خبرگزاری کار ایران

ساخت سد « پیغام چای» به نابودی آثار فرهنگی- تاریخی می‌انجامد

asdasd
کد خبر : ۲۸۷۲۵۵

سد" پیغام چای" به رغم درخواست‌های مکرر پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برای انجام عملیات نجات بخشی آثار فرهنگی- تاریخی و بر خلاف قانون در دست ساخت است.

به گزارش ایلنا، نسرین قهرمانی کارشناس پژوهشکده باستان شناسی ابا اعلام این خبر گفت: بررسی و شناسایی باستان شناسی محدوده این سد برای انجام عملیات نجات بخشی فروردین سال 1393 شروع و به مدت 45 روز ادامه یافت.

به گفته وی در بررسی های صورت گرفته 27 اثر فرهنگی- تاریخی در محدوده مورد اشاره شناسایی شد.

قهرمانی تصریح کرد که در فاز دوم مطالعاتی باید عملیات نجات بخشی بر روی آثار فرهنگی صورت می گرفت.

این کارشناس گفت: پس از درخواست مجوز ساخت توسط شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی به عنوان کارفرما،پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اعطای مجوز ساخت سد را به مطالعات تکمیلی " فاز دوم" موکول ساخت زیرا آثار تاریخی- فرهنگی بر اثر عملیات ساخت سد و عبور و مرور خودروهای سنگین دچار صدمات جدی می شود.

این کارشناس خاطرنشان ساخت که کارفرما بدون توجه به تذکرات مکرر پژوهشکده باستان شناسی و انجام عملیات نجات بخشی آثار ارزشمند مدفون در منطقه به ساخت و ساز خود همچنان ادامه می دهد.

وی افزود: در محدوده مورد بررسی آثاری از تپه های دوره تاریخی از جمله اشکانی و کورگان هایی "گورهایی" از هزاره اول قبل از میلاد مربوط به اقوام سکایی شناسایی شدکه مشابه آنها پیش تر در شمال این منطقه و در محدوده سد خداآفرین شناسایی و مورد کاوش قرارگرفته بود.

این کارشناس پژوهشکده باستان شناسی همچنین گفت: کورگانهای هزاره اول نه تنها دارای آثار معماری منحصر به فردی بودند بلکه اشیای بسیار ارزشمندی چون سفال، فلز، و ...  بودند که برای شناسایی هنر، آیین و سبک زندگی اقوام ساکن در منطقه و هویت تاریخی  آنها حائز اهمیت بسیاری است.

او در پایان تصریح کرد که با آبگیری سد و انتقال آب از مسیر آثار تاریخی – فرهنگی صدمات جدی و جبران ناپذیری به این محدوده ارزشمند تاریخی وارد خواهد شد.

این در حالی است که بر اساس بند ج ماده 114 قانون برنامه 5 ساله چهارم کلیه وزارتخانه ها، سازمانها و موسسات دولتی موظفند قبل از اجرای پروژه های بزرگ عمرانی و درمرحله امکان سنجی و مکان یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی- تاریخی " میراث فرهنگی" در آن خصوص اقدام کنند و در طراحی و مکان یابی پروژه های یادشده نتایج مطالعات را رعایت کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز