خبرگزاری کار ایران

معاون آموزش دانشگاه فرهنگیان در گفت‌و‌گو با ایلنا:

تشریح آخرین جزییات استخدام ‌فارغ‌التحصیلان در آموزش و پرورش/ از کارورزی در مدارس تا کسب صلاحیت‌های معلمی

معاون آموزش تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان جزییات استخدام فارغ‌التحصیلان در آموزش و پرورش را تشریح کرد.

نعمت‌الله موسی‌پور معاون آموزش تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در تشریح جزییات استخدام در آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش هنوز رشته‌های مصوب خود را اعلام نکرده، اظهار داشت: بر این اساس قرار است؛ در فراخوانی که صورت گرفته، ۵ هزار نفر در آموزش و پرورش جذب شوند.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان برای کسانی که از این طریق جذب خواهند شد، دوره یکساله آموزشی را پیش بینی کرده، درباره نوع و نحوه این آموزش‌ها توضیح داد و گفت: این افراد پس از قبولی در آزمون اولیه، وارد دوره یکساله می‌شوند و باید مهارت‌ها، شایستگی‌ها و صلاحیت‌های معلمی را کسب کنند.

موسی‌پور ادامه داد: همچنین افراد پس از آزمون در صورت دارابودن صلاحیت و شرایط لازم، گواهی صلاحیت دریافت می‌کنند که آن گواهی مبنایی برای به کارگیری آن‌ها در آموزش و پرورش می‌شود.

معاون آموزش تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: فرض ما بر این است که دانش آموخته لیسانس رشته مثلا ریاضی، دانش رشته‌ای و تخصصی مورد نیاز را برای کار معلمی دارد، اما باید دانش معلمی را در این دوره یکساله کسب کند.

موسی‌پور تصریح کرد: صلاحیت‌های معلمی که برای این افراد پیشنهاد شده در دو دسته یکی صلاحیت‌هایی که از طریق آموزش‌های نظری منتقل می‌شوند و دیگری صلاحیت‌های که شامل آموزش‌های عملی و دانش‌هایی که امروز به آن‌ها می‌گوییم؛ دانش‌های تربیتی-محتوایی.

وی افزود: بنابراین قرار است؛ در آموزش‌های رسمی بر شایستگی‌های تربیتی و محتوایی متمرکز می‌شویم.

معاون آموزش تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان در مورد دوره یکساله آموزشی به ارائه توضیحات بیشتر پرداخت و گفت: این برنامه یکساله پیش بینی شده طی ۱۰ ماه به اجرا در آید و فرد حدود ۷ الی ۸ ماه در مدرسه خواهد بود؛ به این معنا که در مدرسه هم به کار کارآموزی و هم به کار تدریس مستقل می‌پردازد تا مهارت‌ها و صلاحیت‌های معلمی را کسب کند.

موسی‌پور با اشاره به اینکه ما پیش بینی کردیم که دوره آموزشی یکساله را را از مرداد ماه سال جاری آغاز کنیم، ادامه داد: این دوره همچنین دارای یک آزمون ثانویه است که به طور مشخص شامل یک آزمون ترکیبی و مبتنی بر کارهای مددکاری، مصاحبه، مشاهده عمل و آزمون فرایندی می‌شود.

وی افزود: قرار بر این است؛ هر گروه دانشجویی به یک استاد کار معلمی سپرده شوند و این اساتید در خصوص عملکرد در طول این دوره قضاوت می‌کنند و به کسانی که صلاحیت را اخذ کردند، گواهی صلاحیت معلمی داده می‌شود و این افراد در استخدام‌های آموزش و پرورش در اولویت استخدام خواهند بود.

معاون آموزش تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان درباره ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان گفت: ما در حال حاضر برای جذب ۵ هزار نفر آمادگی داریم، اما ممکن است؛ ۱۰ یا ۱۵ درصد بیشتر یا کمتر از این ظرفیت را وارد این فرایند کنیم.

موسی‌پور با بیان اینکه برای قرار گرفتن در فرایند جذب، فرد باید حداقل دارای مدرک لیسانس باشد، گفت: هنوز معلوم نیست که افراد دارای مدرک بالا‌تر مثلا دکتری و یا دانشجویان دکتری می‌توانند؛ در این فرایند شرکت کنند، اما تا اواخر اردیبشهت ماه در خصوص این موارد تصمیم گیری و رسما اعلام می‌شود.

کد خبر : ۲۷۰۹۶۲