خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

آنچه رئیس جمهور در هفته زن گفت و آنچه انجام شد

سال گذشته رئیس دولت یازدهم در سخنرانی خود به مناسبت هفته زن مباحث مختلفی را همچون حضور زنان در جامعه، امنیت اجتماعی زنان، اهمیت حضور زنان در عرصه‌های اقتصادی، لزوم ایجاد عدالت جنسیتی و... مطرح کرد، اکنون پس از حدود یکسال بررسی‌ها نشان می‌دهد که اقدامات صورت گرفته در این حوزه‌ها اغلب تا مرحله تدوین لوایح یا ارائه پیشنهاد، پیش رفته و هنوز اقدامات اجرایی چشمگیری در موارد تاکید شده از سوی رئیس جمهور صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی سال گذشته در همایش «زنان، نقش‌آفرینان عرصه اقتصاد و فرهنگ» که به مناسبت هفته مادر و گرامیداشت مقام زن برگزار شد، سخنانی را ایراد کرد که از آغاز گفتمانی جدید در این حوزه خبر می‌داد.

وی در سخنان خود به عنوان رئیس جمهور بر اهمیت نقش زنان در جامعه تاکید و اشاره کرد که حضور زنان در جامعه و عرصه اقتصادی منافاتی با نقش مادری وی ندارد، این در حالی است که همواره این مساله مورد کشمکش میان سیاستمداران، فعالان و نظریه پردازان حوزه زن وخانواده در کشور بوده است که البته معمولا در این میان کفه ترازوی سیاستمداردان به سمت محدود کردن نقش زن به نقش‌های همسری و مادری سنگینی کرده است، به طوری که در سالهای اخیر تعدادی از لوایح و قوانین در کشور این نگرانی را برای فعالین حوزه زنان به وجود آورده که برخی تفکرات سیاسی تمایل دارند که زنان را از جامعه به سمت خانه ببرند و محدودیت‌هایی برای حضور اجتماعی وی ایجاد کنند، از جمله این دیدگاه‌ها می‌توان به لایحه‌ای در دولت دهم اشاره کرد که در صورت تصویب، اولویت استخدام در کشور در ابتدا با مردان متاهل، سپس با مردان مجرد و در آخر به ترتیب با زنان متاهل و مجرد خواهد بود.

در چنین شرایطی، صحه‌گذاشتن شخص اول دولت بر اهمیت حضور زنان در عرصه اجتماع و اقتصاد نقطه عطفی را در گفتمان سیاسی کشور در حوزه زنان ایجاد کرد که امر بسیار مهمی محسوب می‌شود. البته باید توجه کرد که این گفتمان به دنبال خود توقع عملکردی متناسب با این سخنان را نیز به همراه آورد. بنابراین در ادامه شاهد بازخوانی مجدد بخشی از سخنان رئیس دولت یازدهم در همایش «زنان نقش آفرینان عرصه اقتصاد و فرهنگ»، و اقدامات صورت گرفته در مورد آن‌ها در طول حدود یکسال گذشته خواهیم بود.

 

موضوع

گزیده صحبت‌های رئیس جمهور در هفته زن سال ۹۳

اقدامات صورت گرفته

 

 

 

 

 

حضور زنان در جامعه  و امنیت اجتماعی زنان

- حضور زنان در صحنه‌های اجتماعی فرصت است و تهدید نیست.

-ما این امنیت (برای زنان) را باید به اداره و جامعه و خیابان و همه جای کشور گسترش دهیم.

- مگر وقتی پدر به جامعه می‌آید، وظیفه و پدری و مسئولیت پدری را فراموش می‌کند. مادر هم به جامعه اگر آمد مسئولیت مادری و وظیفه مادری را فراموش نخواهد کرد.

- زنان خود پاسدار عفت جامعه هستند.

- مگر می‌شود ۵۰ درصد اعضای جامعه را به گوشه‌ای راند یا در حاشیه گذاشت.

 

-تدوین سند امنیت زنان و کودکان در روابط اجتماعی  بر اساس برنامه پنجم توسعه که در دولت قبل آغاز شده بود با انجام اصلاحات گسترده در بهمن ماه سال گذشته توسط وزارت کشور به پایان رسید، اما هنوز این سند نهایی نشده و در دستور کار هیات دولت قرار نگرفته است.

 

-رونق بخشیدن به فعالیت سازمان های مردم نهاد در دولت یازدهم و به تبع آن افزایش تعداد و فعالیت‌ سمن‌های حوزه زنان نیز بر افزایش حضور زنان در جامعه موثر بوده است.

 

 

مقابله‌‌باخشونت    علیه زنان

-با خشونت و تکبر با زنان عزیز جامعه ما برخورد نکنید.

-هنوز ظلم و خشونت نسبت به زنان پایان نیافته است.

-هنوز هم زنانی هستند که از رفتار ناعادلانه مردان نه تنها در فقان هستند که حتی در هراسند و این دوران باید پایان یابد.

-تدوین لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت و قرار گرفتن این لایحه در نوبت بررسی کمیسیون اجتماعی

-ارائه پیشنهاد ایجاد «مرجع ملی صیانت و حمایت از زنان در برابر خشونت»

-ارائه پیشنهاد ایجاد خانه امن برای زنان در معرض خشونت خانگی

-دستور پیگیری حادثه اسیدپاشی اصفهان توسط رئیس جمهور

 

عدالت حقوقی و قضایی برای زنان 

 

-من هم به وصف یک حقوقدان و هم به وصف رییس دستگاه اجرایی کشور اعتراف می‌کنم که هنوز کاستی‌های فراوانی در زمینه احقاق حقوق زنان و عدالت جنسیتی در این کشور وجود دارد.

-برای تبیین و باور جایگاه زنان و حقوق زنان باید اندیشمندان، فرهیختگان، استادان، بویژه حقوقدانان و فقها، فقهای اندیشمند با فقه پویا به صحنه بیایند.

-زنان باید دارای فرصت برابر، مصونیت برابر و حقوق اجتماعی برابر باشند.

 

-آغاز بررسی قوانین مربوط به زنانی که همسر تبعه خارجی دارند و تلاش برای اصلاح قوانین و مقررات مربوط به آنها

 

 

 

 

تفکیک جنسیتی

 

-آن کسی که جلو متحجرانی ایستاد که می‌خواستند در دانشگاه تهران در کلاس‌ها بین دختر و پسر دیوار بکشند، امام راحل(ره) بود.

 

-معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در برخی سخنرانی‌های خود اشاره کرد که دولت با انجام تفکیک جنسیتی در ادارات و دانشگاه ها موافق نیست.

-اعمال تفکیک جنسیتی در برخی دانشگاهها در دولت دهم لغو نشد، اما در دولت یازدهم نیز شاهد اعمال گسترده تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها و ادارات نبوده‌ایم.

 

 

 

 

حضور زنان در عرصه‌های اقتصادی

 

- از روستاها گرفته که زنان زحمتکش ما در مزرعه و کنار کارگاه قالی‌بافی و در هنرهای دستی و همه جا بار سنگین اقتصاد روستا را بر دوش می‌کشند.

- زنان یعنی انسان‌های هوشمندی که با تلاش و استعدادشان در دانشگاه، مدرسه و صحنه‌های بیمارستان و کارخانه و همه جا حضور یافتند؛ حضوری مؤثر و حضوری تأثیرگذار

- امروز وضعیت کسب و کار الکترونیک برای خانم‌ها مهیاتر و فراهم‌تر است تا دیروزی که تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک وجود نداشت.

- نه تنها در اقتصاد و فرهنگ، بلکه در تمام صحنه‌ها زن‌ها حضور داشته‌اند و خواهند داشت.

 

تدوین سند اشتغال پایدار زنان توسط معاونت امور زنان و خانواده که هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است.

-اجرای برنامه‌های توانمندسازی و خوداشتغالی برای زنان سرپرست خانوار در برخی استان‌های کشور و در نظر گرفتن تسهیلات اعتباری برای آنها از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای

 

 

 

 

 

کد خبر : ۲۶۸۴۹۳