خبرگزاری کار ایران

مقام مسئول سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری در گفت‌وگو با ایلنا:

راه‌نجات جنگل‌های زاگرس، حل مشکلات معیشتی جوامع محلی‌ست

asdasd
کد خبر : ۲۷۰۸۵۸

معاون امور جنگل‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه امنیت حیات در جنگل‌های زاگرس به خطر افتاده است، گفت: کلید حل مشکل این جنگل‌ها، برطرف کردن مسائل معیشتی و اجتماعی جوامع محلی است.

بهزاد انگورج در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد رسیدگی به وضعیت جنگل‌های بلوط در کشور گفت: تاکنون چندین طرح مانند طرح احیا و طرح جایگزینی سوخت برای کاهش اتکا مردم به هیزم انجام شده است، اما تا مسائل اجتماعی و معیشتی در جوامع محلی حل نشود، این گونه طرح‌ها اثر بخش نخواهد بود.

وی در پاسخ به اینکه گفته شده بخشی از مشکلات به وجود آمده برای جنگل‌های بلوط به دلیل خورده شدن دانه آن‌ها توسط دام‌های مردم در جوامع محلی است، توضیح داد: احیا جنگل‌های زاگرس ارتباط مستقیم با شیوه معیشت مردم در جوامع محلی دارد، باید ابتدا سطح اتکا معیشتی جوامع محلی به جنگل‌های بلوط را کم کنیم و در جهت توانمندسازی و ایجاد معیشت جایگزین برای مردم اقدام کنیم.

انگورج با اشاره به اینکه تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه در جوامع محلی جنگل‌های زاگرس انجام نشده است، گفت: متاسفانه سرمایه‌گذاری دولت در این بخش بسیار ضعیف بوده است، اما انتظار می‌رود؛ تحت مدیریتی یکپارچه دستگاههای مرتبط همچون وزارت کشاورزی، وزارت صنایع و معادن، سازمان امور عشایر و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اقدامات خود را در جهت توانمندسازی جوامع محلی آغاز کنند.

معاون امور جنگل‌های سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه امنیت حیات در جنگل‌های زاگرس به خطر افتاده است، تصریح کرد: همچنین در زمینه آبخیزداری یکی از مهم‌ترین اقدامات، ذخیره نزولات جوی است. در حال حاضر از سطوح هلالی برای آبگیری استفاده می‌شود که بسیار اثربخش بوده است و در این زمینه با اقدامات هرچه موثرتر تلاش خود را ادامه خواهیم داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز