خبرگزاری کار ایران

قائم مقام دبیر کل مبارزه با مواد مخدر مطرح کرد:

اجرای بیش از 80 درصد برنامه‌های کاهش آسیب و درمان معتادان توسط سمن‌ها

asdasd
کد خبر : ۲۸۶۴۷۰

قائم مقام دبیر کل مبارزه با مواد مخدر گفت: بیش از 80 درصد برنامه‌های کاهش آسیب و درمان از سوی سازمان‌های مردم نهاد و غیردولتی اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا جزینی در مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفت: براساس گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در سال 2014 سطح کشت و تولید مواد افیونی در افغانستان برای چهارمین سال متوالی به طور قابل توجهی افزایش یافته است و گزارشات غیر رسمی حاکی از تولید بالقوه   8هزارتن در سال 2015 بوده است.

جزینی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با الهام از آموزه‌های دینی و سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری با اراده جدی به دنبال تحقق اجرای استراتژی متوازن شامل رویکردهای کاهش تقاضا و عرضه با تاکید بر اجتماعی کردن از طریق مشارکت تمامی لایه‌های مختلف جامعه و نیز ارتقای همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در امر مبارزه با مواد مخدر و روانگردان است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص کاهش عرضه در این حوزه گفت: در این راستا استمرار برنامه‌های کنترل، اشراف و انسداد مرزهای شرقی و غربی کشور، تقویت و تجهیز مبادی ورودی و خروجی (زمینی، هوایی و آبی)، ارتقای ظرفیت‌های کمی و کیفی و در اولویت قراردادن اقدامات مبارزه مبتنی بر اطلاعات را در سرلوحه برنامه‌ها قرارداده‌ایم که در نتیجه این اقدامات در سال 2014 میلادی دستگاه‌های مقابله‌ای کشورمان موفق شدند با اجرای 2 هزار و دویست مورد عملیات بیش از 506 تن انواع مواد مخدر از جمله حدود 13.5 تن هروئین و 12.5 تن مرفین را کشف، بیش از 2 هزار و هفتصد و هفتاد باند قاچاق را متلاشی و بیش از 330 آشپزخانه تولید شیشه را با 4 تن شیشه منهدم نمایند.

وی ادامه داد: همچنین در شش ماهه سال 2015 میلادی موفق به کشف بیش از 305 تن انواع مواد مخدر از جمله 9 تن هروئین شده‌اند.

وی افزود: در 3 ماهه اول سال 94، 685 عملیات و درگیری بوده که در مجموع 150 تن انواع مواد مخدر، 2 میلیون قرص و آمپول غیرمجاز تحت کنترل بین‌المللی کشف شده و تعداد 66 هزار و 470 نفر قاچاقچی دستگیر و 191 قبضه سلاح توقیف شده است که میزان کشف مواد مخدر و قرص غیرمجاز نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ترتیب 21 درصد و 53 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

قائم مقام دبیر کل مبارزه با مواد مخدر در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه کاهش تقاضا در سال 2014 گفت: سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد با هدف کاهش میزان بروز اعتیاد از طریق پوشش حداقل 40 درصد از جمعیت کشور در کانون های هدف شامل؛ خانواده، محیط های آموزشی، محیط های کار و جامعه در دستور کار دستگاه‌های فرهنگی و پیشگیری کشور بوده که توفیقات مناسبی در ابعاد مختلف آگاه‌سازی، آموزش، مهارت‌های زندگی، آموزش سبک‌های فرزندپروری، تقویت فعالیت‌های جایگزین صورت پذیرفته است.

جزینی ادامه داد: به طور نمونه در بعد آگاه‌سازی، 837 برنامه رادیو و تلویزیونی از طریق رسانه ملی کشورمان تولید و پخش شده است. همچنین در عرصه کاهش آسیب نیز 351 تیم سیار و 1056 مرکز اقامتی میان مدت و بلند مدت برای ارائه خدمات کاهش آسیب فعالیت کرده‌اند. ضمن آنکه تعداد مراکز کاهش آسیب گسترش یافته است. همچنین برای 20 هزار معتاد متجاهر در 18 مرکز خدمات ارائه شده است.

وی ادامه داد: در خصوص درمان از سال 2010 میلادی با اصلاح مواد 15 و 16 قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر، مراکز درمان و کاهش آسیب از قبیل درمان‌های سرپایی و سریع، اقامتی میان مدت و دراز مدت راه‌اندازی شده است. به طوری که مراکز درمانی و کاهش آسیب از 2 هزار و 275 مرکز  در سال 2009 به 6 هزار و 773 مرکز در سال 2014 و همچنین در فاصله زمانی مذکور تعداد افراد پذیرش شده از حدود 670 هزار نفر به بیش از 880 هزار نفر افزایش یافته است.

جزینی تاکید کرد: بیش از 80 درصد برنامه‌های کاهش آسیب و درمان در کشورمان توسط سازمان‌های مردم نهاد و غیردولتی اجرا می‌شود. چنان که از مجموع 2 هزار و 700 سازمان مردم نهاد 37 درصد در حوزه پیشگیری، 56 درصد  در حوزه درمان و 7 درصد در حوزه کاهش آسیب فعالیت دارند. در خصوص حرفه‌آموزی نیز 38 هزار نفر معتاد بهبود یافته تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص  اقدامات انجام شده در بخش بین‌المللی و مقابله با پولشویی گفت: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که ارتقا همکاری‌های بین‌المللی نقش محوری و تعیین‌کننده‌ای در هم‌افزایی ظرفیت‌های کشورها در مبارزه با بحران جهانی مواد مخدر ایفا می‌کند. بر این اساس همکاری با کشورهای منطقه و نهادهای بین‌المللی در سطح دو و چند جانبه را به عنوان بخش لاینفک برنامه‌های خود قرار داده است.

وی اضافه کرد: همکاری سازنده و اجرای پروژه‌های مشترک با دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل، ارتقای همکاری‌ها از طریق امضای یادداشت تفاهم با کشورهای منطقه و فرامنطقه و به خصوص همکاری‌های عملیاتی و بین‌مرزی، مشارکت فعال در ابتکارات بین‌المللی و منطقه‌ای همانند میثاق پاریس و ابتکار سه جانبه، مبادله اطلاعات عملیاتی بین سازمانی و فراملی و اعزام و پذیرش افسران رابط مواد مخدر از دیگر فعالیت‌های کشور ما در جهت  مبارزه با قاچاق و عبور مواد از کشور است.

جزینی افزود: همکاری‌های فعال با هیات‌های بین‌المللی کنترل مواد مخدر سازمان ملل  در زمینه نظارت بر واردات و صادرات داروهای تحت کنترل بین‌المللی به طوری که رئیس هیات مزبور طی نامه‌ای سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر کشورمان در زمینه مقابله با قاچاق مواد مخدر را با میثاق‌های بین‌المللی  منطبق دانسته و مورد تقدیر قرار داده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز