خبرگزاری کار ایران

آماده باش مراکز درمانی و اورژانس ها در نوروز 94

کد خبر : ۲۶۰۰۷۹

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، از آمادگی این دانشگاه، برای مقابله با عوارض پدیده ریزگردها در استان خوزستان خبر داد.

به گزارش ایلنا، اسماعیل ایدنی، با اعلام این خبر اظهار کرد: اطلاع رسانی صحیح، به موقع و آموزش های همگانی به شهروندان باعث پیشگیری از بروز عوارض حاد ناشی از ریزگردها می شود.

وی با اشاره به اقدامات این دانشگاه برای مقابله با وقوع مجدد و احتمالی ریزگردها در خوزستان، از آماده باش بیمارستان ها، مراکز درمانی و اورژانس ها در نوروز 94 خبر داد و افزود: به همین منظور 18 آمبولانس جدید  در اختیار مرکز فوریت های استان قرار گرفت که تا پایان سال این تعداد آمبولاس به 30 دستگاه خواهد رسید.

ایدنی در ادامه با بیان اینکه تعدادی تخت اضافه در صورت افزایش مراجعه کنندگان به اورژانس بیمارستان‌ها در هنگام وقوع احتمالی ریزگردها در خوزستان پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: تمامی مراکز درمانی استان خوزستان در صورت  وقوع پدیده ریزگردها در خوزستان برای ارائه خدمات به مراجعان به ویژه میهمانان نوروزی به صورت شبانه روزی آمادگی کامل دارند.

این  فوق تخصص بیماریهایی ریه در ادامه با بیان اینکه ذرات معلق و گرد وغبار یکی إز عوامل آلاینده هوا هستند  عنوان کرد که این عوامل می توانند باعث عوارض چشمی ، پوستی ، ریوی و قلبی عروقی شود.

وی  تاکید کرد: سایز این ذرات با یکدیگر متفاوت است . ذراتی که سایز آنها از 10 میکرون بالاتر است، امکان ورود به دستگاه تنفسی تحتانی را در شرایط عادی ندارند ودر مجاری تنفسی فوقانی رسوب  می‌کنند، اما اگر سایز آنها  کمتر از 10 میکرون باشند، ذرات  وارد دستگاه تنفسی تحتانی می‌شوند.

ایدنی در ادامه اظهار داشت: ذرات بین 2.5 تا 10  میکرون در مجاری تنفسی رسوب می‌کنند و بسته به محل رسوب، و خواص بیوشیمیایی ،اثرات بیماری‌زای آنها  متفاوت است. ذراتی که دو مجاری هوایی تحتانی رسوب میکنند، عامل ایجاد برونشیت و حملات تنگی نفس، آسم و خس‌خس سینه هستند و ذرات کمتر إز 2.5 میکرون  میتوانند به حبابچه های ریوی رسیده و  بسته به غلظت شان ، می‌تواند در تبادلات گازی و اکسیژن‌گیری خون از ریه‌ها ایجاد اختلال کنند.

وی در زمینه اقدامات صورت گرفته توسط دانشگاه علوم پزشکی اهواز و وزارت بهداشت برای کاهش آسیب‌های ناشی از آلودگی هوای اهواز در ماه های اخیر، تصریح کرد: به همین منظور اقدامات  خوبی در حوزه پیشگیری و درمان با هدف کنترل آسیب و درمان افراد با مشکلات قلبی و تنفسی انجام شد.

ایدنی همچنین از حضور و همراهی وزیر بهداشت و نمایندگان دولت  در استان و ارائه تدبیر صحیح و به موقع و تخصیص بسته حمایتی و رایگان نمودن خدمات درمانی بیماران مراجعه کننده بِه اورژانس های بیمارستانی و نیز إز زحمات همکاران مراکز درمانی و پرسنل فوریت های استان در این خصوص قدردانی کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، تصریح کرد: ارائه آموزش‌های مداوم و همگانی به شهروندان از طریق رسانه های دیداری و شنیداری به وی‍ژه صدا و سیما، در زمینه نحوه مقابله با ریزگردها، آگاه‌سازی مردم نسبت به ساعات اوج وقوع ریزگردها، شدت آلودگی و تشریح بایدها و نبایدهایی که مردم در این ساعات باید به آن توجه کنند باعث کاهش آسیب به شهروندان می شود.

ایدنی با بیان اینکه تلاش شده در ارائه آموزش‌ها تمامی گروه‌های سنی توجه قرار گیرند و آموزش‌های لازم به آنها ارائه شود، افزود:  در کنار اقدامات آموزشی صورت گرفته، در حوزه عملیاتی و تصمیم‌گیری نیز اقداماتی همچون تعطیلی مدارس و ادارات در روزهای شدت آلودگی نیز با هدف کاهش آسیب‌های ریزگردها صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه اطلاع رسانی و آموزش همگانی صورت گرفته از طرق مختلف بوده است، بهره‌گیری از تمامی ابزارهای اطلاع رسانی را از جمله اقداماتی دانست که به صورت گسترده در سطح استان خوزستان صورت گرفته است.

ایدنی به تامین ماسک‌های مناسب برای روزهایی که آلودگی شدیدی در خوزستان وجود داشت، اشاره و خاطرنشان کرد: در این زمینه بیش أز ٤٠٠ هزار ماسک توسط جمعیت هلال احمر  تهیه و توسط  جمعیت و مرکز فوریت های استان در بین  مردم  توزیع شد.

وی تاکید کرد: در روزهای پیک آلودگی، آمبولانس و اتوبوس آمبولانس های مرکز فوریت های دانشگاه ضمن توزیع ماسک در محل های پرتردد شهر حاضرشده وخدمات درمانی رأ به مردم  در محل ارائه دادند، همچنین در صورت لزوم بیماران به مراکز درمانی انتقال داده شدند.

ایدنی در پایان گفت: در مراکز درمانی نیز علیرغم افزایش چنین برابری حجم مراجعات ، با  توجه به آمادگی قبلی در تهبه، ذخیره دارویی و تجهیز مراکز به تجهیزات کمک تنفسی هیچ گونه خللی در ارائه خدمت رسانی به بیماران رخ نداد  و خوشبختانه هیچ موردی از مرگ و میر نداشتیم

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز