاون رئیس جمهور همچنین در مورد تشکیل وزارت زنان اظهار کرد: هر چند این موضوع یکی از وعده‌های رئیس جمهور بوده، اما امور زنان فرابخشی است و محدود کردن آن به یک وزارتخانه مسئولیت سایر دستگاه‌ها را نادیده می‌گیرد و با این بهانه که این امور متولی خاصی دارد، از زیر بار آن شانه خالی می‌کنند و ممکن است؛ این تلقی را بوجود بیاورد که وزارتخانه متعلق به زنان است و سایر وزارتخانه‌ها متعلق به آنان نیست و زنان در آن سهمی ندارند. آنچه که تجربه جهانی به آن رسیده است، مکانیزم نهایی برای پیشرفت زنان است که در هر کشوری ساز و کار خودش را دارد و باید پیگیر وظایف دستگاه‌ها و هماهنگ‌کننده باشد.

مولاوردی در ارتباط با اقدامات صورت گرفته در زمینه ازدواج پایدار گفت: در این زمینه معاونت امور زنان و خانواده یکی از نهادهایی است که در چارچوب جایگاه ستادی باید وظایفی را انجام دهد. با بررسی آسیب شناسی اسناد مصوب ستاد ملی زن و خانواده به برنامه عملی رسیده‌ایم که این مسئله با ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع نیز همزمان شده است و فعلا در آن غالب حرکت می‌کنیم. همچنین دبیرخانه شورا در حال بررسی برنامه عملی کاهش و کنترل طلاق است که معاونت امور زنان نیز در آن مشارکت دارد.

وی در پاسخ به این سوال که برخی اعتقاد دارند که معاونت امور زنان به دلیل فشارهای وارده از خواسته‌ها و مطالبات مشروع زنان مانند مباحث مربوط به حضانت فاصله گرفته است، گفت: چنین برداشتی اصلا درست نیست و طبق سیاست کلی برنامه پنجم ما در استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان درهمه زمینه ها مصمم هستیم، این سیاست در برنامه ششم تنفیذ شده است.

وی افزود: همچنین مباحث مربوط به حضانت فرزند نیز در دستور کار ما قرار دارد که از طریق قوه قضاییه به دلیل قضایی بودن چندین پیشنهاد اصلاحی را پیگیری می‌کنیم و با دانشگاه مفید قم نیز برای ادامه پروژه بازپژوهی حقوق زن وارد مذاکره شده‌ایم.

مولاوردی همچنین در ارتباط با اینکه آمار دقیقی از کودکان درگیر اعتیاد وجود ندارد، گفت: ما گزارش‌هایی را که در این زمینه دریافت کرده‌ایم، جمع بندی و به رئیس جمهور ارائه می‌دهیم تا بنا به تشخیص ایشان این گزارش‌ها جهت پیگیری به دستگاه‌های ذیربط ارجاع شود. همچنین با وزارت رفاه نیز جلساتی در این زمینه داریم و عضو مرجع ملی حقوق کودک نیز هستیم و در آن چارچوب موضوع را مطرح و پیگیری می‌کنیم.

معاون رئیس جمهور در ارتباط با مهمترین چالش‌های حوزه زنان اظهار کرد: عدم اعتماد و باور به توان و ظرفیت زنان در کشور مهمترین چالش ما در حوزه زنان است که تاثیر خود را بر همه مناسبات،‌ تصمیمات و سیاست‌ها می‌گذارد و به عبارت دیگر می‌توان گفت؛ هنوز عزم و اراده ملی را در بهره‌مندی از توان نیمی از سرمایه انسانی در برنامه‌ها مشاهده نمی‌کنیم.

معاون رئیس جمهور در ارتباط با سامانه پیامکی 101 که جهت دریافت مطالبات زنان ایجاد شده است با اشاره به اینکه در این سامانه مطالبات دسته‌بندی شده و در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ می‌شود، گفت: تاکنون استقبال خوبی از آن صورت گرفته، اما هنوز نظرات دریافتی بررسی نشده است. امیدواریم با این سامانه تعامل مثبتی با بدنه جامعه و دریافت بروز نظرات داشته باشیم و در مراحل بعدی نیز قرار است که پیشنهادات و ایده‌های جدیدی را هم دریافت و استفاده لازم را ببریم. همچنین دیروز  500 تماس با این سامانه داشته‌ایم.

وی در ارتباط با اقدامات معاونت زنان در زمینه افزایش حضور زنان در انتخابات مجلس گفت: در زمینه افزایش تعداد زنان در مجلس  مکاتبه‌ای با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام داشتیم تا این مسئله در سیاست‌های کلی انتخابات لحاظ شود. از طرف دیگر احزاب و تشکلها نیز نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌ کنند که در شرایط حاضر انتظار می‌رود کمک زیادی از جانب آنها ببینیم.

مولاوردی درباره ساماندهی زنان در سکونتگاه‌های غیررسمی گفت: در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای با وزارت راه منعقد و براساس آن کمیته مشترکی تشکیل شد که برنامه‌های اجرایی را بررسی کند.

معاون رئیس جمهور در خصوص سهمیه زنان در آزمون استخدامی دولت گفت: کماکان پیگیر این مسئله هستیم و دستور معاون اول را هم گرفته‌ایم. حرف سازمان برنامه‌ریزی در مورد سهمیه نابرابر در نظر گرفته شده برای زنان نیز این است که نیازهای اعلام شده توسط 13 دستگاه مطرح شده است و گفته‌اند سال گذشته به طور مثال در پست مامور تشخیص مالیاتی بیشتر خانم برداشته‌اند و امسال بیشتر می‌خواهند از آقایان استفاده کنند.

وی در ارتباط با سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر روند پیگیری بخشنامه مربوط به حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت: این مسئله باید از وزارتخانه مربوطه پیگیری شود.

مولاوردی در ارتباط با آمار اعتیاد در بانوان و علل آن گفت: وظیفه معاونت امور زنان در این زمینه هماهنگی و مدیریت ظرفیتهای موجود است که در این دو سال نیز در چند استان اقداماتی در این زمینه داشته‌ایم و در دو سال باقی مانده از دولت یازدهم هم چند طرح ملی را در موضوعات اولویت‌دار پیگیری می‌کنیم که یکی از آنها همین مسئله است.

وی در ادامه در ارتباط با اقدامات صورت گرفته جهت حضور فعال زنان ایرانی در عرصه‌های مختلف بین المللی افزود: توسعه تعاملات بین‌المللی یکی از ماموریت‌های ما  است که در چارچوب سیاست خارجی دولت شتاب گرفته است. شرکت فعال در مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای، انجام دیدارها و ملاقات‌های دو جانبه و انجام مصاحبه‌ها و گفتگو با رسانه‌های بین‌المللی و ... نمونه ای از آن است که یکی از دستاوردهای ما نیز عضویت ایران در هیات اجرایی نهاد زنان ملل متحد است.

معاون رئیس جمهور در ارتباط با هجمه‌ها و انتقاداتی که از سوی برخی زنان مجلس به معاونت امور زنان وارد می‌شود، گفت: من این هجمه‌ها را طبیعی می‌بینم، در این دوسال اصولا هر قدمی که برداشته‌ایم برخی با چشم بسته حمله کرده‌اند و طوری وانمود می‌کنند که تاکنون هیچ حرکت مثبتی رخ نداده و قرار نیست؛ رخ دهد. من این را نشانه تاثیرگذاری اقدامات معاونت می‌بینیم و به قول معروف به قطاری که در حال حرکت است، سنگ می زنند نه قطاری در ایستگاه توقف کرده به هر حال این هجمه‌ها خارج از چارچوب حمله به دولت در کلیتش نیست.

مولاوردی در مورد اقدامات معاونت زنان برای افزایش مشارکت سیاسی واجتماعی زنان گفت: در ارتباط با این مسئله ما به دنبال تحقق عدالت جنسیتی و فراتر از آن انصاف جنسیتی هستیم و اینکه تعادل لازم در جنبه‌های مختلف زندگی زنان ایجاد شود که این مسئله خود حاصل توسعه متوازن در سطح کلی خواهد بود. البته اصولا کشور ما از توسعه نامتوازن در همه ابعاد رنج می‌برد.

وی در مورد پیگیری وضعیت زنان زندانی عنوان کرد: بعد از بازدید از زندان زنان یا بند نسوان برخی زندان‌ها که در سفرهای استانی گنجانده شده بود، ایجاد مهدکودک در زندان‌ها و توانمندسازی و حرفه آموزی زنان زندانی و خانواده‌های زندانیان و همچنین فراهم کردن سرپناه بعد از آزادی از حبس در دستور کار معاونت قرار گرفت.

مولاوردی در ادامه در ارتباط با نقش زنان پس از تحریم گفت: ما به دوران پساتحریم زیاد دلبسته‌ایم، چون بسیاری از پیشنهادات و طرح‌هایی که ارائه می‌دهیم به دلیل بار مالی در اولویت قرار نمی‌گیرد. امیدواریم با رونق اقتصادی پس از لغو تحریم‌ها و خروج کامل از رکود بسیاری از برنامه‌ها زمینه تحقق پیدا کند، البته اگر واقع‌بینانه نگاه کنیم نباید انتظارات را دامن بزنیم، زیرا زمان کافی برای تطبیق دادن خودمان با شرایط جدید را باید داشته باشیم.

وی در زمینه ارتقای توانایی‌های زنان مدیر گفت: به طور کلی توانمندسازی زنان و شناسایی زنان توانمند و تشکیل بانک جامع اطلاعاتی آنها و معرفی آنها جهت تصدی مناصب را پیگیری می‌کنیم و از طرف دیگر در حال طراحی دوره‌هایی هستیم که مهارت‌های علمی و  عملی زنان را در این خصوص ارتقا دهیم.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز