خبرگزاری کار ایران

ارتقای آزمایشگاه های معتمد محیط زیست با همکاری سازمان استاندارد

asdasd
کد خبر : ۲۸۲۳۳۳

رییس سازمان حفاظت محیط زیست از وجود 345 آزمایشگاه معتمد که بر اساس مقررات محیط زیست وظیفه انجام آزمایش صنایع در بخش خود اظهاری با نظارت این سازمان دارند، خبر داد و گفت: برای ارتقای توانمندی این آزمایشگاه ها، می بایست همکاری با شرکت ها و بازرسان سازمان استاندارد برقرار شود.

به گزارش ایلنا، رییس سازمان حفاظت محیط زیست در نخستین همایش روز جهانی تایید صلاحیت که پیش از ظهر امروز دوشنبه در سالن همایش های بین المللی پارک طبیعت پردیسان برگزار شد، با بیان اینکه در زمینه ارتقای استاندار ها گام های مهمی برداشته شده است، گفت: هر چه به سمت پیشرفت ، توسعه و تحقق اهداف بهبود کیفیت زندگی، معیشت، تولید ، اشتغال پیش برویم باید بیشتر بر استاندارد بودن کالاها، فرآیندها و محصولات تاکید داشته باشیم تا عوارض آن بر زمین کمتر شود.

معصومه ابتکار با بیان اینکه کره زمینی که با همه نعمات و برکات خداوند در این کره زیبای آبی قرار داده است؛ محدودیت هایی دارد، افزود: سنت الهی که در صحبت های دیروز رییس جمهور در مراسم جایزه ملی محیط زیست  نیز مطرح شد، قابل تغییر نیست.

وی با تاکید بر اینکه قوانین طبیعت را نمی توان تغییر داد و در مقابل آن چالش کنیم، افزود: ولی می توانیم این قوانین را بشناسیم تکنولوژی می تواند با این قوانین و سنت الهی سازگار شود و از این طریق می توانیم تنها مهد و مامن انسانها را حفظ کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه رشد جمعیت انسانی در صد سال اخیر از 2 میلیارد به 7 میلیارد انسان افزایش یافته است و شعار امسال روز جهانی محیط زیست بسیار تکان دهنده است، اظهار داشت: همه انسانها آرزوی زندگی شرافتمندانه، بازی با اسباب بازی های استاندارد، شغل شرافتمندانه، تغذیه خوب و سالم که بقایای سم و کود آن آنقدر نباشد که منجر به عوارض و بیماری نشود ؛ را دارند.

وی ادامه داد : رویای همه انسانها اینست که آب آشامیدنی سالم و از استاندارد  برخوردار باشد که مایه حیات باشد و آرزو دارند در شهری که هوای آن سالم است زندگی کنند و از طبیعت زیبا و رودخانه های سالم بهرمند باشند نه رودخانه هایی که به علت آلودگی زیاد تبدیل به فاضلاب شده اند.

ابتکار با تاکید بر اینکه با روند فعلی کره زمین نمی تواند با آرزو ها و خواسته های بشر همراهی کند، گفت:  طبق آخرین مطالعات نشان می دهد کره زمین 6 ماه از آزمندی ، توسعه افسار گسیخته و بدون چارچوب و استاندارد بشر عقب است یعنی اگر 6 ماه در سطح زمین فعالیت کشاورزی می کنیم و از آب و خاک ، تنوع زیستی و تمامی خدمات  آن برداشت می کنیم آلوده می کنیم و به طبیعت برمی گردانیم.

وی ادامه داد : رودخانه ها تا حدی می توانند خودپالایی داشته باشند، جنگلها تاحدی می توانند خود را بازسازی کنند و اگر از اون حد گذشت قدرت خود پالایی را از دست می دهد .

رییس سازمان حفاظت محیط زیست  با اشاره به اینکه در کشور ایران سه برابر بیشتر از ظرفیت بهره برداری می شود، گفت:ایران در تولید گاز های گلخانه ای رتبه بالایی در دنیا قرار دارد که بعلت الگو های نادرست مصرف  منابع از جمله انرژی آب و .... است که اگر  3 تا ایران هم داشته باشیم بازهم برای استفاده کم است.

به گفته ابتکار، مصرف آب و انرژی در کشور با هیچ یک از معیار های جهانی تطابق ندارد .

وی با اشاره به سپری شدن دوران غفلت و نداشتن فرصت برای جبران غفلت های گذشته گفت: موضوع تایید صلاحیت از هر زاویه ای اهمیت دارد که بتوانیم در همه فرآیندها در مدیریت محصول و بازرسی ها به شاخص ها و استاندارد ها برسانیم.

تاکید ابتکار بر گسترش همکاری ها در موضوعات مشترک محیط زیست و استاندارد

ابتکار با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری مشترک بین سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد گفت: اهداف مشترک غیر از نگاه جهانی استاندارد و تایید صلاحیت که به نوعی در ارتباطات و اعتماد جهانی تسهیل می کند، موضوعات مشترک در بسیاری از زمینه ها بین این دو سازمان وجود دارد که باید توسعه یابد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: این سازمان بعلت ماموریت خود در پایش مستمر شاخص ها محیط زیست، 66 آزمایشگاه مرجع در سازمان مرکزی ، استانها و بسیاری از شهرستانها برای سنجش و پایش پارامتر های هوا، آب ، خاک و موضوعات مرتبط  از جمله ایمنی زیستی و تنوع زیستی و محصولات دستکاری شده ژنتیکی  آزمایشگاه های قوی داریم .

ابتکار خواستار ارتباط همکاری تنگاتنگ باید سازمان استاندارد برای ارتقای استاندارد این آزمایشگاه تحت یک پروتکل زمان بندی شده شد و اظهار داشت: می بایست به سمت ارتقای کیفیت کار و نظام تایید صلاحیت پیش برویم و همه فرآیند ها در این چارچوب انجام شود.

وی از وجود 345 آزمایشگاه معتمد که بر اساس مقررات محیط زیست با برون سپاری یکسری فعالیت ها با نظارت محیط زیست وظیفه انجام آزمایش صنایع در بخش خود اظهاری دارند، خبر داد و گفت: برای ارتقای توانمندی این آزمایشگاه، همکاری این آزمایشگاه ها با شرکت ها و بازرسان سازمان استاندارد برقرار شود .

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تفاهم نامه همکاری با مرکز پژوهش ها و تحقیقات ایتالیا ، گفت: تبادل اطلاعات و استفاده از فناوری ها و تجربیات با کشور های اروپایی در حال پیگیری است که بزودی اجرایی و عملیاتی می شود.

معصومه ابتکار در ادامه به دو اتفاق مهم زیست محیطی در سطح جهانی که امسال رخ می دهد ؛ اشاره کرد و گفت: اهداف هزاره توسعه پایدار که قبلاً به تصویب سازمان ملل رسیده است در سالهای پایانی تصویب است و دنیا تصمیم گرفته به دلیل روند بحرانی در جهان اهداف توسعه پایدار جهانی امسال نهایی و مصوب شود که بعنوان هدفگذاری جهانی نقش محیط زیست محوری و نقش استاندارد و تحقق توسعه پایدار نقش کلیدی است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه پایدار می بایست همگام با ملاحظات محیط زیست و همگام با ضوابط پیش برود، اظهار داشت: اتفاق بین المللی مهم دیگر مذاکرات کنوانسیون تغییرات آب و هوایی است که پروتکل کیوتو دوره تعهداتش در حال اتمام است و گرم شدن زمین تبدیل به بحران جهان تبدیل  شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه نسبت به 60 سال گذشته 85 صدم درجه  کره زمین گرمتر شده است، افزود:این روند فزاینده و  جامعه جهانی نگرانی این هستند که گرمایش جهانی به 2 درجه برسد که این موضوع تبعات و آثار متعددی بر تولید ، کشاورزی، سلامت، آب و مسائل دیگر دارد.

ابتکار با بیان اینکه در کشور ایران 1.5-1 درجه افزایش درجه حرارت را در حال تجربه هستیم، گفت: ایران  هم جزء تولید کنندگان گازهای گلخانه است و هم در کمربند خشکی قرار دارد و کاهش بارندگی ، افزایش دوران خشکسالی و شرایط ویژه گرد و غبار در منطقه، کاهش نزولات آسمانی در کشور شاهد هستیم.

وی با تاکید بر اینکه نیازمند انطباق  و تطبیق سیاست های ملی در کشور در قبال این واقعیت ها هستیم، گفت: در انطباق سیاست ها  نقش استاندارد کالاها، فرآیندها در بحث مصارف آب می تواند تعیین کننده و موثر باشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در پایان سال 2015 جمع بندی مذاکرات تغییرات آب و هوایی را در پیش داریم  و صندوق سبز در دنیا برای موضوع آب و هوا تشکیل شده است، گفت: در این دوره کشور های در حال توسعه متعهد می شود و باید به طور جدی برای افزایش بهره وری انرژی و کاهش تولید گازهای گلخانه ای بیشتر تلاش کنند.

ابتکار با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه در کشور تصریح کرد: در فرآیند تدوین برنامه ششم توسعه می بایست بر مبنای نیاز های واقعی کشور در مواجه با موضوعاتی از جمله توسعه پایدار حفاظت از محیط زیست و تغییرات آب و هوایی تنظیم شود تا کشور مسیر اعتلای و پیشرفت طی کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز