خبرگزاری کار ایران

جاریانی در واکنش به «کف‌خیابانی»خواندن اعتراضات پرستاران؛

ادبیات وزیر بهداشت نسبت به پرستاران مناسب نیست

asdasd
کد خبر : ۲۸۴۲۱۲

رئیس انجمن پرستاری ایران در ارتباط با اظهارات وزیر بهدات در مورد رد صلاحیت برخی پرستاران برای شرکت در انتخابات نظم پرستاری مبنی بر اینکه «اگر عده‌ای خلاف قانون، کف خیابان و جلوی مجلس حرفی بزنند، این کاری سیاسی است و حرفه‌ای نیست.»، اظهار کرد: تجمعات پرستاران قانونی بوده است و این لحن وزیر بهداشت برای بیان چنین مساله‌ای بسیار نامناسب است.

ابوالفضل جاریانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در این باره گفت: برخی افراد برای آنکه به مطالبات صنفی‌شان بپردازند، تجمعاتی داشتند که اگر از نظر قانونی مشکلی نداشته باشد، این تجمعات قطعا حق این افراد است.

وی ادامه داد: مسیرهای دیگری نیز برای بیان مطالبات وجود دارد، که پرستاران آنها را هم طی کرده‌اند؛ برای نمونه پرستاران بارها در دولت قبل به ریاست جمهوری نامه نوشته‌اند، بنابراین این شیوه طرح مطالبات کار عجیبی برای اصناف نیست.

جاریانی با اشاره به لحن اظهار نظر وزیر، ادامه داد: اگر آقای وزیر نظر شخصی خود را در این باره داده اند که بحثی دیگر است، اما اگر به عنوان نماینده نظام سلامت آن را مطرح کرده‌اند، جای تعجب دارد. زیرا احترام  به قانون برای همه افراد است؛ چه وزیر و چه پرستار. قانون نیز عنوان کرده که پرستاران می‌توانند؛ مطالباتشان را از مراجع مختلف درخواست کنند.

رئیس انجمن پرستاری ایران تصریح کرد: من کاملا با این مساله موافقم که وزیر باید با لحن، واژه و جمله‌بندی بهتری صحبت می‌کرد. طرز بیان و گفتمانی که باید بین دو طرف باشد، در رفع سوءتفاهم‌ها یا در ایجاد آن موثراست. متاسفانه در گذشته نیز با چنین مسائلی روبرو بودیم که برخی مدیران و معاونان وزیر از ادبیات نامناسب استفاده می‌کردند که همین امر سبب شده بود، تبعات بدی در نظام سلامت کشور به وجود بیاید.

جاریانی گفت: اگر قانون اجازه دهد که یک صنف تجمعاتی داشته باشند، پرستاران باید حضور پیدا کنند و مطالبه خود را پیگیری کنند، بنابراین از آنجا که مسیر قانونی در این زمینه تعیین شده است، افراد نباید در این مورد نظر شخصی دهند. همچنین آمار نشان می‌دهد که جامعه پرستاری از سالم‌ترین جامعه‌هاست واگر بحث‌های این چنینی به جامعه تزریق شوند، می‌توانند حرفه پرستاری را در نگاه مردم خدشه‌دار کند.

وی با اشاره به اینکه انجمن پرستاری ایران در انتخابات حضور خواهد داشت تا نشان دهد که در کنار هم بودن می‌تواند، حرفه پرستاری را ارتقا دهد؛ افزود: جدای از اینکه چه کسی ردصلاحیت شده یا چه کسی در انتخابات نظام پرستاری شرکت نکرده است، همه افراد باید در زمینه مسایل پرستاران، مشارکت داشته باشند، زیرا  بسیاری افراد که از نظر من در حد مدیریت کلان کشوری هستند، تمایلی برای شرکت در این انتخابات نداشته‌اند، بنابراین  جدای از بحث انتخابات نیز باید حضور داشته باشند و از نظرات کارشناسی و مشورتی‌شان استفاده شود.

وی با تاکیدبراینکه نظام پرستاری خانه همه پرستاران است و باید در آن از همه نظرها استفاده شود، افزود: حتی افرادی که ردصلاحیت شده‌اند، نیز باید در کمیته های مشورتی حضور داشته باشند تا از نظراتشان استفاده شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هر حرفه نیازمند یک تشکل‌صنفی قابل قبول و قانونی است، اظهار کرد: در این 14 سال که از عمر سازمان نظام پرستاری می‌گذرد، با پستی و بلندی‌های زیادی روبرو بوده است، خوشبختانه در دو- سه دوره اخیر توانسته در تصویب  برخی قوانین نقش خوبی داشته باشد؛ هرچند که متاسفانه تعدادی از این قوانین به دلیل مسائل اقتصادی کشور، نگرش‌ها و مسائل عملیاتی نشدند.

وی ادامه داد: البته خروجی نظام پرستاری در کل خیلی موثری نبوده و انتظارات پرستاران بیش از آنچه انجام شده، بوده است؛ زیرا این نظام نتوانسته استقلالش را به طور کامل در نظام سلامت و برخی تصمیم گیری‌ها ودر حل مشکلاتشان و... داشته باشند.

جاریانی اظهار کرد: برای حل مشکلات پرستاران نیازمند کمیته پیگیری، هیات مدیره و شورای عالی قوی هستیم که در این ارکان، گروه‌های مختلف باید وجود داشته باشند تا از مسیرهای قانونی سریعتر به هدف خود برسیم و با استراتژی مشخص و برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت حرکت کنیم؛ به ویژه تمرکز بر اهداف کوتاه مدت می‌تواند، در راه رسیدن به اهداف بسیار موثر باشد.

رئیس انجمن پرستاری با بیان اینکه افرادی  که می‌خواهند، در انتخابات شرکت کنند، باید درد کشیده حوزه پرستاری باشند، گفت: اعضای نظام پرستاری باید دید کلان و نگاه تیمی حرفه‌ای و صنفی داشته باشند، از خرد جمعی استفاده کنند و از همه مهمتر دغدغه بیماران و مددجویان را داشته باشند، زیرا همه فعالیت‌های ما  در راستای رضایتمندی مددجویانمان است تا بتوانیم الگویی برای پرستاری نوین و جهانی باشیم.

جاریانی ادامه داد : باید به جامعه پرستاری تبریک گفت که با وجود کاندید شدن بیش از 3000 نفر در انتخابات، تنها حدود 61 نفر در مرحله اول ردصلاحیت شدند، که در نهایت نیز این تعداد به  30 نفر رسید که این مساله نشان  می‌دهد که حرفه پرستاری حرفه‌ای سالم و اخلاقی است که افراد در آن می‌دانند در چه مسیری حرکت کنند.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز