خبرگزاری کار ایران

اعلام برنامه‌های وزارت علوم در سال ۹۴

وزیر علوم در دیدار نوروزی با روسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، معاونان، مدیران و کارمندان وزارت علوم گفت: برنامه ریزی برای تحقق شعار سال ۱۳۹۴ تحت عنوان «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» را که ازطرف مقام معظم رهبری نام گذاری شده است، در مجموعه وزارت علوم به طور جدی پیگیری می‌کنیم.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم؛ محمد فرهادی در این نشست اظهار امیدواری کرد امسال همدلی و همزبانی دولت و ملت بیش از پیش افزایش یابد.

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای گفت: در مجموع نتیجه این مذاکرات برای ما با نتیجه برد-برد همراه بود که البته تا کنون فقط ۵۰ درصد قضیه انجام گرفته و آثار مثبت آن بعد از توافق نهایی حاصل می‌شود.

او در ادامه گفت: یکی از مهم‌ترین آثار مثبت مذاکرات هسته‌ای این بود که اکنون ایران هسته‌ای را جهان به رسمیت شناخته و بر همین اساس روابط علمی ایران با جهان غرب و آخرین یافته‌های علمی گسترش یافته و همچنین پیشرفت‌های علمی فراوانی در این زمینه صورت می‌گیرد.

 فرهادی در مورد برنامه‌های وزارت علوم در سال جدید گفت: ساماندهی آموزش عالی کشور از جمله تعمیق و گسترش علوم و رشته‌های جدید و میان رشته‌ای، بازبینی رشته‌هایی که سالیان زیادی از تاسیس آن‌ها می‌گذرد، گسترش دیپلماسی علمی با سایر کشور‌ها وافزایش پذیرش دانشجویان خارجی از جمله مواردی است که در سال جدید در وزارت علوم با کمک همکاران به طور جدی پیگیری خواهیم کرد.

او ادامه داد: دانشگاه‌های ما باید ماموریت گرا شده وبا فعال کردن بیش از پیش بخش تحقیقات، به سوی تبدیل شدن به دانشگاه‌های نسل سوم حرکت کنند.

فرهادی گفت: دانشگاه‌ها هم باید در اداره امور به ما کمک کنند، هیچ لزومی ندارد در همه دانشگاه‌های کشور به یک شکل و رویه تدریس شود و دانشگاه‌ها باید با توجه به توان و موقعیت خودشان روش‌های تدریس و همچنین سایر امور دانشگاه را هماهنگ کنند.

وزیر علوم با تاکید بر داشتن آزمایشگاه‌های مرجع درکشور گفت: برای بازسازی و تکمیل آزمایشگاه دانشگاه‌های سراسر کشور اعتبار مناسبی فراهم شده که در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد.

فرهادی با اشاره به آغاز برنامه ششم توسعه در سال جاری و متولی بودن وزارت علوم در بخش علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در خصوص استقلال دانشگاه‌ها، سیستم هیات امنایی و اختیارات آن در اداره امور دانشگاه‌ها ادامه خواهد یافت و تفویض اختیارات به دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی و پژوهشی نیز از اموری است که در سال جدید بیش از پیش باید پیگیری شود.

وزیر علوم در خصوص انجام فعالیت‌های فرهنگی در سال جدید گفت: از جمله فعالیت‌های وزارت علوم و دانشگاه‌ها در سال جدید در زمینه‌های فرهنگی می‌توان به گسترش برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و از بین بردن موانع برگزاری آن اشاره کرد.

فرهادی در بخش پایانی سخنان خود، در خصوص افزایش ارتباط دانشگاه‌ها با بخش صنعت کشور گفت: دفتر ارتباط با دانشگاه همانند دانشگاه‌ها باید در مراکز صنعتی نیز ایجاد شود. با تدوین آئین نامه‌ای، انجام فرصت‌های مطالعاتی استادان دانشگاه در محیط‌های صنعتی فراهم شده است وبه طورکلی امیدواریم در آینده نزدیک فارغ التحصیلان ما به مرحله‌ای از مهارت و کاردانی برسند که همگی به سوی تاسیس شرکت‌های دانش بنیان حرکت کرده و مسائل و مشکلات کشور را حل کرده و درجهت رفع نیازهای کشور حرکت کنند.

کد خبر : ۲۶۳۴۳۹