خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشت اعلام کرد؛

توصیه‌های چهارشنبه سوری برای کودکان، نوجوانان و والدین

کد خبر : ۲۶۰۸۷۵

معاون بهداشت سوختگی های سطحی ناشی از برخورد مواد آتش زا به نقاط خاص بدن افراد را اولین خطر چهارشنبه سوری اعلام کرد که بیشترین میزان آسیب دیدگی ها را به خود اختصاص می دهد.

به گزارش ایلنا؛ علی اکبر سیاری گفت: سوختگی های سطحی و سوختگی های نیمه عمیق و عمیق (سوختگی های درجه یک، دو و سه) مهم ترین و بیشترین درصد حوادث در چهارشنبه سوری را مخصوصاً برای کودکان، نوجوانان و جوانان، به وجود می آورند.

وی افزود: مهم ترین اقدامات در مواجهه با سوختگی ها اینست که افراد ابتدا باید محل سوختگی را با آب سرد و تمیز و به مدت حداقل 10 دقیقه بشویند.

وی اقدامات بعدی در مواجهه با سوختگی های چهارشنبه سوری را چنین تشریح کرد: خارج کردن آرام لباس افرادی که دچار سوختگی شده اند، پرهیز از ترکاندن تاول ها و پوشاندان آنها با باند استریل.

معاون بهداشت خاطرنشان کرد: آسیب دیدگی های چشمی نیز جزو مهم ترین آسیب دیدگی های چهارشنبه سوری است که بعضا منجر به نابینایی افراد نیز می شود.

سیاری تصریح کرد: در صورتی که چشم فردی آسیب ببیند نباید چشم و پلک را با دست بمالند بلکه فقط باید با آب شستشو داده و در اولین فرصت مصدوم را به اورژانس و بیمارستان منتقل کنند.

لزوم رعایت حال افراد در معرض خطر

وی مخاطرات مواد آتش زا برای گروه های در معرض خطر همچون بیماران قلبی، سالمندان و زنان باردار را مورد اشاره قرار داد و گفت: صدای انفجار مواد محترقه و آتش زا و شوک ناشی از آن موجب آسیب رسیدن بیشتری به این قشر می شود.همچنین نارنجک و ترقه ممکن است موجب بیهوشی این گونه افراد شود. بنابراین هموطنان عزیز در این خصوص توجه ویژه ای داشته باشند.

خطر ترکیب مواد منفجره با اکسیژن و کربن

معاون بهداشت با اشاره به خطر ترکیب مواد منفجره با اکسیژن و کربن گفت: در اینگونه مواد از ترکیباتی همچون نیترات، کلرات و ارسنیک استفاده می شود که ترکیب آنها با اکسیژن و کربن موجب مخاطرات خونی و تنفسی در افراد می شود و برای نوجوانان و جوانان بسیار خطر آفرین است.

سیاری با تأکید بر نقش ویژه رسانه ها به خصوص صدا و سیما در این ایام برای آموزش مردم  و پیشگیری از حوادث، بیان داشت: ضرورت دارد رسانه ها برای کنترل بیشتر سوانح و جلوگیری از حوادث در مراسم سه شنبه آخر سال به آموزش مردم به ویژه نوجوانان و جوانان اهتمام ویژه ای کنند از جمله اینکه مخاطرات پرتاب فشفشه و موشک را بر روی درختان از پشت بام ها و بالکن منازل به آنان گوشزد کنند.

مخاطرات نگهداری مواد منفجره در ظروف فلزی و شیشه ای

وی ادامه داد: افراد در صورت مواجهه با هرگونه حریقی در اولین فرصت مراتب را به شماره 125 آتش نشانی اعلام کنند و از نگهداری مواد منفجره و محترقه در ظروف فلزی و شیبشه ای به جداً خودداری کنند.

سیاری اظهار داشت: مواد منفجره ای مانند ترقه و فشفشه که در ظاهر برای تفریح و شادی توسط افراد سودجو و به صورت دست ساز ساخته می شوند اگر به نقاط خاصی از بدن اصابت کنند آسیب زا خواهند بود. بنابراین لازم است والدین در چهارشنبه سوری به صورت ویژه مراقب کودکان، نوجوانان و جوانان خود باشند و آنها را به رعایت حقوق همه مردم به ویژه افراد در معرض خطر همچون سالمندان و مادران باردار آگاه کنند.

معاون بهداشت در پایان خاطر نشان کرد: افرادی که تمایل به برپاساختن آتش دارند نیز باید حتی الامکان در پارک ها و میادین بزگر و فضاهای بازی که شهرداری ها برای این کار در نظر گرفته اند به این کار مبادرت کنند تا از آسیب رسیدن به هموطنان در ایام منتهی به سال جدید و نوروز بیش از پیش خودداری شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز