خبرگزاری کار ایران

معاون وزارت بهداشت خبر داد:

اجرای برنامه ملی کنترل سرطان در تهران و 10 استان کشور

asdasd
کد خبر : ۲۵۸۰۵۲

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: برنامه ثبت سرطان جمعیتی یکی از زیر ساخت های اصلی برنامه ملی کنترل سرطان است که در تهران و 10 استان کشور اجرا خواهد شد.

 به گزارش ایلنا؛ رضا ملک زاده یکی از فعالیت های معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت را راه اندازی و احیای مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی بیان کرد.

وی افزود: تدوین برنامه ملی ثبت بیماری ها و پیامدهای سلامت برای حداقل 20 بیماری و تشکیل دبیرخانه برنامه توسعه ثبت در حوزه سلامت از دیگر فعالیت های این معاونت است.

معاون تحقیقات و فناوری بهداشت از تدوین برنامه ملی سرطان در رابطه با پیشگیری، غربالگری، تشخیص و درمان و مراقبت های حمایتی خبر داد و اظهار داشت: باید علل مرگ و میر در میان افراد 35 تا 70 سال را بررسی کنیم.

نایب رئیس کمیته و مسوول برنامه ملی کنترل سرطان، برنامه ثبت سرطان جمعیتی را یکی از زیر ساخت های اصلی برنامه ملی کنترل سرطان بیان کرد و افزود: این برنامه در تهران و در 10 استان کشور اجرا خواهد شد.

ملک زاده از انجام مطالعات کوهورت کشوری (مطالعه هم گروهی) در 10 دانشگاه علوم پزشکی کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر 10 کوهورت ملی داریم که شش کوهورت شروع شده و بقیه در سال آینده با همکاری و تعامل دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور با یکدیگر آغاز خواهد شد.

وی تامین زیر ساخت های اطلاعاتی و ایجاد بانک اطلاعاتی را از موارد مورد نیاز حوزه پژوهش در سلامت عنوان کرد.

مطالعه هم گروهی(انگلیسی:Cohort Study) نوعی مطالعه طولی (گونه ای از مطالعات مشاهده ای است که در پزشکی، علوم اجتماعی، علوم آماری و اکولوژی کاربرد دارد. این مطالعات به بررسی فاکتورهای خطر می پردازد و گروهی از افراد سالم (بدور از بیماری) را تحت بررسی قرار می دهد و از روابط و همبستگی ها جهت تعیین میزان خطر عوامل خطر درکنار هم استفاده می کند.

معاون تحقیقات و فناوری بر تربیت محقق و پژوهشگر تاکید کرد و گفت: باید بتوانیم سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی کشور را افزایش دهیم.

ملک زاده گفت: توانمند سازی استادیاران جوان، حمایت از دانشمندان برتر دانشگاه های علوم پزشکی کشور، ظرفیت سازی برای حضور موثر استعدادهای درخشان در مراکز پژوهشی و تعامل گسترده با مراکز معتبر علمی جهان از اقدامات این معاونت است که می تواند در امر پژوهش و تحقیق در علوم پزشکی و پایه موثر باشد.

معاون تحقیقات و فناوری بر مسئله فناوری و افزایش شرکت های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: باید بتوانیم تحقیق و پژوهش را به محصول تبدیل کنیم و این امر از طریق شرکت های دانش بنیان و اافزایش تعداد شرکت ها درمراکز رشد می تواند تحقق یابد.

به گفته وی، در حال حاضر نیمی از طرح های تحقیقاتی مربوط به بخش دارویی، 39 درصد مرتبط با پزشکی و 10 درصد در رابطه با واکسن است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز