خبرگزاری کار ایران

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

محوطه‌های باستان‌شناسی توسط مدیران باستان‌شناس اداره نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۵۷۱۱۶

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه تنها تعداد انگشت شماری از محوطه‌های باستان‌شناسی توسط باستان‌شناسان اداره می‌شوند، گفت: ضرورت مدیریت باستان‌شناسان بر این محوطه‌ها برای انجام برنامه‌های کلان و یکپارچه به شدت احساس می‌شود.

حمیده چوبک در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد ضرورت مدیریت باستان‌شناسان بر محوطه‌های باستان‌شناسی اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر تنها محوطه‌های انگشت شماری همانند الموت، بیشابور و شهر سوخته هستند که توسط باستان‌شناسان اداره می‌شوند، از آنجایی که محوطه‌های باستان‌شناسی زیر نظر دفتر حفظ و احیا سازمان میراث فرهنگی قرار دارند، مدیریت آن‌ها بیشتر با نگاه حفاظت است.

وی ادامه داد: اینکه مدیریت این محوطه‌ها بر عهده باستان‌شناسان نباشد؛ تفکر غلطی است که تاکنون در پژوهشگاه میراث فرهنگی و حتی در تفکر باستان‌شناسی ما وجود داشته است، که باید تغییر کند. زیرا در غیر این صورت اقدامات کاوش و باستان‌شناسی در این محوطه‌ها به صورت موردی در می‌آید، در حالی که کار باستان‌شناسی باید برنامه ریزی کلان داشته باشد و برای آن طرح جامع و کلانی تدوین شود تا از انجام اقدامات موردی جلوگیری به عمل آید.

چوبک با اشاره به اینکه عزت‌الله نگهبان (پدر باستان‌شناسی ایران) جزو اولین کسانی بوده که با این نگاه به مدیریت محوطه‌های باستان‌شناسی پرداخت، افزود: او در هفت تپه محوطه‌ای ایجاد کرده که، مرمت، کاوش، حفاظت و حتی انتشارات مجله علمی به صورت هماهنگ و یکپارچه در آن صورت می‌گیرد، زیرا نگاهی غیر از این به محوطه‌های باستان‌شناسی موجب تخریب محوطه‌ها می‌شود.

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی اظهار کرد: اینکه تنها با هدف نوشتن چند مقاله بررسی سطحی و لایه نگاری از زمین انجام شود و سپس منطقه به حال خود رها شود کار درستی نیست. این محوطه‌ها برگشت ناپذیر هستند و باید به طور یکپارچه برای مرمت، حفاظت، کاوش و تبدیل آن به سایت موزه، برای جلب گردشگر اقدام کرد، بنابراین معاونت گردشگری و دفتر حفظ و احیا سازمان میراث فرهنگی باید در این زمینه همکاری‌های لازم را داشته باشند.

چوبک ادامه داد: اکنون در پژوهشکده باستان‌شناسی یک گروه مدیریت محوطه‌های باستان‌شناسی تعریف شده که این گروه می‌توانند تمامی کارهای مربوط به محوطه‌های باستان‌شناسی، از جمله اقدامات قانونی تعیین حریم عرصه‌های، کاوش، حفاظت و مرمت و... را انجام دهند و از سازمان میراث فرهنگی نیز در خواست کرده‌ایم که مدیریت محوطه‌های باستان‌شناسی را برای انجام برنامه‌های کلان و یکپارچه در اختیار این گروه‌های باستان‌شناسی قرار دهد و منتظریم که در آینده این اتفاق رخ دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز