خبرگزاری کار ایران

ابتکار:

روند درآمدزایی شهرداری از صدور پروانه ساختمانی باید اصلاح شود

asdasd
کد خبر : ۲۷۰۲۲۲

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در دنیا پروانه ساختمانی رایگان است، گفت: به دنبال این هستیم که ارتباط میان پروانه‌های ساختمانی و درآمد ناشی از آن برای شهرداری‌ها اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معصومه ابتکار در نشست خبری که امروز با عنوان «زمین پاک با حفاظت از آب و  خاک» در محل این سازمان برگزار شد، گفت: از اواخر سال 92 و همچنین در سال 93 فعالیت‌ها و همکاری‌های بسیار خوبی در زمینه مدیریت پسماند با وزارت کشور داشتیم، البته مسئولیت اجرایی مدیریت پسماندهای خانگی به عهده شهرداری‌هاست و ما بارها کتبی و شفاهی از شوراهای شهر درخواست کردیم، برنامه خودشان را در این زمینه با اهداف کمی و بودجه‌ ارائه دهند که خوشبختانه اقبال خوبی نیز صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه در سفرهایی که به استان‌های شمالی داشتم، به مدیریت پسماند به خصوص در استان های گیلان و مازندران تاکید کردم، اظهار کرد: در حال حاضر صندوق توسعه ملی آمادگی خود را در زمینه مدیریت پسماند اعلام کرده، البته این موضوع نیازمند یک جریان اجتماعی است، چرا که بخش زیادی از این مساله به چرخه پسماند و اینکه چگونه مصرف می‌کنیم، بازمی‌گردد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یکی از اهداف اساسی این سازمان را در سال 94 مدیریت پسماند عنوان کرد و گفت: سرانه تولید پسماند کشور ما نسبت به دنیا بالاتر است و باید در این زمینه اقداماتی صورت گیرد، چرا که این موضوع به چرخه اقتصادی و زیست محیطی ما لطمه می‌زند. بسیاری از کشورهای بزرگ مانند ترکیه سیستمی تحت عنوان جمع آوری پسماند ندارد و لازم است شهروندان نسبت به کاهش تولید زباله و تکفیک آن در منازل اقدام کنند.

ابتکار با بیان اینکه یکی از محورهای قانون برنامه پنجم توسعه مدیریت کاغذ است، خاطرنشان کرد: ما سال گذشته آیین‌نامه اجرایی مدیریت سبز را نهایی کردیم و خوشبختانه امسال در ضوابط بودجه‌ای سال 94 یک درصد اعتبارات دستگاه‌ها می‌تواند در مدیریت سبز استفاده شود.

به گفته معصومه ابتکار واردات کاغذ در کشور ما بسیار بالاست اما در مقابل بازیافت آن با کیفیت خوبی صورت نمی‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه تولید انرژی از پسماند یک بحث بسیار مهم اقتصادی به شمار می‌رود، تصریح کرد: خوشبختانه در این راستا وزارت نیرو تعرفه‌های خوبی را اعلام کرده و ما پیشنهاد کردیم که برای حمایت از تولید کمپوست، یارانه‌ای برای آن در نظر گرفته شود. موضوع دیگری که در حال بررسی آن هستیم، پسماندهای الکترونیکی و بیمارستانی هستند که در زمینه پسماند بیمارستانی تفاهم‌نامه‌ای با وزارت  بهداشت امضا شده و در این زمینه نیازمند جلب مشارکت بخش خصوصی هستیم.

ابتکار با تاکید بر اینکه نخاله‌های ساختمانی و بازیافت باید مورد توجه شهرداری‌ها قرار گیرد، گفت: طی یک سال و نیم گذشته توانستیم مساله صنعت سبز را مورد بازنگری قرار دهیم و قرار است؛ امسال رقابت صنعت سبز به عنوان یک برند مطرح شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه با وجود مشکلاتی که بخش صنعت با آن رو به رو هستیم، گام‌های خوبی در این راستا برداشته شده و ما به هیچ عنوان اجازه بهره‌برداری از این برند را نخواهیم داد. همچنین در این زمینه توانسته‌ایم همکاری یونیدو را در این موضوع با خود داشته باشیم. ما از امسال سالانه رقابت صنعت سبز را برگزار خواهیم کرد و صنایع، بخش خصوصی و بخش اقتصادی ما اگر شاخص‌های صنعت سبز، توسعه فناوری صنعت سبز را مدنظر قرار دهند، مطمئن باشند که از نظر اقتصادی برای آنها به صرفه خواهد بود، چرا که باعث می‌شود مصرف انرژی کاهش یابد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این مطلب که امیدواریم دو لایحه خاک و لایحه مدیریت پسماند هفته آینده و مقارن با روز هوای پاک در دستور کار هیات دولت قرار ‌گیرد، اظهار داشت:  برنامه مدیریت پسماند در کمیسیون کلان‌شهرها تدوین و مسئولیت تمامی دستگاه‌های اجرایی و همچنین اعتبارات مربوط به ‌آن تعریف و لایحه خاک نیز در کمیسیون لوایح به طور کامل بررسی شده است.

ابتکار با بیان اینکه سال گذشته برخی از پسماندهای ویژه را که امکان بازیافت نداشتند، به خارج از کشور منتقل کردیم اظهار داشت: فرانسه از جمله کشورهایی است که این پسماندها به آن منتقل شده، چرا که آنها دارای دستگاه‌های مخصوصی برای بازیافت آنها هستند. همچنین به وزارت کشور گفته‌ایم که نسبت به راه‌اندازی مکان‌های پسماندهای ویژه در کشور اقدام کنند.

ابتکار همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره اظهارات رئیس جمهور در بحث اسراف و موضوع کم آبی و اینکه سازمان چه کارهایی در این زمینه انجام داده و خواهد داد، گفت: در این زمینه برنامه‌های مشترک خوبی با آموزش و پرورش برای اصلاح مواردی که در کتاب‌های درستی وجود دارد، داشته‌ایم. همچنین با مراکز مختلف فرهنگی، دانشگاهی و تشکل‌های زیست محیطی همکاری‌های خوبی داریم و امیدوارم در دوره جدید مدیریتی در صدا و سیما و با توجه به مکاتباتی که با این سازمان داشته‌ایم، بر ابعاد فرهنگ حفاظت از محیط زیست و شیوه زندگی سالم توجه بیشتری صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۴ مدارس زیست محیطی توسعه می‌یابند، اظهار داشت: البته در حال حاضر در تهران و شهرهای دیگر چند مدرسه زیست محیطی داریم، اما توسعه آن در دستور کار قرار گرفته است. طی ماه آینده نشست‌هایی را در خصوص توسعه مدارس زیست محیطی خواهیم داشت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه سازمان برای مناطق حفاظت شده از جمله ‌آشوراده چیست، گفت: بر اساس قوانین، کشور‌ها موظف هستند ۶ درصد از سواحل خود را حفاظت کنند و باید به گونه‌ای باشد که استفاده و بهره‌برداری محلی از مناطق حفاظت شده، به تخریب و آثار سوء محیط زیستی نینجامد.

ابتکار افزود: از اولین اقدامات دولت در حوزه محیط زیست اجرایی کردن و زنده کردن مطالعات زیست محیطی و طرح‌های مدیریت مناطق است که بعضی از این طرح‌ها به ۷، ۸ سال پیش بازمی‌گردد. در حال حاضر بازنگری‌ها انجام شده و ما برای اجرایی شدن گام‌های اولیه اقدام کرده‌ایم که در این راستا تفاهم‌نامه‌های مختلفی به امضا رسیده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۴ مشخصا برای ۷ تا ۱۰ نقطه کشور طرح مدیریت مناطق اجرایی خواهد شد که بر اساس ‌آن جوامع محلی باید در مدیریت مناطق منتفع شوند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره دخل و تصرف در باغ‌شهرهای تهران و اینکه چرا محیط زیست نسبت به این موارد هیچ واکنشی نداشته است، گفت: ما از حفظ کاربری باغات دفاع می‌کنیم. خوشبختانه رویکرد دولت در این زمینه جدی است، اما دولت آخرین مرحله نظارتی است و وظیفه اصلی برای حفظ باغات بر عهده شوراهای شهر است. در شهر تهران در بحث فضای سبز به خصوص جنوب تهران اقدامات خوبی صورت گرفته، اما در کنار آن شاهد تغییر کاربری، افزایش تراکم و کاهش ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی فضای سبز بوده‌ایم.

ابتکار بحرانی‌ترین مناطق از لحاظ فضای سبز را مناطق یک، دو، پنج و ۲۲ عنوان کرد و گفت: متاسفانه در این مناطق به دلیل تقاضای بالا به جهت ساخت و ساز فضای سبز در این مناطق به شدت کاهش یافته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه چرا شهرداری‌ها باید از پروانه‌های ساختمانی درامد کسب کنند، گفت: در دنیا صدور پروانه ساختمانی رایگان است و باید یک عوارض که آن هم البته رقم سنگینی است، پرداخته شود. به دنبال این هستیم که ارتباط میان پروانه‌های ساختمانی و درامد ناشی از آن برای شهرداری‌ها اصلاح شود و در حال حاضر پیشنهادی را به کمیسیون کلان‌شهر‌ها ارائه کرده‌ایم.

وی همچنین در ادامه تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست با تغییر کاربری به شدت مخالف است و باید نسبت به تغییر این روند اقداماتی صورت گیرد.

ابتکار در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان به احیای دریاچه ارومیه امیدوار بود یا خیر گفت: در حال حاضر وضعیت دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته در شرایط بهتری قرار دارد که آن هم به دلیل بارندگی‌ها و رها کردن آب پشت سد‌ها به این دریاچه بود. همچنین در حال حاضر یک جریانی از آموزش و آگاهی در کشاورزان در حال شکل‌گیری است، به طوری که در سال گذشته برای کشاورزان ۷۵ روستا آموزش اصلاح کشت و اصلاح الگوی آبیاری و کشاورزی انجام شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به توافق اولیه صورت گرفته با وزارت راه در زمینه اصلاح جاده میان گذر دریاچه ارومیه گفت: این کار در سال ۹۴ اجرایی خواهد شد. از دیگر کارهای صورت گرفته، بحث مقابله با کانون‌های احتمالی  گرد و غبار در دریاچه ارومیه بوده که در این زمینه مطالعات زیادی صورت گرفت. همچنین مرکز مطالعات دریاچه ارومیه تاسیس شد که این مطالعات باید به صورت مستمر ادامه یابد و از سوی دیگر در سال گذشته تفاهمات اولیه‌ای با مراکز بین‌المللی برای احیای دریاچه ارومیه انجام شد و امیدوارم این همکاری‌ها در سال ۹۴ ادامه داشته باشد.

وی در خصوص برداشت نمک از دریاچه ارومیه و قانونی بودن و نبودن آن توضیح داد و گفت: بسیاری از کار‌شناسان معتقدند برداشت بخشی از نمک دریاچه ارومیه مخصوصا جایی که ارتفاع ایجاد شده، به نفع دریاچه است و اگر سازمان مجوزهایی را در این خصوص صادر کرده مبتنی بر مباحث کار‌شناسی بوده است.

ابتکار درباره پسماندهای الکترونیکی توضیح داد و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست آیین‌نامه‌ها، سیاست‌ها و ضوابط بسیاری را در این زمینه در دست تدوین دارد و تشویق می‌کنیم که بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران در این زمینه ورود کنند چرا که بازیافت قطعات الکترونیکی مخصوصا فلزات بسیار ارزشمند است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین درباره ذبح گوزن‌های اروپایی توضیح داد و گفت: این گوزن‌ها بومی ایران نبودند وتحت هیچ شرایطی قابلیت‌‌ رهاسازی نداشتند. این گوزن‌ها از آنجایی که هیچ پیشنهادی از سوی باغ‌وحش‌ها و افراد نداشتند، ذبح شدند.

درباره ‌آخرین وضعیت تالاب هامون نیز اظهار داشت: طی یک سال و نیم گذشته برای احیای تالاب هامون اقداماتی صورت گرفت؛ اولین کار ما تغییر رویکرد در این زمینه بوده و هست و این تالاب را باید به عنوان میراث مشترک بشری بشناسیم. در سفری که به افغانستان داشتم، تاکید کردم افغانستان و ایران باید از این تالاب منتفع شوند و امیدوارم در سفر آتی اشرف به ایران موضوع همکاری‌های همه جانبه و حفاظت از هامون مورد توجه قرار گیرد تا از این مسیر احیای کامل هامون را در پی داشته باشیم.

ابتکار ادامه داد: خوشبختانه سال گذشته هفت ماه در مناطق عمده هامون آب داشتیم و در این ۷ ماه شاهد احیای گاومیش‌داری‌ها، کشاورزی، نی‌بافی، بودیم. امسال نیز ورود آب از هیرمند به هامون را شاهد هستیم و امیدواریم این روند ادامه یابد.

وی در حوزه طرح‌های حفاظتی از طرح قرق اختصاصی خبر داد و گفت: این طرح در ابعاد مختلف در شورای عالی حفاظت محیط زیست در حال بررسی است و قرار است بر اساس یک تفاهم حقوقی در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

رئیس سازمان محیط زیست در رابطه با طرح‌ مدیریت مناطق حفاظت شده گفت: در این زمینه ما معتقدیم که امکان بهره‌مندی مردم در قالب طرح‌های گردشگری سبک فراهم شود.

ابتکار درباره میانکاله توضیح داد و گفت: در ادوار گذشته شاهد بودیم که بخش‌هایی از میانکاله تصرف شده بود و در قسمتی از آن ویلاسازی صورت گرفته بود، اما با اقدام ما و با همکاری مدیرکل و رئیس دادگستری استان مازندران این جزیره از دست زمین خواران نجات یافت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز