خبرگزاری کار ایران

یک مقام مسئول سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با ایلنا:

میزان شیوع آسیب‌های روانی در کارگران بالاست/ برای ایجاد سلامت روان در محیط‌های کاری مداخله می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۲۵۶۶۱۰

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه محیط کار کارگری به صورت کلی محیطی استرس‌زا است، گفت: به همین دلیل میزان آسیب‌های روانی در کارگران بالا است که این موضوع بر کار آنان نیز تاثیر گذار بوده و می‌تواند کار این افراد را دچار اختلال کند.

مجید رضا‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره طرح غربالگری سلامت روان در محیط‌های کاری گفت: طرح غربالگری سلامت روان در محیط‌های کاری می‌تواند به فرد و شریک کاری وی یا‌‌‌ همان کارفرما کمک کند.

وی با بیان اینکه یکسال ونیم از راه‌اندازی خط مشاوره تلفنی ویژه  کارگران شماره ۴۳۹۴۵-۰۲۱ می‌گذرد، اظهار کرد: ‌پس از ایجاد این خط به نظر رسید که مسائل روانی در حوزه کارگری شایع است، چنانکه در تمام جهان نیز به همین صورت است.

وی تصریح کرد: محیط کار کارگری به صورت کلی محیطی استرس‌زا است، به همین دلیل میزان شیوع آسیب‌های روانی در کارگران بالا است که این موضوع بر کار آنان نیز تاثیر گذار بوده و می‌تواند کار این افراد را دچار اختلال کند.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد تاکید کرد: طرح غربالگری سلامت روان در محیط‌های کاری می‌تواند به فرد و شریک کاری وی یا‌‌‌ همان کارفرما کمک کند.

رضازاده ادمه داد: برای اجرای این طرح ضرورت داشت؛ اطلس سلامت روان محیط کارگری را داشته باشیم که برای انجام این کار از بخش خصوصی و یک روان‌شناس زبده استفاده کردیم که با یک مدل خاص ضمن نمونه‌گیری از محیط‌های کارگری، سلامت روان این افراد را مورد سنجش قرار می‌دهد.

رضازاده گفت: بعد از این کار شیوع مشکلات سلامت روان را در حوزه کارگری به همراه اطلس آن مشخص می‌کند که در کجا چه مشکلی بیشتر است تا در دستور کار قرار گیرد و با آگاهی از شرایط بتوانیم؛ برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در حال دریافت اطلاعات در این زمینه هستیم، درباره نحوه انجام این برنامه توضیح داد: در تمامی محیط‌های کارگری که بیش از ۵۰ نفر در آن مشغول به کار هستند، تعدادی از کارگران انتخاب شده و مورد بررسی قرار می‌گیرند، تقسیم‌بندی‌ها نیز بر اساس جنس، سن، نقشه جغرافیایی و نوع محیط کار انجام می‌شود.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد تصریح کرد: پس از دریافت این اطلاعات متوجه می‌شویم که کارگران با توجه به مشخصاتشان از کدام مشکل بیشتر رنج می‌برد، به عنوان مثال برایمان مشخص می‌شود که در یک کارخانه خاص آقایان بیشتر با یک اختلال خاص مانند افسردگی دست به گریبان هستند، بنابراین مداخلاتمان را براساس این یافته‌ها طراحی می‌کنیم، یعنی برای درمان افسردگی در محل برنامه‌ریزی می‌کنیم.

رضازاده ادامه داد: معنای مداخله این نیست که حتما برای درمان اختلال شخص مثلا درمان افسردگی برنامه‌ریزی کنیم، بلکه گاهی شرایط محیط کار به گونه‌ای است که وی را دچار افسردگی می‌کند. در چنین شرایطی از طریق وزارت کار به کارفرما دستور می‌دهیم که شرایط محیط کار را درست کند.

وی با تاکید بر اینکه ضروری‌ترین نیاز برای برنامه‌ریزی داشتن اطلاعات است، خاطرنشان کرد: ما باید اطلاعات را به دست آوریم. در این راستا کار جمع‌آوری اطلاعات از دی ماه آغاز شده و برای دریافت این اطلاعات ۶ ماه فرصت داریم.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد در پایان افزود: این برنامه با مشارکت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت رفاه انجام شده و بخش خصوصی، با نظارت سازمان بهزیستی مسئول اجرای این برنامه است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز