خبرگزاری کار ایران

مقام مسئول در سازمان غذا و دارو مطرح کرد:

میزان سموم میوه های قاچاق بیش از حد مجاز

asdasd
کد خبر : ۲۸۰۱۹۱

مدیرکل آزمایشگاه مرجع کنترل غذا و دارو سازمان غذا و دارو، اظهار داشت: قاچاق یکی از معضلات مهم کشور بوده که مبارزه و جلوگیری از واردات کالای قاچاق نیاز به برنامه ریزی جدی و گسترده ای دارد.

به گزارش ایلنا، حسین رستگار، گفت: با توجه به اینکه کالاهایی که به صورت قاچاق وارد کشور می شوند هیچگونه نظارت و کنترلی  روی آن ها وجود ندارد این کالا ها می توانند به صورت جدی سلامت جامعه را به خطر بیاندازند.

وی افزود: همانطور که در بسیاری از رسانه ها مطرح شده حجم بالایی از مرکبات و میوه ها به صورت قاچاق وارد کشور گردیده است که از جنبه سلامت هیچگونه نظارت و کنترلی به علت ورود از مبادی غیر مجاز وجود ندارد و سازمان های نظارتی نیز برای نظارت بر این کالاها دسترسی و امکان به منابع تولید و منبع وارد کننده نداشته و بسیاری از آنها نیز به علت نامشخص بودن شرکت یا شخص وارد کننده امکان برخورد قانونی با آنها وجود ندارد و تنها در سطح عرضه می توان نظارت های متناوبی را از سوی سیستم های نظارتی و کنترلی انجام داد.

رستگار خاطر نشان کرد: تعدادی از نمونه های دریافتی پرتقال، لیموترش و سیب قاچاق که توسط تعزیرات حکومتی توقیف گردیده مورد آزمایش و بررسی قرار گرفت که متاسفانه میزان آفت کش های آن بیش از حد مجاز استانداردهای ملی ایران است که این آفت کش ها بر سلامت مصرف کننده اثرات مضری را می توانند ایجاد نمایند که این موضوع نشان دهنده نیازمندی به برنامه ریزی جدی و نظارت بر ورود و مقابله با کالاهای قاچاق توسط سازمان های زیربط می باشد.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع کنترل غذا و دارو سازمان غذا و دارو در ادامه گفت: کالاهای قاچاق غیر از تهدید جدی سلامت جامعه آسیب های جبران ناپذیری بر تولید داخلی که از شاخصه های اقتصاد مقاومتی بوده را نیز وارد می کند و ورود مرکبات و میوه های با سموم بیش از حد مجاز نشانه ای از صدمه بر سلامت مصرف کننده و از طرفی دیگر صدمه بر تولید داخلی می باشد.

رستگار ادامه داد: همانطور که می دانیم تولید مرکبات و میوه جات در ایران بیش از حد مصرف سطح کشور بوده و بسیاری از آنها نیز صادر می شود و حتی آماری نیز مبنی بر مصرف بالاتر میوه در جامعه نسبت به سایر کشورها در ایران وجود دارد که این موضوع به هیچ وجه قاچاق این محصولات به کشور را توجیه ننموده و در کنار صدمه به تولید داخلی، بحث سلامت این کالاها نیز شدیدا باید مورد توجه قرار گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز