خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان غذا و دارو؛

برای کاهش پرداخت‌های بیمه‌، داروهای برند وارد نمی‌شود/داروخانه‌ها منابع کافی برای ارائه خدمات مناسب ندارند

asdasd
کد خبر : ۲۸۸۴۰۵

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو گفت: درآمد داروخانه ها باید بر اساس عدالت باشد و این طور نباشد که حدود 200 داروخانه دولتی، 40 درصد بازار دارویی کشور را در اختیار داشته باشند.

 به گزارش ایلنا، اکبر عبداللهی اصل افزود: با در نظر گرفتن سهم داروخانه های دولتی در عرضه داروهای گرانقیمت، میزان حق فنی، تعداد نسخ و احتساب هزینه ها مشخص می شود که هر یک از هشت هزار داروخانه کشور به طور متوسط از محل فروش دارو کمتر از دو میلیون تومان در ماه سود ناخالص دارند.

وی تاکید کرد: منابع کافی برای ارایه خدمات مناسب در بسیاری از داروخانه ها وجود ندارد؛ این مساله باعث نارضایتی مردم از یک سو و داروسازان داروخانه ها از سوی دیگر می شود.

وی همچنین گفت: داروخانه ها همچنین درآمدهایی را نیز از محل فروش لوازم بهداشتی و مکمل دارند که فقط مختص آن ها نیست.

عبدالهی اظهارداشت: طبق آمار در زمان حاضر حدود 12 هزار داروخانه حدود 11هزار میلیارد تومان داروی کشور را توزیع می کنند که سهم داروخانه ها از قیمت مصرف کننده داروهای داخلی ارزان قیمت، 20 درصد و از داروهای وارداتی پنج تا 12 درصد است.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو تأکید کرد: سیاستگذاران کشور باید بدانند که حفظ و ارتقای سلامت یک جامعه و ایجاد رضایت اجتماعی در این راستا هزینه دارد و هزینه ای که در ایران می شود، نسبت به بسیاری از کشورها که شرایط مشابهی دارند پایین تر است.

عبداللهی اصل گفت: حق بیمه درمانی کشور در مقایسه با سایر کشورها بسیار پایین تر است و طبیعتا بسیاری از هزینه ها از جیب بیماران پرداخت می شود که بعضا نارضایتی هایی را به دنبال دارد.

معاون سازمان غذا و دارو ادامه داد: به کرات از دست اندرکاران بیمه و دارو شنیده ایم که با برند و برندسازی در کشور مخالفیم؛ نظام دارویی ما ژنریک است و پول برند پرداخت نمی کنیم.

وی ادامه داد: بیش از 80 درصد بازار دارویی دنیا بازار برند است و قیمت برندها هم به صورت میانگین چهار تا پنج برابر داروهای ژنریک است بنابراین ما برای کاهش پرداخت‌های بیمه، بازار خود را کوچک نگه داشته ایم.

عبداللهی اصل ادامه داد: کوچک بودن بازار نه تنها مانع توسعه صنعت داروسازی کشور شده است که باعث کاهش حاشیه سود داروخانه نیز می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز