خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خبر داد؛

دسترسی صاحبان اندیشه به بانک‌های اطلاعاتی ثبت مالکیت‌های صنعتی

asdasd
کد خبر : ۲۷۴۵۴۱

رئیس سازمان ثبت اسناد کشور گفت: مصمم هستیم؛ در حوزه وظایف خود، آسیب‌ها و کاستی‌ها را شناسایی کرده و در زمینه مدرن‌سازی ظرفیت‌های موجود گام برداریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد تویسرکانی در مراسم گرامیداشت روز جهانی مالکیت معنوی با بیان اینکه توسعه جوامع بشری متکی به ابداعات، فناوری، توسعه علم و رفاه مردم است، گفت: در کشور ما تلاش‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته و باید بیش از گذشته به این مهم توجه شود.

وی ادامه داد: توجه به ایجاد زیرساخت‌ها، پرورش استعدادها و کمک به نخبگان در جهت ایجاد ابداعات و اختراعات لازمه توسعه جوامع است.

معاون رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه این موضوع امری اساسی و یکی از وظایف حاکمیت است، افزود: در کشور ما توجه خوبی در این خصوص صورت گرفته که وضع قوانین و مقررات، ایجاد زیرساخت‌های ضروری، ایجاد پارک های علم و فناوری از آن جمله است و این نوید را می‌دهد که در آینده بتوانیم رشد و شکوفایی بیشتری داشته باشیم.

تویسرکانی با تاکید بر اهمیت مالکیت‌های ناشی از نوآوری‌ها گفت: در این چرخه حتماً باید به سه منزلگاه توجه کنیم.

رئیس ثبت اسناد و املاک در توضیح این مطلب افزود: اولین اقدام در این جهت ایجاد زیرساخت‌های لازم، فراهم کردن زمینه مناسب برای پرورش استعدادها و کمک به نخبگان کشور در جهت نوآوری است.

وی ادامه داد: موضوع بعدی وجود نهادی است که بتواند از این دستاوردها حمایت کرده و حقوقی را که افراد در زمینه ایجاد نوآوری به دست می‌آورند، حفظ کند. به عبارت دیگر این نهاد باید بتواند از تلاش‌های افراد حمایت کند.

تویسرکانی اظهار کرد: نکات مهم دیگر در این چرخه مساعدت در جهت تجاری‌سازی و کمک به این موضوع است که نوآوری‌ها به نقطه‌ای برسند که آثار آن در جامعه ظهور پیدا کرده و باعث تشویق شوند.

معاون رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه توجه به ثبت مالکیت‌های معنوی در کشور ما قدمت زیادی دارد و ما از کشورهای قدیمی فعال در این حوزه هستیم، بیان کرد: امروز نیز از این نظر در جامعه بین‌الملل جایگاه خوبی داریم، اما در خصوص این سوال که آیا توانسته‌ایم به طور صحیح از تمامی ظرفیت‌های جامعه استفاده کنیم و آیا در مقایسه با کشورهای دیگر آثار ابتکارات به ثبت رسیده در جامعه ملموس بوده است یا خیر؟ باید گفت؛ قطعاً در این زمینه باید تلاش کرده تا ترقی بیشتری داشته و به جایگاه مطلوب‌تری برسیم.

وی با تاکید بر اینکه زمینه این ترقی در کشور ما فراهم است، ادامه داد: کشور ما از جوانان بااستعداد برخوردار است و اگر حاکمیت و بخش‌های مربوطه انسجام و همکاری لازم را داشته باشند و سیاست‌های ابلاغی به درستی اجرا شود، شاهد رشد و شکوفایی موثرتری خواهیم بود.

تویسرکانی خاطرنشان کرد: این سخنان به بیان نفی تلاش‌های ارزشمند صورت گرفته نیست، اما ضروری است، تلاش‌ها را مضاعف کنیم چرا که در مرحله گذاری که در چشم‌انداز 20 ساله کشور وجود دارد، محیط برای برداشتن گام‌های جهشی و ارتقای سریع مساعد است.

وی در ادامه تاکید کرد: امکانات در این خصوص فراهم است، اما بحث انسجام و هماهنگی‌ها نقش مهمی را در این خصوص ایفا می‌کند.

رئیس سازمان ثبت اسناد کشور با بیان اینکه این سازمان مسئولیت ثبت حقوقی مالکیت در حوزه مالکیت معنوی را برعهده دارد، متذکر شد: تلاش‌های زیادی انجام دادیم تا زمینه را به نحوی مهیا کنیم که در یک طراز بین‌المللی و در وضعیت مقبولی قرار بگیریم. چنانچه در حوزه ثبت اختراعات، علائم تجاری، ثبت طرح‌های صنعتی،  تغییر نحوه ثبت از سیستم سنتی به سمت مدرن پیشرفت‌هایی داشته‌ایم.

تویسرکانی با اشاره به عقبه طولانی و اقدامات انجام شده در خصوص مالکیت معنوی طی دوره‌ای 80 ساله اضافه کرد: امکان رصد مجموعه این اقدامات و ارائه خدمات که با رشد روزافزون همراه بود، مشکل بود.

وی تصریح کرد: اما امروز با سیاست‌هایی که اجرا شد در مدتی نه چندان طولانی در طراز مناسب بین‌المللی و در سطح کشورهای پیشرفته در زمینه ثبت مالکیت‌های صنعتی قرار داریم و دسترسی صاحبان فکر و اندیشه به بانک‌های اطلاعاتی زمینه‌ای را مهیا کرده، برای برخورداری از فضایی که باعث توسعه هرچه بیشتر شود.

وی خاطرنشان کرد: از وظایفی که سازمان جهانی مالکیت جهانی برعهده دارد، فراهم کردن دسترسی همه صاحبان فکر و اندیشه به اطلاعات و نوآوری های جدید است که ما برای ساختن بهتر کشور و رفاه بیشتر مردم امکان دسترسی صاحبان اندیشه به مجموعه بانک‌های اطلاعاتی ثبت مالکیت‌های صنعتی در کشور را فراهم کردیم.

تویسرکانی افزود: پیرو هماهنگی با سازمان بین‌المللی مالکیت معنوی قرار شد که کارشناسان این سازمان برای ارائه آموزش به کشور آمده و زمینه‌ای فراهم شود که صاحبان اندیشه بتوانند به اطلاعات اقدامات انجام شده در این خصوص در سطح جهانی دسترسی داشته باشند.

معاون رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: عزممان برای شناسایی آسیب‌های موجود در گذشته و یافتن راه‌های برون‌رفت از این آسیب‌ها جزم است.

وی با تاکید بر اینکه دشمنان حربه خود را بر مسائل اقتصادی قرار داده‌اند، اظهار کرد: در گذشته دشمنان ما تمامی حربه‌های خود از جمله جنگ تحمیلی، ترور و غیره را امتحان کردند. در سنوات اخیر نیز به طور مضاعف در جهت برخورد اقتصادی و شکست کشور ما گام برداشته‌اند که با حمایت‌های مقام معظم رهبری و تلاش‌های صورت گرفته و حمایت‌های مردم و ظرفیت بالایی که امروز در جامعه وجود دارد، این حربه هم راه به جایی نبرده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد تصریح کرد: تمامی تلاش‌ها باید در جهت سامان دادن به نکته‌ای باشد که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان ضرورت ساماندهی اقتصاد مقاومتی یاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد:  ما با ایجاد زیرساخت‌های لازم و پرورش استعدادهای کشور می‌توانیم، روی پای خود ایستاده و راه پیشرفت را طی کنیم. چنانچه امروز بسیاری از نیازهایی که در گذشته به عنوان خلائی جدی مطرح بود، رفع شده و می‌توانیم به سوی جامعه‌ای پررونق و پیشرفته گام برداریم.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز