خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هشدار داد؛

فشار به مجلس برای بسته‌شدن پرونده بورسیه‌ها/ پرونده بورسیه‌ها بسته شود، اسامی را اعلام می‌کنیم

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: من به عنوان نماینده مجلس هشدار می‌دهم اگر پرونده بورسیه‌ها بسته شود، درصورت لزوم اسامی افراد و حتی نمایندگانی هم که در این لیست قرار دارند و از این رانت استفاده کرده‌اند را اعلام خواهیم کرد.

مهدی دواتگری (عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به پرونده بورسیه‌ها و ممنوعیت اعزام بورسیه‌ها به خارج از کشور گفت: متاسفانه در گذشته خطای بزرگی صورت گرفت و جفای بزرگی به نظام آموزش عالی کشور وارد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه دست‌های پنهانی وجود دارد که سعی می‌کنند به لحاظ اشتراکات و منافعی که دارند، این موضوع را مسکوت بگذارند، گفت: ما نمایندگان مجلس وظیفه داریم از حقوق جامعه علمی کشور دفاع و صیانت کنیم.

وی با تاکید براینکه اجازه نخواهیم داد؛ حقوق جامعه علمی کشور خدشه‌دار شود، خاطرنشان کرد: ما شاهد هستیم در حال حاضر 300 هزار نفر در کنکور کارشناسی ارشد و دکتری صف کشیده‌اند، اما متاسفانه در مقابل؛ افرادی بدون شرکت در آزمون بورسیه و لابد فردا هم عضو هیات علمی می‌شوند!

دواتگری افزود: سوال من این است که کدام عاقلی دلش می‌خواهد، خودش و فرزندش و عزیزانش را در اختیار یک پزشک بی‌سواد قرار دهد؟ ما نباید نظام علمی کشور را به افرادی که سطح علمی پایینی دارند، بسپاریم.

عدم رای نمایندگان به طرح "اعزام دانشجویان به خارج" جای تاسف دارد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: روز گذشته یک طرح دو فوریتی استفساریه اعزام دانشجو به خارج از کشور در مجلس مطرح شد، اما  این طرح در مجلس آرای لازم را کسب نکرد که البته جای تاسف دارد!

وی ادامه داد: این طرح به این موضوع اشاره دارد که برای اعزام دانشجویان به خارج از کشور باید آزمون کتبی و مصاحبه علمی و تخصصی صورت گیرد؛ چرا که ما شاهد بودیم افرادی در گذشته بدون آزمون بورسیه شده‌اند.

دواتگری خاطرنشان کرد: روز گذشته در مجلس 200 نماینده حاضر بودند که 108 نماینده رای موافق، 25 نفر رای مخالف و 69 نفر در رای گیری شرکت نداشتند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید براینکه موضوع بورسیه‌ها را مخصوصا به لحاظ حساسیت امر پیگیری خواهیم کرد، اظهار داشت: از وزارت علوم انتظار داریم در قبال فشارها مقاومت کند؛ چرا که این خواسته مردم و جامعه علمی کشور و دانشگاهیان است.

وی ادامه داد: در حال حاضر من به عنوان نماینده مجلس هشدار می‌دهم و همین‌جا اعلام می‌کنم اگر پرونده بورسیه‌ها بخواهد بسته شود، اگر لازم باشد؛ اسامی افراد و حتی نمایندگانی هم که در این لیست قرار دارند و از این رانت استفاده کرده‌اند، را اعلام خواهیم کرد.

دواتگری افزود: از طرفی در مجلس خصوصا در روزهای اخیر درباره پرونده بورسیه‌ها فشارها زیاد و سنگین شده تا این پرونده بسته شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین درباره پیگیری مجدد طرح دو فوریتی "اعزام دانشجویان به خارج" گفت: این طرح به شیوه عادی به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارجاع داده می‌شود و هر زمان که هیات رییسه کمیسیون تصمیم بگیرد؛ در صحن علنی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کد خبر : ۲۷۱۵۲۵