خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید در گفت‌وگو با ایلنا:

ورود «یک جفت شیر ایرانی» تاثیری بر عدم انقراض شیر در کشور ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۷۱۲۹۱

خبر ورود یک جفت شیر ایرانی نر و ماده در آینده‌ای نزدیک به کشور واکنش‌های مختلفی را بر انگیخته است، از یک طرف برخی افراد با توجه به منقرض شدن این گونه جانوری در ایران از ورود این دو شیر ابراز خرسندی می‌کنند و از طرف دیگر عده‌ای با اشاره به اتفاقات ناگواری که در گذشته برای گربه سانان در باغ وحش ارم رخ داده است از حضور این دوشیر ابراز نگرانی می‌کنند، این در حالی است که مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه این حیوانات برای رهاسازی در طبیعت ایران به کشور وارد نمی‌شوند و تاثیری بر روند انقراض این گونه جانوری در کشور ندارند، اظهار کرد: فرآیند ورود و نگه‌داری این دوشیر با نظارت کامل سازمان حفاظت محیط زیست انجام خواهد شد.

علی تیموری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا ضمن بیان اینکه وارد شدن دو شیر ایرانی به کشور برای رهاسازی در طبیعت نیست و تاثیری بر عدم انقراض شیر ایرانی در کشور ندارد، گفت: باغ وحش ارم از حدود ۷ الی ۸ ماه پیش درخواست داده است که با هزینه خودش یک جفت شیر ایرانی را جهت بازدید عمومی به کشور وارد کند.

وی ادامه داد: در این فرآیند کار‌شناسان دفتر حیات وحش و محیط زیست در جریان بوده‌اند و موافقت‌ها اولیه را نیز اعلام کرده‌اند. اما لازم است که باغ وحش ارم برنامه و نحوه نقل و انتقال این جفت شیر و موافقت EEP را به ما ارائه کند، اگر این مدارک ارائه شود، مقدمات برای ورود این شیر‌ها نیز فراهم خواهد شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به اینکه ورود این دو شیر چه نفعی برای محیط زیست خواهد داشت، اظهار کرد: یک بخش از کار باغ وحش‌ها، آموزش عموم مردم از طریق بازدید گونه‌های جانوریست. بازدید از این گونه منقرض شده سبب می‌شود تا مردم نسبت به این مساله آگاه و حساس شوند که ممکن است چنین اتفاقی برای پلنگ و یوزپلنگ آسیایی و سایر گونه‌هایی که در معرض خطر انقراض هستند، نیز بیفتد.

تیموری در مورد این مساله که بسیاری از فعالین حقوق حیوانات در کشور از ورود این دو شیر اظهار نگرانی می‌کنند و با یادآوری ماجرای «ببرسیبری» و «گوزن‌های اروپایی» تقاضای جلوگیری از ورود این دو شیر را به باغ وحش ارم دارند، گفت: منع کردن ورود حیوانات به طور کلی به این باغ وحش نه کار درستی است و نه امکانپذیر است، اما ما بازدید‌های لازم از محل نگهداری این دو شیر را انجام داده‌ایم، محل نگهداری مهیا شده برای این دو شیر کاملا مناسب است و فرآیند انتقال و نگهداری از این دو شیر نیز به طور کامل تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست خواهد بود.

وی در پاسخ به اینکه آیا از این گونه‌های جانوری برای غنی‌تر کردن بانک ذخایر ژنتیکی و زیستی نیز استفاده خواهد شد، افزود: به این مساله در گام‌های بعدی و پس از ورود این گونه جانوری خواهیم پرداخت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز