خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

دخالت مسئولان غیرمتخصص، بزرگ‌ترین مشکل محیط زیست فارس

asdasd
کد خبر : ۲۷۹۱۷۰

در حالی که برکناری مدیرکل محیط زیست استان فارس با وجود کارنامه قابل قبولش شبهات بسیاری را به وجود آورد، وی اعلام کرد که این برکناری به درخواست خود او صورت گرفته و پس از این در استان مرکزی خدمت خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس روز گذشته پس از ۵ سال خدمت در این پست از سمت خود برکنار شد.

با وجود کارنامه درخشان وی در این استان به ویژه در زمینه تلاش‌های او برای حفاظت از گورخر‌ها در منطقه حفاظت شده بهرام گور، تلاش وی در مورد تالاب کمجان که منجر به احیای این تالاب و قرار گرفتن آن در بین نامزد‌های تالاب‌های منتخب دنیا شد، تلاش‌های بسیار و موفقیت آمیز وی در جهت گرفتن رضایت برای یکی از محیط بانان محکوم به اعدام و مقابله او با نهاد‌هایی که برخلاف قانون اقداماتی خلاف منافع محیط زیست انجام می‌دادند، این برکناری برای بسیاری از فعالان محیط زیست با شبهه روبرو بود, به طوری که علی اکبر کاظمینی، نماینده انجمن دوستداران محیط زیست استان فارس در مراسم تودیع وی عنوان کرد: برداشتن مدیری که با حساسیت تمام وضعیت محیط زیست استان را پیگیری کرد، جای تعجب داشت. حال باید دید که مقاومت‌های قانونی این مدیر برای دیگران خوب نبوده  یا اینکه مشکلات دیگری برای افراد سودجو درست شده بود.

وی ادامه داد: تعجب داشت که به چه دلیل نمایندگان مردم استان فارس در مقابل این تغییر ساکت ماندند, در حالی‌که یک مدیر با قدرت به کار خود مشغول بود و اجازه نداد، زیست حیوانات و انسان‌ها با خطری مواجه شود. ما به کسانی رای می‌دهیم که محیط زیست را دوست داشته باشند نه افرادی‌که برای ساختن یک پالایشگاه همه چیز را نابود کنند، مردم با حمایت دستگاه قضایی استان فارس اجازه نخواهند داد که بهرام گور جولانگاه معادن شود.

این برکناری به خواست خودم صورت گرفته است

با وجود تمامی این شبهات اما حسینعلی ابراهیمی کارنامی در گفت‌و‌گو با خبر نگار ایلنا با تاکید بر اینکه کناره گیری از این سمت به خواست وی صورت گرفته است، اظهار کرد: درست است که من با استانداری مشکلاتی داشتم، اما این تصمیم هیچ ربطی به استانداری ندارد و در خواست من از خانم ابتکار بوده است.

وی ادامه داد: بخشی از این تصمیم به دلایل شخصی و بخشی هم به اعتقاد و استراتژی من در مدیریت باز می‌گردد که معتقدم هر ۴ الی ۵ سال باید مدیریت یک مجموعه عوض شود تا نشاط و تحرک جدیدی به مجموعه تزریق شود، زیرا یک مدیر بعد ۵ سال دیگر حرف جدیدی برای گفتن نخواهد داشت، البته از فردا نیز فعالیت خودم را در استان مرکزی به عنوان مدیرکل حفاظت محیط زیست این استان ادامه خواهم داد.

مردم به مسائل محیط زیستی آگاه هستند

مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست فارس افزود: مردم فارس بسیار به من محبت کردند و دیروز حضور گسترده و بی‌سابقه‌ای در جلسه تودیع من داشتند که نشان می‌دهد؛ مدیران اگر کار کنند، مردم به خوبی می‌فهمند. مردم حامی محیط زیست هستند و امروز دیگر به این گونه مسائل کاملا آگاهی دارند و اگر کسی بخواهد محیط زیست را تخریب کند با آن مقابله می‌کنند. حواس مردم بسیار جمع است.

وی در مورد بزرگ‌ترین چالش‌هایی که وی در این مدت در استان فارس با آن روبرو بوده است، گفت: متاسفانه بزرگ‌ترین چالشی که در فارس داشتیم و همچنان خواهیم داشت، دخالت افراد صاحب منصب غیرمتخصص در حوزه محیط زیست است. نباید فردی که در این حوزه دانش کافی ندارد، اما قدرت دارد، اعمال نظر کند. مجلس و دیگر نهاد‌ها باید در این زمینه سازمان حفاظت محیط زیست را یاری کنند.

وی افزود: ما مخالف توسعه نیستیم و نخواهیم بود. نگاه ما نگاه توسعه پایدار است و این تغییر نگاه در سطوح پایین اجتماعی هم جا افتاده، اما نمی‌دانیم که چه طور این نگاه هنوز برای برخی مسئولان جا نیفتاده است. اگر هرکس کار تخصصی خود را انجام دهد و به قانون تمکین کنیم، ۹۹ درصد مشکلاتمان حل می‌شود.

بزرگ‌ترین ظرفیت استان فارس سازمان‌های مردم نهاد هستند

ابراهیمی ادامه داد: اما در مورد مشکلات زیست محیطی استان فارس می‌توان به بحث آب، خشک شدن تالاب‌ها، برداشت بی‌رویه از آبهای زیر زمینی، کشاورزی آب بر، توسعه بی‌رویه قطع جنگل‌ها، خشک شدن جنگل‌های بلوط و... اشاره کرد.

مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست فارس تصریح کرد: بزرگ‌ترین ظرفیت استان فارس مردم و تشکل‌های مردم نهاد آن هستند که هرکار نشدی را شدنی می‌کنند و بسیار همراه هستند.

وی در مورد آخرین چالش خود در فارس یعنی آتش سوزی منطقه حفاظت شده بختگان اظهار کرد: خوشبختانه این مشکل کنترل شد، اما منشا آن انسانی بوده است که پس از دستگیری عاملان آن می‌توان دقیق‌تر در موردش صحبت کرد. گاهی به دلیل بی‌احتیاطی گردشگران و دامداران این اتفاقات رخ می‌دهد، گاهی هم زمین خواران هستند که به عمد چنین کارهایی را انجام می‌دهند. اما به هر حال نیروهای ما برای مهار آتش کاملا آماده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز