خبرگزاری کار ایران

مقیمی:

129 باند قاچاق در سه ماه نخست سال جاری منهدم شد

asdasd
کد خبر : ۲۸۸۴۸۴

رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی از انهدام 129 باند قاچاق در سه ماه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار محمدرضا مقیمی در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه با تاکید بر اینکه بحث امنیت اقتصادی برای پلیس آگاهی ناجا اهمیت زیادی دارد، گفت: مهمترین رسالت ناجا برای ایجاد امنیت اقتصادی مبارزه با قاچاق کالاست. تامین شرایط امنیت اقتصادی برای تولید، توزیع و اشتغال و همچنین مقابله با جریان‌های فساد یکی از شرح وظایفی است که برای پلیس تعریف شده است.

وی تاکید کرد: در سال 94 اقدامات مناسبی انجام شد که این روند ادامه اقداماتی بود که در سال 93 در پی تشکیل قرارگاه مبارزه با قاچاق رخ داده بود.

رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی گفت: در سال 93 با توجه به اتفاقاتی که در قاچاق منابع طبیعی در استان‌های مرزی و با مرز آبی رخ داده بود، قرارگاه مبارزه با قاچاق کالا تشکیل شد و توانستیم در سال گذشته با همکاری همه سازمان‌های مرتبط اقدامات خوبی انجام شد.

وی با اشاره به اینکه در سال 94 مبارزه قاطع با قاچاق اقلام ممنوعه و منابع طبیعی در اولویت کاری قرار گرفت، افزود: البته همه اقداماتی که تحت عنوان قاچاق کالا انجام می‌شود، مورد توجه پلیس است، اما اولویت فعلی ما قاچاق منابع طبیعی اقلام ممنوعه و اقلام فرهنگی است.

 مقیمی تصریح کرد: یکی دیگر از راهبردهای ما در سال 94 مبارزه جدی با مظاهر علنی قاچاق در نقاط آلوده و استان‌های مرزی است که به اقتصاد کشور ضربه می‌زند. از این رو ما درصدد برخورد جدی با آن هستیم.

به گفته وی همکاری و ایجاد همگرایی با دیگر سازمان‌ها موضوعی است که در قاچاق کالا مفید و موثر است.

وی خاطرنشان کرد: تقویت و تجهیز واحدهای اجرایی مبارزه با قاچاق کالا نیز در سال 94 ادامه دارد.

وی در تشریح خلاصه اقدامات انجام شده از سوی پلیس آگاهی ناجا در سال 93 گفت: 14 مرحله طرح عملیاتی در سراسر کشور اجرا شد. این اقدامات هدفمند و با کار اطلاعاتی مناسب بود که سبب شد؛ پرونده‌های خوبی در این زمینه کشف شود. 5 مرحله طرح کنترل مجرمان سابقه‌دار و حرفه‌ای که از سال گذشته مورد توجه قرار گرفت و همچنین چندین مرحله اتاق فکر با محوریت لوازم آرایشی و بهداشتی، کالاهای دخانی و منابع طبیعی تشکیل شد که نتیجه و ماحصل آن افزایش آگاهی و آموزش ماموران ناجا بوده است.

مقیمی گفت: در سال 93 همچنین چندین مرحله کنترل مصرف‌کنندگان عمده سوخت به خصوص در مناطق مرزی و جنوبی را داشتیم و همچنین برگزاری جلسات تعامل با اتحادیه‌ها که منجر به ایجاد همگرایی برای مقابله با قاچاق  کالا شد.

وی با اشاره به اینکه کل پرونده‌های مکشوفه در سال گذشته نشان می‌دهد که یک درصد از پرونده‌ها کاهش داشته است، افزود: گرچه ما یک درصد در کشف پرونده‌ها کاهش داشتیم اما ارزش ریالی کشفیات 31 درصد افزایش داشته است.همچنین پرونده های بالای یکصد میلیون تومان نیز 11 درصد افزایش داشته است.

رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: در سه ماهه اول سال 94 موفق شدیم؛ میزان باندهای متلاشی شده را 2 درصد افزایش دهیم، از این رو میزان متهمان دستگیرشده مرد 2 درصد افزایش داشته و متهمان دستگیرشده زن نیز دو درصد کاهش داشته است، به این ترتیب کل پرونده‌های مکشوفه 6 درصد افزایش داشته، همچنین ارزش ریالی کشفیات نیز 11 درصد افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: پرونده‌های بالای یکصد میلیون تومان در سه ماهه اول سال جاری 8 درصد افزایش داشته که این نشان می‌دهد؛ کارهای سنگینی انجام شده و ماموران ما  در بخش مبارزه با قاچاق کالا با پشتکار زیادی فعالیت کرده‌اند.

مقیمی با اشاره به اینکه 129 باند قاچاق منهدم شد، افزود: برآورد ما نشان می‌دهد که در بحث مبارزه با قاچاق به هدف خود رسیده‌ایم.

وی تاکید کرد: در بازدیدی که از مناطق جنوبی داشته‌ام، مشخص شد که مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این مناطق به خوبی انجام شده است.

وی ادامه داد: مهم این است که با رصد اطلاعاتی پرونده‌های خوبی در حوزه پوشاک، دخانیات، اقلام فرهنگی و ممنوعه کشف شده است. از این رو امیدواریم که سال خوبی در مبارزه با قاچاق کالا داشته باشیم.

رئیس پلیس آگاهی تهران با اشاره به اینکه در سال گذشته  مبلغی حدود 17 هزار میلیارد ریال کالای قاچاق کشف شد، افزود: در سه ماهه نخست امسال نیز 4 هزار و 750 هزار میلیارد ریال کالای قاچاق کشف شده است.

وی درباره اقدامات انجام شده برای مقابله با قاچاق کالا و سوخت گفت: بحث قاچاق سوخت تنها موضوع خروج سوخت از کشور نیست، با این وجود توانستیم؛ آنچه تحت عنوان قاچاق سوخت به صورت عمده در استان‌های مرزی انجام می‌شده است را به صفر برسانیم. از این رو انتقال و قاچاق سوخت از طریق لوله‌های کف دریا را نداریم.

وی در مورد رابطه پلیس آگاهی نیروی انتظامی و قوه قضاییه گفت: همکاری خوبی بین پلیس ‌آگاهی و قوه قضاییه وجود دارد. در همه زمینه‌ها اقدامات با هماهنگی و همکاری قوه قضاییه انجام می‌شود، اخیرا نیز آموزش‌هایی به مسئولان پلیس آگاهی داده شده تا قوانین جدید بهتر اجرایی شود.

وی ادامه داد: ممکن است؛ در برخی موارد اتفاقاتی رخ بدهد که مردم فکر کنند، بین پلیس و قوه قضاییه همکاری وجود ندارد، اما این موضوع به دلیل شکل و روند پرونده است و بین پلیس و قوه قضاییه  هیچ چالشی وجود ندارد.

مقیمی همچنین گفت: در پلیس آگاهی جرایم سرقت، قاچاق کالا، آدم ربایی و سرقت مسلحانه پیگیری می شود و برخورد با اراذل و اوباش در دستور کار پلیس آگاهی نیست مگر اینکه منجر به سرقت شود.

وی در تشریح اقدامات انجام شده در جلوگیری از سرقت گفت:  ما در سال‌های گذشته شاهد افزایش شیب سرقت بودیم، از این رو تصمیم بر این شد که قرارگاه مبارزه با سرقت تشکیل شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که عمده سرقت‌ها در 14 استان رخ می‌داد. در سال 93 با توجه به اینکه سرقت‌ها رشد افسارگسیخته‌ای پیدا کرده بود، تصمیم بر این گرفتیم که اولویت کاری خود را بر مهار رشد سرقت قرار دهیم و توانستیم یک درصد وقوع سرقت را کاهش دهیم.

 مقیمی ادامه داد: از این رو در تلاش هستیم تا پایان سال 94 بین 5 تا 10 درصد، وقوع سرقت را کاهش دهیم. برنامه‌ریزی‌های لازم در این باره انجام شده است و در تلاش هستیم؛ تا این هدف را محقق کنیم.

وی گفت: در سه ماهه اول سال جاری توانستیم، 10 درصد وقوع سرقت را کاهش دهیم و با توجه به اینکه از سال 88 به بعد وقوع سرقت‌ها افزایشی بود، کاهش 10 درصدی آن در سه ماهه نخست سال 94 قابل توجه است.

رئیس پلیس آگاهی با بیان اینکه عمده سرقت‌های انجام شده، سرقت‌های خودرو بوده است، افزود: البته ما سرقت خودرو را به نوعی ملاک و معیار قرار می‌دهیم و ‌آن را سرقت مادر می‌دانیم. در این نوع سرقت توانستیم؛ 14 درصد وقوع سرقت را کاهش دهیم.

وی اهداف قرارگاه جلوگیری از سرقت در سال 94 را مسئول‌سازی و جلب مشارکت عمومی مردم دانست و افزود: در این زمینه رسانه‌ها همکاری خوبی با پلیس داشتند. رسانه‌ها توانستند، به خوبی معضلات را به سطح جامعه انعکاس دهند که نتیجه آن افزایش آگاهی عمومی جامعه بوده است. همچنین بخشی از اتفاقاتی که در سطح کلان کشور رخ می‌دهد  از سوی رسانه‌ها به پلیس اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی تاکید کرد: در سه ماهه اول سال 94 چندین مرحله طرح عملیاتی اجرا شد که دو مرحله آن مبارزه با سرقت توام با خشونت بوده است و در این طرح‌ها دستگیری‌های زیادی انجام شده است. کنترل اوراق‌فروشی‌ها و مال‌خرها نیز از دیگر اقدامات مهم پلیس بود، چرا که اگر بتوانیم، این افراد را کنترل کنیم وقوع سرقت کاهش می‌یابد.

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز