خبرگزاری کار ایران

مولاوردی:

شایستگی‌ها و صلاحیت‌های زنان باید باور شود

asdasd
کد خبر : ۲۶۹۷۴۴

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: تا زمانی که اعتقاد و باور لازم به شایستگی‌ها و صلاحیت‌های زنان از یک طرف و نیاز جامعه در حال توسعه و پیشرفت به این سرمایه انسانی از طرف دیگر در آن شکل نگرفته باشد، هر کدام از زن و مرد راه خود را خواهد رفت و جامعه نیز راه خود را می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهین‌دخت مولاوردی در همایش بزرگداشت بانو خدیجه ثقفی همسر امام خمینی گفت: در تحلیل ریشه‌ها و مبنایی انقلاب اسلامی و آسیب‌شناسی آن باید مجموع علل و عوامل را مدنظر قرار دهیم. به نظر می‌رسد؛ در 36 سالگی انقلاب وقت آن فرارسیده باشد تا افزون بر یادآوری علل و رموز آشکار و مرسوم پیروزی نهضت به بازتاب، کنکاش علل و رموز پنهان پیروزی و بقای نهضت نیز پرداخته شود. از این زاویه پرداختن به شخصیت و افکار بانو ثقفی و معرفی زوایای پنهان زندگی ایشان اهمیت خاصی دارد.

وی ادامه داد: بی‌تردید پندار، گفتار و رفتار ایشان به عنوان بانو و مادر انقلاب اسلامی در افکار و تصمیم‌گیری‌های امام و رشد و بالندگی انقلاب نقش بسیاری داشته است.  70 سال زندگی مشترک با امام و همراهی ایشان در فراز و فرودها و تحصیل‌های بعد از استقرار نظام و دفاع مقدس این تاثیرگذاری را غیرقابل انکار می‌کند.

معاون رئیس جمهور افزود: احترام و ارزش فوق‌العاده‌ای که امام به نظرات ایشان قائل بودند تا حدود نسبتاً زیادی متاثر از شخصیت و منش والای این بانو بوده و در تکریم دیدگاه امام نسبت به نقش و جایگاه زن در اسلام و انقلاب اسلامی نیز موثر بوده است.

مولاوردی با بیان اینکه طبق نظر مقام معظم رهبری نقش زنان در اجتماعات عظیم آن زمان موثر و بی‌جایگزین بود، افزود: اگر اندیشه و نگرش امام به جایگاه و نقش زنان در انقلاب اسلامی و تاکید ایشان در دخالت دادن آنان در همه شئون در اسلام همانطور که مردان دخالت دارند و اصرار ایشان بر ضرورت دخالت زنان در مقدرات اساسی مملکت و دهها مورد دیگگر از بیانات ایشان در هم دوش مردان با زنان مدنظر قرار دهیم و همچنین نقشی که امام به عنوان احیاگر هویت زن مسلمان داشتند و راه سومی که میانه‌ای با ابتذال و تحجر ندارد را پیش رویشان گشودند و قطعاً رد پای بانو ثقفی نیز در آن دیده می‌شود.

وی ادامه داد: بعدها عملکرد حضرت امام (ره) در حمایت از حضور زنان در مجلس خبرگان و موافقت ایشان با فرماندهی سپاه همدان توسط خانم دباغ و قرار دادن یک زن در ترکیب هیات اعزامی به منظور دیدار و ابلاغ پیام‌شان به گورباچف صراحتا پیامی به آیندگان داشت که هرگز این پیام درک نشد.

مولاوردی گفت: این عملکرد زمانی اهمیت دوچندان می‌یابد که به یادآوریم، همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام دیدگاه سنتی خواستار شدت یافتن محدودیت زنان و عدم حضورشان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و بازگرداندن زنان به اندرونی شده بودند. به نظر می‌رسد در این 36 سال نقش‌آفرینی زن مسلمان و توانمند در معادلات اساسی کشور باید در دستور کار قرار گیرد تا در کشاکش افراط و تفریط مجال عرض اندام نیز می‌یافت و از طرف دیگر در معرفی افرادی که سطح زندگی آنها می‌تواند، سرمشق زنان و نسل جوان باشد اهتمام جدی به خرج داده می‌شد. برای نسل جوان ما جذاب خواهد بود که با زندگی کسی آشنا شوند که در اوج اعمال محدودیت‌های بسیار برای زنان برای خود حق انتخاب قائل شده‌اند و در شرایطی که زنان به ندرت به مکتب می‌رفتند، ایشان به مدرسه می‌رفته و معلم فرانسه داشتند و بعد از زندگی مشترک ضمن پافشاری بر آزادی و استقلال رای خود دست از ارتقا سطح علمی خود نکشیدند.

وی  با بیان اینکه البته این به معنای آن نیست که ما صرفاً به دنبال ارائه الگو به زنان و دختران باشیم و مردان و پسران را مستثنی کنیم، افزود: مولاوردی تاکید کرد: به نظر می‌رسد در این صورت از ضرورت رشد و کمال دو انسان که سال‌ها باید در کنار هم زندگی و کار کنند غفلت کرده‌ایم. همانطور که در بحث گسترش فرهنگ عفاف و حجاب این‌گونه به انسان عفیف می‌اندیشیدیم ضمن آنکه باید پرهیز کنیم از اینکه مخاطب ما در تبیین مختصات و الزامات راه و الگوی سوم فقط زنان و دختران باشند و مردان را از این دایره بیرون بگذاریم.

وی افزود: مسلماً تا زمانی که مردان به اهمیت این الزامات و مختصات پی نبرده‌اند و اعتقاد و باور لازم به شایستگی‌ها و صلاحیت‌های زنان از یک طرف و نیاز جامعه در حال توسعه و پیشرفت به این سرمایه انسانی از طرف دیگر در آن شکل نگرفته باشد هر کدام از زن و مرد راه خود را خواهد رفت و جامعه نیز راه خود را می‌رود.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: به نظر می‌رسد زندگی بانو ثقفی شباهت عجیبی با زندگی حضرت خدیجه (س) دارد و تداعی کننده نقش حضرت خدیجه (س) در پیشبرد اهداف پیامبر اکرم (ص) و پیشرفت اسلام است. این شباهت هم در نام و هم در مرام، مسلک و سبک زندگی از وجوه مختلف قابل ارزیابی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز