خبرگزاری کار ایران

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

ظرفیت اکولوژیک تهران تمام شده است/ شهرداری نباید تراکم بیشتری برای کسب درآمد بفروشد

asdasd
کد خبر : ۲۵۸۵۰۰

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن بیان سرفصل‌های زیست محیطی که باید در طرح‌های جامع و تفصیلی شهر تهران مورد تاکید قرار بگیرد، گفت: لازم است که در این طرح‌ها درآمد پایداری برای شهرداری در نظر گرفته شود، تا این نهاد برای کسب درآمد مجبور به فروش تراکم نشود. چرا که ظرفیت اکولوژیکی تهران تمام شده است.

داریوش گل‌علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد میزان در نظر گرفتن ملاحظات زیست‌محیطی در طرح‌های جامع و تفصیلی شهر تهران گفت: این طرح‌ها در کارگروه‌های مختلف و از منظرهای مختلف مورد بررسی نمایندگان دستگاه‌های ذیربط قرار می‌گیرد، اما مهمتر از نگارش رعایت اصول زیست‌محیطی در این طرح‌ها، بحث اجرایی آنهاست که متاسفانه معمولاً به خوبی انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: در صورتی این طرح‌ها می‌توانند؛ امکان رعایت اصول زیست‌محیطی در مدیریت شهر را فراهم می‌کنند که منابع درآمدی پایداری برای شهرداری‌ها در نظر گرفته شود، زیرا در غیر این صورت شاهد اتفاقاتی همچون فروش تراکم و اجرای طرح‌های غیرمنطبق با اصول زیست محیطی در شهرداری‌ها به دلیل کسب درآمد خواهیم بود.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان تهران گفت: مسئله مهمی که باید در طرح‌های جامع و تفصیلی و کلیه سیاست‌گذاری‌های ما مدنظر باشد، جلوگیری از بارگذاری بیشتر جمعیت در تهران است. زیرا این مسئله مصرف بالای انرژی و به دنبال آن ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی را در بر خواهد داشت. بارگذاری جمعیت در تهران باید متناسب با منابع طبیعی به ویِژه منابع آبی آن باشد؛ اکنون ظرفیت اکولوژیک تهران پر شده است و این شهر با توجه به منابع طبیعی که دارد، پاسخگوی این حجم از جمعیت نیست و طبیعت آن نمی‌تواند خودپالایشی داشته باشد.

وی با اشاره به برخی سیاست‌های نادرست که منجر به افزایش جمعیت در تهران می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر شاهدیم که حدود ۸۵ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که برای تحصیل به تهران آمده‌اند، و ۸۵ درصد از سربازانی که برای انجام خدمت سربازی به این شهرآمده‌اند، بعد از اتمام تحصیل یا دوره خدمتشان در تهران می‌مانند. در واقع این دو مسئله مردم را ناخواسته تشویق به مهاجرت از سایر استان‌ها به تهران می‌کند.

گل‌علیزاده گفت: دانشگاههای تهران باید تنها برای مقاطع تحصیلی کار‌شناسی ارشد و دکتری دانشجو بگیرند و دیگر استان‌های دیگر نیز باید بیش از پیش به سمت توسعه‌یافتگی پیش بروند تا شاهد ایجاد شیب مهاجرت از تهران به دیگر استان‌ها باشیم. در غیر این صورت معضلات زیست‌محیطی استان تهران لاینحل خواهد بود.

این مقام مسئول در اداره محیط زیست تهران گفت: همچنین در طرح‌های جامع و تفصیلی شهر تهران الزام ایجاد پارکینگ برای هر ساختمان باید دیده شود، زیرا وجود پارکینگ موجب روان‌سازی ترافیک و کاهش آلودگی هوا می‌شود. سیستم شوتینگ زباله در ساختمان‌ها برای جمع‌آوری ساده‌تر پسماند‌ها و دو جداره کردن و عایق کردن پنجره‌ها نیز باید در طرح‌های جامع و تفصیلی دیده شود.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ مناظر زیبای طبیعی در شهر تهران گفت: دسترسی داشتن مردم به مناظر زیبای زیست‌محیطی از جمله کوه‌های شمال تهران در آرامش مردم و ترغیب آن‌ها به رعایت مسائل زیست‌محیطی بسیار مهم است. ساخت و ساز‌ها در ارتفاعات بالای ۱۸۰۰ متر باید متوقف شود و تنها در صورتی به ساختمان‌های بلند مجوز داده شود که مناظر کوه‌های تهران را مخدوش نکند.

گل‌علیزاده گفت: ‌یکی دیگر از مسائل بسیار مهمی که توقع می‌رود در طرح‌های مدیریت شهری تهران بسیار مورد توجه باشد حفاظت از باغ‌های قدیمی تهران تحت هر شرایطی است، مجوز ساخت و ساز در باغ‌ها باید در سطح اشغال کمتری صادر شود و به جای آن تراکم بیشتری به سازنده بدهد، تا سطح کمتری از باغ آسیب ببیند. باغات قدیمی کارکرد ویِژه‌ای در کاهش آلودگی هوا دارند که نهال جدید به هیچ وجه نمی‌تواند جایگزین آن شود.

گل‌علی‌زاده تاکید کرد: همچنین باید به سمت کاهش سطح فضای سبز چمن‌کاری شده برویم زیرا چمن‌کاری مصرف آب بالایی دارد، بنابراین اقدامات ما در فضای سبز باید در جهت کاشت گونه‌هایی باشد که آلودگی هوا را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه عضو نبودن اداره محیط زیست تهران در کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ مشکلات فراوانی را در راستای حل مشکل آلودگی‌های زیست‌محیطی در صنایع تهران ایجاد می‌کند، اظهار کرد: بحث واحدهای آبکاری غیرمجاز که آلودگی بسیاری در تهران ایجاد می‌کند، باید جدی‌تر پیگیری شود.

گل‌علیزاده در پایان تاکید کرد: همسو بودن دستگاه‌های مرتبط برای حل مشکلات زیست‌محیطی تهران بسیار ضروری است و موجب می‌شود تا کیفیت زندگی در این استان افزایش پیدا کند. بنابراین امیدواریم که هر روز شاهد انجام اقدامات مناسبی از سوی دستگاه‌های مرتبط در این زمینه باشیم. هرچند که در حال حاضر نیز توجه شهرداری مناطق مختلف به مسائل زیست‌محیطی قابل توجه است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز