خبرگزاری کار ایران

معاون پژوهشی وزیر علوم در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح کرد:

تاثیر بورسیه‌های غیرقانونی بر نظام علمی کشور/راه‌های غیرقانونی برای افراد خاص بسته شود

معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به بورسیه‌های غیرقانونی گفت: هر تخلفی به نظام علمی کشور صدمه می‌زند، از همین رو قانون باید برای همه اجرا شود تا راه متخلفان بسته شود.

وحید احمدی معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره تاثیر تخلفاتی همچون بورسیه‌های غیرقانونی در تضعیف روحیه پژوهشگران و نظام آموزش عالی کشور گفت: طبیعی است؛ هر تخلفی به نظام علمی کشور صدمه می‌زند؛ بنابراین چه وزارتخانه، مجلس و حتی خودمان باید خود را ملزم به رعایت قانون بدانیم و وضعیت باید به گونه‌ای باشد که مردم اطمینان داشته باشند که اگر آیین‌نامه و قانونی هست، شفاف و برای همه افراد است.

وی ادامه داد: در این شرایط راه برای ورود افراد خاص از طریق راه‌ها و رانت‌های غیرقانونی بسته می‌شود؛ طبیعی است در این شرایط اطمینان و اعتماد‌ها بالا می‌رود و هم سطح علمی به جایگاه بهتری می‌رسد.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم در پاسخ به این سوال که چقدر برای پژوهش در حوزه علوم انسانی راه باز و روشنی را متصور هستید، خاطرنشان کرد: در حال حاضر فضای علوم انسانی را با یک دید حساس و فعال شروع کردیم و یکی از اقدامات اساسی ما برگزاری جلسات هماهنگی بین مراکز علوم انسانی اعم از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها است و همچنین یک شورای هماهنگی پژوهش‌های علوم انسانی را ایجاد کردیم.

 احمدی تصریح کرد: با تفاهم‌نامه‌ای که با دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها به امضا رساندیم، حمایت از پایان‌نامه‌های علوم انسانی را مورد تاکید قرار دادیم؛ یکی دیگر از برنامه‌های ما حمایت از پایان‌نامه‌های حوزه علوم قرآنی است.

وی با اشاره به اینکه علوم انسانی ۴۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: رفع چالش‌های پژوهش و فناوری در حوزه علوم انسانی و کشاندن علوم انسانی به مرحله کاربردی از اقدامات جدی ما به شمار می‌روند؛ یعنی شرایطی که هم دانشجو، استاد و مردم به اندازه آن ۴۵ درصد نقش داشته باشند. فضا را باز می‌دانیم و امیدواریم این اقدامات خروجی موثری نیز به همراه داشته باشد.

کد خبر : ۲۷۲۹۴۵