خبرگزاری کار ایران

معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم در گفت‌و‌گو با ایلنا:

تنها حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد پایان نامه‌ها کاربردی هستند/ شرط و شروط وزارت علوم برای تبدیل وضعیت اساتید در دانشگاه‌ها

معاون پژوهش وزیر علوم فقط حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد پایان نامه‌ها در کشور را کاربردی اعلام کرد.

وحید احمدی معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، درباره کاربردی بودن پایان نامه‌ها در کشور، گفت: جنبه کاربردی بودن پایان نامه‌ها در کشور در شرایط خوبی قرار ندارد و به صورت تخمینی حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد آنها می‌تواند؛ کاربردی باشد.

احمدی درباره برنامه‌های این وزارتخانه برای کاربردی‌تر شدن پایان نامه‌ها توضیح داد و گفت: هدفمان این است که طرح‌های کلان ملی که طراحی کابردی دارند، تبدیل به رساله‌ و پایان‌نامه‌ شوند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم ادامه داد: یکی از کارهای اساسی دیگر این است که اساتید در دانشگاه‌ها ملزم شوند؛ طرح‌های تحقیقاتی ۵ ساله داشته باشند و دانشگاه‌ها را نیز به این سمت هدایت می‌کنیم که اولویت‌ها را به اساتیدی دهند که طرح‌های تحقیقاتی صنعتی را دارند.

وی با اشاره به اینکه در آیین‌نامه ارتقا هم تغییراتی اعمال کردیم و برای طرح‌های کاربردی، تقاضا محور و صنعتی اعتبار و امتیاز بالاتری در نظر گرفته‌ایم، افزود: مثلا اگر قبلا بیشتر گرایش به دادن مقاله بود، در حال حاضر گرفتن طرح‌های صنعتی که یک مشکل ملی را حل کند، از امتیازات بالاتری برخوردار است. مثلا اگر کسی بخواهد از دانشیاری به استادی برود، حتما باید طرح ملی را داشته باشد و آن طرح را اجرایی هم کرده باشد.

 معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم اضافه کرد: از سوی دیگر در حال حاضر در وام‌هایی که به دانشجویان می‌دهیم، برای دانشجویانی که رساله‌هاشان تقاضا محور باشد، درصد وام را بالا‌تر برده‌ایم. به طور مثال اگر به همه ۵۰۰ تومان می‌دهیم، به این دانشجویان تا ۶۰۰ تا ۶۵۰ اضافه می‌دهیم.

احمدی در باره حمایت از پایان‌نامه‌ها گفت: حمایت‌های ما بستگی به اعتباری دارد که در اختیار وزارتخانه گذاشته می‌شود، اما قطعا در سال آینده بنا داریم، حمایت‌های مالی از پایان نامه‌ها را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته دانشگاه‌ها درصد قابل قبولی از اعتبارات را به حوزه پژوهش و فناوری اختصاص نمی‌دادند، گفت: مثلا در سال‌های گذشته اعتبارات حوزه پژوهشی دانشگاه‌ها زیر ۵ درصد بود که در حال حاضر ابلاغ کرده‌ایم که این اعتبارات در سال ۹۴ حتما باید به حداقل ۱۵ درصد افزایش یابد.

کد خبر : ۲۶۱۵۵۷