خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد:

مقابله آموزش و پرورش با رشد بی‌رویه مدارس تیزهوشان/ حذف پذیرش دانش‌آموزان در 4 مدرسه

معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان از حذف پذیرش دانش‌آموزان در برخی از مدارس استعداد درخشان خبر داد.

محمد نستوه معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه سیاست ما برای پذیرش دانش‌آموزان در مدارس استعداد درخشان در سراسر کشور تعدیل پذیرش است، اظهار داشت: یعنی نگاه ما بر این است که باید به استاندارد پذیرش برابر منحنی توزیع نرمال یعنی حداکثر 2.28 صدم درصد پذیرش به نسبت کل دانش آموزان ورودی برای هر دوره برسیم.

وی افزود: اما در شهرهای بزرگ از جمله تهران، اصفهان، تبریز و مشهد سیاست تجمیع را دنبال خواهیم کرد؛ تعداد مدارس در این شهرها زیاد شده است و بنا داریم؛ با یک روند آرامی در میان مدت تجمیع مدارس استعداد درخشان را در راستای کیفیت بخشی به این گونه مدارس انجام دهیم.

نستوه ادامه داد: یعنی اگر مدرسه‌ای دارای امکانات و تجهیزات و منابع انسانی کمی است و نمی‌تواند خدمات آموزشی درست و با کیفیتی را به دانش‌آموزان ارائه دهد، پذیرش این مدارس را حذف خواهیم کرد و سایر دانش‌آموزانی که در سال‌های قبل در این مدارس تحصیل می‌کردند را جابه‌جا خواهیم کرد و به مدرسه دیگری متناسب با موقعیت جغرافیایی محل سکونت خانواده‌ها و علاقه‌مندی دانش‌آموزان و خانواده‌ها خواهیم فرستاد.

معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه این سیاست در تهران هم به همین نحو اجرا خواهد شد، خاطرنشان کرد: در کل کشور 672 مدرسه استعداد درخشان داریم و در تهران نیز 40 مدرسه استعداد درخشان (تیزهوشان) در دوره اول و دوم متوسطه وجود دارد که از این تعداد 20 مدرسه دخترانه و 20 مدرسه پسرانه است.

نستوه همچنین از حذف پذیرش در 4 مدرسه استعداد درخشان تهران خبر داد و گفت: با یک روند آرام و تا جایی که امکان داشته باشد، تجمیع مدارس را پیش خواهیم برد و این 4 مدرسه قرار است؛ با مدارس بزرگ‌تر و نیروی انسانی بیشتر تجمیع شوند.

وی همچنین درباره شهریه این گونه مدارس توضیح داد و گفت: شهریه مدارس استعداد درخشان معادل 50 درصد شهریه مدارس غیردولتی هر شهرستان است. بنابراین شهریه‌ها متفاوت است.

وی ادامه داد: در سال گذشته شهریه برای دوره اول متوسطه 2 میلیون و 950 هزار تومان و برای دوره دوم متوسطه 4 میلیون و 150 هزار تومان بوده است و از شهریه امسال مدارس هنوز اطلاعی نداریم.

معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان در پاسخ به این سوال که بنا بر گفته برخی از مسئولان قرار است؛ برخی از دانش‌آموزانی که استعداد لازم و هوش کافی را ندارند، از مدارس تیزهوشان به مدارس عادی بازگردند، گفت: خیر، هیچ دانش‌آموز پذیرفته شده در مدارس استعداد درخشان به مدارس عادی برنمی‌گردد و این موضوع کذب محض است.

کد خبر : ۲۸۶۹۸۵