خبرگزاری کار ایران

خدایی در نشست خبری مطرح کرد:

اعلام آخرین تغییرات آزمون سراسری/ امکان انتخاب رشته داوطلبان غایب فراهم شد

رییس سازمان سنجش آموزش کشور آخرین تغییرات آزمون سراسری 94-95 را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خدایی رییس سازمان سنجش آموزش کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز در سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد، تغییرات آزمون سراسری را تشریح کرد و گفت: تغییر زمان برگزاری آزمون از جمله این تغییرات است؛ با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان از اواخر خردادماه آغاز می‌شود، آزمون سراسری امسال نسبت به سال‌های گذشته زودتر و در تاریخ‌های 21 و 22 خردادماه برگزار می‌شود.

وی تغییر دیگر آزمون سراسری امسال را تجمیع برگزاری آزمون در دو روز عنوان کرد و گفت: با توجه به کاهش تعداد داوطلبان شرکت‌کننده، کنکور امسال به جای سه روز طی دو روز برگزار می‌شود.

تغییر وضعیت پذیرش گروه آزمایشی هنر

رئیس سازمان سنجش ادامه داد: صبح پنج‌شنبه 21 خرداد گروه آزمایشی علوم انسانی و ریاضی و عصر همان روز آزمون گروه آزمایشی هنر برگزار می‌ شود. همچنین صبح روز جمعه 22 خرداد آزمون گروه آزمایشی تجربی و عصر همان روز نیز آزمون گروه آزمایشی زبان‌های خارجی برگزار خواهد شد.

خدایی به تغییر وضعیت پذیرش گروه آزمایشی هنر از نیمه متمرکز به نیمه متمرکز خاص اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه گروه آزمایشی هنر دارای آزمون عملی است، هر ساله اسامی پذیرفته‌شدگان این گروه آزمایشی در مهرماه اعلام می‌شد و داوطلبان پذیرفته شده در بهمن‌ماه وارد دانشگاه‌ها می‌شدند، اما امسال با توجه به اینکه آزمون سراسری به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان زودتر برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به درخواست دانشگاه‌ها مبنی بر پذیرش دانشجو در مهرماه، آزمون عملی گروه آزمایشی هنر در مردادماه برگزار می‌شود . بنابراین نتایج این گروه آزمایشی همزمان با گروه‌های آزمایشی دیگر در شهریورماه اعلام می‌شود.

افزایش سهمیه ایثارگران از 20  به 25 درصد

رئیس سازمان سنجش همچنین از افزایش سهمیه ایثارگران از 20  به 25 درصد خبر داد.

خدایی با بیان این مطلب که 877هزار و 835 داوطلب در کنکور سراسری 94 ثبت نام کرده‌اند، عنوان کرد که تعداد ثبت نام کنندگان در کنکور امسال نسبت به سال گذشته 153 هزار نفر کاهش داشته است.

توزیع کارت ورود به جلسه کنکور از ساعت 14 امروز

وی همچنین از توزیع کارت ورود به جلسه آزمون از ساعت 14 امروز خبر داد و اظهار داشت: داوطلبان باید با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به دریافت کارت ورود به جلسه خود اقدام کنند. داوطلبانی که در دو یا سه گروه آزمایشی ثبت نام کرده‌اند، باید حتما نسبت به دریافت کارت‌های خود اقدام کند.

مسن‌ترین و جوان‌ترین داوطلب

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اضافه کرد: مسن‌ترین داوطلب ثبت نام کننده در آزمون سراسری ابوتراب صالحی متولد 1314 از شهرستان کبودر اهنگ واقع در استان همدان و جوان‌ترین داوطلب کنکور امسال، عطیه امیریان متولد سال 1379 در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی از استان خراسان رضوی است.

کاهش یا افزایشی در ظرفیت پذیرش‌ها رخ نداده است

رئیس سازمان سنجش آموزش در ادامه در مورد ظرفیت‌های پذیرش گفت: هنوز وزارت بهداشت ظرفیت‌های پذیرش خود را اعلام نکرده است، اما به طور کلی نمی‌توان گفت کاهش یا افزایشی در ظرفیت پذیرش رخ داده است. ظرفیت‌ها تقریبا مانند سال گذشته است و ظرفیت‌های نهایی در مردادماه اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه تاثیر سوابق تحصیلی مانند سال گذشته و  تا 25 درصد است، گفت:  آغاز فرایند آزمون در نوبت صبح از ساعت 7:30 دقیقه و در نوبت عصر از ساعت 15 است و داوطلبان باید نیم ساعت قبل از برگزاری آزمون در حوزه برگزاری امتحان حضور یابند.

زمان اعلام نتایج آزمون و انتخاب رشته

رئیس سازمان سنجش در ادامه در مورد زمان اعلام نتایج و فرایند انتخاب رشته اظهار کرد: نتایج اولیه تا هفته اول مردادماه اعلام می‌شود و فرایند انتخاب رشته از دهم مرداد آغاز خواهد شد و نتایج نهایی بین 10 تا 20 شهریورماه اعلام می‌شود.

خدایی همچنین به تغییر در روند پذیرش دانشجوی دکتری در سال 95 و 96 اشاره کرد و گفت: سازمان سنجش سالی بیش از دو بار در سه بخش زبان، استعداد تحصیلی، دروس اصلی و پایه به تناسب رشته مربوطه آزمون برگزار می‌کند و سپس کارنامه این آزمون را منتشر کرده و داوطلبان براساس حدنصاب‌های اعلام شده از سوی دانشگاه‌ها، به دانشگاه مراجعه کرده و ثبت نام موقت می‌شوند.

توضیح درباره رشته‌های دارای شرایط خاص

در ادامه حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به رشته‌های دارای شرایط خاص گفت: در سال‌های گذشته برای انتخاب این رشته‌ها محدودیت انتخاب وجود داشت، اما امسال با هماهنگی سازمان سنجش آموزش کشور با مسئولان ارگان‌ها، داوطلبان می‌توانند، علاقه‌مندی خود را از انتخاب اول تا 150 در هر قسمتی انتخاب کنند. همچنین طبق ضوابط این افراد برای مصاحبه آزمون عملی معرفی می‌شوند و فهرست نهایی آن‌ها همراه با سایر رشته‌ها اعلام می‌شود.

امکان انتخاب رشته داوطلبان غایب و مجازی فراهم شد

همچنین احسان عباسی معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه داوطلبان می‌توانند؛ نسبت به اصلاح اطلاعات فردی کارت ورود به جلسه خود اقدام کنند، گفت: داوطلبان می‌توانند از طریق لینکی که روی سایت سازمان سنجش قرار دارد، نسبت به رفع آن اقدام کنند و اگر مغایرتی در مورد جنسیت، گروه آزمایشی و... وجود داشت، داوطلبان باید برای رفع نقص به باجه‌های رفع نقص مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه امسال امکان انتخاب رشته مجازی و همچنین  امکان انتخاب رشته برای داوطلبانی که در آزمون شرکت نکرده‌اند، فراهم شده است، خاطرنشان کرد: همچنین در ویژه نامه پیک سنجش که در مردادماه و بعد از اعلام نتیجه اولیه منتشر می‌شود، نحوه انتخاب رشته توضیح داده می‌شود

کد خبر : ۲۸۲۰۸۴