خبرگزاری کار ایران

معاون حقوقی قوه قضاییه مطرح کرد:

پیش بینی مجازات برای والدین در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان

asdasd
کد خبر : ۲۷۹۱۹۵

معاون حقوقی قوه قضاییه با اشاره به اینکه با تصویب لایحه حمایت از کادکان در مجلس تحول عمده‌ای در حقوق کودکان و نوجوانان بوجود خواهد آمد, گفت: در این لایحه اقدامات قانونی برای شرایطی که والدین با طفل خود رفتار خشونت آمیزی داشته باشند, یا به او آسیب جدی برسانند، پیش بینی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ذبیح الله خدائیان در همایش سراسری چشم انداز حقوق کودک در جمهوری اسلامی که از صبح امروز در مجتمع شهید بهشتی در حال برگزاری است، اظهار داشت: در شرع مقدس اسلام تاکید فراوانی بر تکریم شخصیت، ‌تربیت، آموزش و نگهداری کودکان و نوجوانان شده است همچنین دستورالعمل هایی حتی قبل از انعقاد نطفه جنین وجود دارد که اگر آن دستورالعمل‌ها رعایت شود, امکان انحراف اطفال و نوجوانان وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در حقوق بین المللی در رابطه با اطفال و نوجوانان ریشه طولانی نداریم, یعنی جامعه جهانی کمتر از یک قرن است که به بحث کودکان و نوجوانان پرداخته است در حالی که در شرع اسلام از هزار و ۴۰۰ سال پیش دستورالعملهایی درباره اطفال و نوجوانان وجود دارد و باید به خود ببالیم که چنین دینی داریم.

معاون حقوقی قوه قضاییه اضافه کرد: در قانون مصوب جزای عمومی در سال ۱۳۰۴ مسئولیت تدریجی اطفال و نوجوانان پذیرفته شد و افراد به بالغ و نابالغ تقسیم شدند. در این قانون دادگاه اطفال و آیین دادرسی ویژه اطفال نداشتیم.

خداییان ادامه داد: در سال ۱۳۳۸ قانون تشکیل دادگاههای اطفال و نوجوانان تشکیل شد که در این قانون اطفال دسته بندی شدند و در قانون دادگاههای اطفال در سال ۱۳۵۸ به جرائم نوجوانان در دادگاههای جزائی رسیدگی می‌شد.

وی افزود: در سال ۱۳۶۱ دادگاههای کیفری یک و دو تشکیل و مقرر شد که جرائم اطفال و نوجوانان در این دادگاه‌ها بررسی شود.

خداییان با اشاره به اینکه در سالهای ۱۳۷۳، ‌۱۳۷۸، ‌۱۳۸۱ و ۱۳۸۲ قوانینی در ارتباط با اطفال و نوجوانان داشته‌ایم, خاطر نشان کرد: در حال حاضر مقررات ماهوی اطفال و نوجوانان در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ و قسمت شکلی و ساختار آن در قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ را داریم که در کنار این دوقانون آراء وحدت رویه برای رسید گی به جرائم اطفال و نوجوانان داشته‌ایم.

معاون حقوقی قوه قضاییه تصریح کرد: در کنار این قوانین لوایحی از جمله لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را داریم که در دستور کار کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس قرار دارد و از نمایندگان خواهش می‌کنیم که هر چه سریع‌تر این لایحه را در دستور کار و به تصویب برسانند.

وی درباره لایحه کودکان و نوجوانان توضیح داد و گفت: با تصویب این لایحه تحول عمده‌ای در حقوق کودکان و نوجوانان بوجود خواهد آمد. به طور مثال در این قانون پیش بینی شده که اگر  براساس بی‌احتیاطی والدین، طفل یا نوجوان آنان مرتکب جرم شوند، مقدمات تحصیل آن‌ها توسط والدین فراهم نشود و یا اگر کودکی با زور والدین ازدواج کرده باشد, مجازاتی برای والدین پیش بینی شده است.

معاون حقوقی قوه قضاییه ادامه داد: اقدامات قانونی برای شرایطی که والدین با طفل خود رفتار خشونت آمیزی داشته باشند و یا به زور او را به تکدی‌گری مجبور کنند و یا به او آسیب جدی برسانند، در لایحه کودکان و نوجوانان پیش بینی شده است.

خداییان با تشریح دستاورد‌ها و اقدامات قوه قضاییه در زمینه حقوق کودک گفت: اصلاح حقوق کیفری ماهوی اطفال، ‌ جرم انگاری‌ها و تشدید کیفرهای حمایتی، توسعه و تقویت تشکیلات حمایتی، ارتقای سن فرزند خواندگی و ارتقای نظام حمایت از کودکان بی‌سرپرست از جمله این اقدامات به شمار می‌روند.

خداییان همچنین انجام بیش از ۲۰ عنوان پژوهش در زمینه حقوق کودک، تهیه کتب آموزشی مربوط به رشته حقوق اطفال، گسترش تعامل با صندوق حمایت از کودکان ملل متحد، تعامل با کمیته حقوق کودک و بومی کردن مقررات معاهدات بین المللی مصوب مجلس شورای اسلامی را از دیگر دستاوردهای قوه قضاییه در زمینه حقوق کودک عنوان کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز