خبرگزاری کار ایران

حقانی:

طرح تفصیلی و جامع طرح‌های ضد محیط زیستی‌ است

asdasd
کد خبر : ۲۵۶۵۴۶

جدا شدن از عرصه عمومی، مدیریت موفق شهری را به دنبال ندارد.

 رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: تخریب محیط زیست به موازات توسعه، فاجعه‌آمیز و غیر قابل جبران است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد حقانی در نشست خبری صبح امروز خود که در محل شورای شهر برگزار شد، گفت: در پی آن هستیم که براساس فرمایشات مقام معظم رهبری و با استفاده از برنامه پنج‌ساله اول شهرداری تهران بتوانیم به اهداف مورد نظر در خصوص حفظ باغات و فضای سبز تهران دست پیدا کنیم.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران تاکید کرد: فرمایشات رهبری باید فصل‌الخطاب قرار بگیرد.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر با اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی گفت: در این اصل حفاظت از محیط زیست وظیفه فرد به فرد مردم کشور است و معتقدم اگر قصد بر قانون‌مداری در زمینه محیط زیست باشد، می‌توان مشکلاتی را که در راه حفظ محیط زیست وجود دارد از بین برد.

وی خاطرنشان کرد: طی نامه‌ای که مقام معظم رهبری به سازمان حفاظت از محیط زیست، استانداری و وزارت راه و ریاست شورای شهر تهران نوشتند، تاکید کردند برای حفظ محیط زیست به هر کاری دست بزنید از جمله تغییر قوانین و مقررات.

حقانی معتقد است: مدیریت شهر به عنوان یک نهاد عمومی وظیفه دوگانه دارد؛ یکی تولید درآمد و دیگری هزینه کردن آن.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه سایر نهاد‌ها دستشان در جیب دولت است، افزود: اما شهرداری‌ها و مدیریت شهری دستشان در جیب مردم است. از مردم پول می‌گیرند و برای آن‌ها هزینه می‌کنند.

وی  با اشاره به اینکه باید به دنبال مدل و راهی برای منضبط کردن اقتصاد شهر باشیم، افزود:  ما دو نوع اقتصاد داریم؛ اقتصاد دولتی و اقتصاد خصوصی که اقتصاد دولتی مصرف‌پایه است و اقتصاد خصوصی به دنبال پول و سود است.

حقانی تصریح کرد: اما اقتصاد دیگری نیز وجود دارد که به دنبال منضبط کردن آن هستیم؛ یعنی انضباط اقتصادی در بخش عمومی.

وی اضافه کرد: سودآوری این نوع اقتصاد ملموس نیست اما سود آن مستقیم به جیب مردم می‌رود.

رئیس کمیته محیط زیست با بیان اینکه مدل‌های اقتصاد شهری در جهان متفاوت است، اظهار کرد: باید ببینیم جهان چه می‌کند و ما هم آن را اجرا کرده و با شرایط خود تطبیق دهیم. ما به دنبال عرصه‌های شهری هستیم که درآمدهای آن به جیب مردم رود.

حقانی اضافه کرد: عرصه شهری جایی است که مردم در آن حضور داشته و دم و بازدم در آن اتفاق می‌افتد و مردم نفس می‌کشند. پاساژ عرصه عمومی نیست.

وی با بیان اینکه شهرسازان دنیا به دنبال اضافه کردن عرصه‌های عمومی هستند، اظهار کرد: هر اقدامی که در شهر می‌کنیم باید به دنبال آن باشیم که استانداردهای این عرصه‌ها را تامین کنیم.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: جدا شدن از عرصه عمومی، مدیریت موفق شهری را به دنبال ندارد.

وی افزود: توسعه‌ای که تخریب محیط زیست را به دنبال داشته باشد، فاجعه‌آمیز و غیرقابل جبران است. چنانکه در کلان‌شهرهای کشور محیط زیست را از بین بردیم و این توسعه ناپایدار است.

حقانی خاطرنشان کرد: اگر در شهری عرصه کم می‌شود، بیانگر آن است که مدیریت ما توام با موفقیت نیست.

رئیس کمیته محیط زیست با اشاره به تغییر پهنه بوستان مادر، گفت: اگر بزرگراه‌های مختلف داریم، در کنارش بوستان مادر نیز تعریف شده و ما نسبت به تغییر پهنه بوستان مادر به شهردار اعتراض کردیم.

وی با اشاره به ضرورت حفظ هویت شهر گفت: شهر خانه دوم مردم است و زمانی که هویت شهری در عرصه‌های عمومی از بین برود، شهر تبدیل به شهر مرگ می‌شود. بنابراین شهر تهران نباید به گذشته فرهنگی خود پشت پا بزند.

حقانی با بیان اینکه دامنه پر مهر البرز پر از باغات بوده، خاطرنشان کرد: باید باغات به هر ترتیبی برای مردم شهر حفظ شوند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه قانون باید نظامات اقتصادی را تعریف کند و نه اینکه نظامات اقتصادی قانون ایجاد کنند، افزود: باید بدانیم شهر چه جای مهم و حساسی است و باید تمام فعالیت‌های ما براساس این باشد که زندگی در شهر جریان دارد و نباید مورد لطمه واقع شود.

رئیس کمیته محیط زیست گفت: مطلبی که بیش از همه بر آن تاکید کرده‌ایم؛ بازنگری اساسی در قوانین جاری حوزه باغات و فضای سبز بوده است که در این خصوص ضوابطی را مشخص کرده و تلاش داشتیم، اگر مشکلاتی در راه اجرای حفظ و گسترش فضای سبز وجود دارد، آن را رفع کنیم.

وی تاکید کرد: اعتقاد کار‌شناسی کمیته محیط زیست به حفظ باغات شهر است.

حقانی با اشاره به ورود کمیته محیط زیست به مسئله پسماند اظهار کرد: این ورود با رویکرد تفکیک زباله از مبدا بوده و آیین‌نامه اجرایی آن نیز تصویب شده است. براساس این آیین‌نامه قرار بود تفکیک زباله از مبدإ تا پایان سال ۹۰ انجام شود و شهرداری بابت پسماند هزینه نکند که این کار انجام نگرفته است.

رئیس کمیته محیط زیست با تاکید بر اینکه تفکیک زباله از مبدا یک اصل است، یادآور شد: از سال ۱۳۷۴ در خصوص مدیریت پسماند از بانک جهانی کمک گرفتیم و مدیریت پسماند را از صدر تا ذیل آن تعریف کردیم و در این خصوص بانک جهانی ۷۰هزار دلار کمک بلاعوض به شهرداری پرداخت کرد.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۸۳ قانون مدیریت پسماند تصویب شد و من اعتقاد دارم، عزم مدیریت راسخی برای اجرای این قوانین نیاز است.

رئیس کمیته محیط زیست تاکید کرد: پسماند ارتباطی مستقیم با محیط زیست دارد و خوشبختانه شهرداری تهران طرح‌هایی را ایجاد و به صورت پایلوت اجرا می‌کند و حتی شهردار هم برای اجرای آیین نامه و تفکیک زباله به قضیه ورود کرده است.

وی در خصوص پسماندهای بیمارستانی تاکید کرد: اگر سازمان حفاظت از محیط زیست تایید کند که پسماندهای بیمارستانی خطرناک نیست، شهرداری را موظف می‌کنیم که آن‌ها را به قیمت زباله‌های معمولی جمع آوری کند.

رئیس کمیته محیط زیست عنوان کرد: در حال حاضر ۱۷ تن از زباله‌ها را مواد بیمارستانی بسیار خطرناک و عفونی تشکیل می‌دهند.

حقانی با بیان اینکه در برنامه ۵ساله بنا شد؛ شهرداری برنامه تفکیک زباله را به ۳۳ درصد برساند، اظهار کرد: زباله‌های شهر تهران ۷۰ درصد مواد عالی دارد که قابل تبدیل به کود کمپوست است و ۳۵درصد آن مواد خشک است که ما برای تبدیل به دنبال این ۳۵درصد هستیم.

عضو کمیسیون سلامت و خدمات شهری ادامه داد: اشکال عمده ما در این است که در مبادی تولید زباله را جمع‌آوری کرده و در مقصد قصد تفکیک آن را داریم.

وی خاطرنشان کرد: در قانون پسماند مقرر شده که کاهش زباله وظیفه شهرداری نیست و باید الگوی مصرف به گونه‌ای تعیین شود که حداقل زباله را داشته باشیم و این کار برعهده سایر دستگاه‌هاست.

حقانی در خصوص مواد آلاینده موجود در منطقه ۱۸ با اشاره به وجود تعداد بسیار زیادی کارخانه بزرگ در این منطقه گفت: این کارخانه‌ها به مرور زمان براساس قانون صنایع و صنوف به خارج از شهر منتقل شدند، چنانکه بخش تولیدی و ریخته‌گری کارخانه ایرفو تعطیل شده و مابقی بخش‌های آن به شمس‌آباد منتقل شده است. همچنین کارخانه برق بعثت که از سوخت فسیلی استفاده می‌کرد نیز گازی شده و مشکلات آن رفع شده است.

عضو کمیسیون سلامت و خدمات شهری در خصوص بلندمرتبه سازی در شهر تهران گفت: تا جایی که اطلاع دارم؛ ضوابط و مقررات بلندمرتبه‌سازی تهیه و تصویب شده و باید براساس آن عمل شود. چرا که منابع طبیعی شهر ما ظرفیتی محدود دارد و اگر از آن جدا شویم شهر قابل سکنی نخواهد بود.

وی با بیان اینکه ما در شرایطی هستیم که چوب عدم مدیریت در گذشته را می‌خوریم، اظهار کرد: این مسئله باعث شده که در شرایط اضطرار باشیم و طبیعت با ما قهر کرده چنانچه دچار خشکسالی و کمی بارندگی هستیم.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه هر ساله ۶۰ سانتی‌‌متر سطح حفره‌های آب زیرزمینی در شهر تهران افت پیدا می‌کند، اظهار کرد: در حال حاضر پنج سد بزرگ آب شهر تهران را تامین می‌کنند، اما ۳ عدد از این سد‌ها دیگر موجودی ندارند و با ۵۰۰ چاه حفر شده در تهران تنها حدود نیمی از آب این شهر تامین می‌شود.

حقانی خاطرنشان کرد: با بارگذاری‌های بیش از حد، ستون فقرات شهر را می‌شکنیم و استانداردهای آن را به هم می‌ریزیم.

رئیس کمیته محیط زیست ادامه داد: در آمایش سرزمینی کشور برای تمامی نقاط شهر تهران منابع طبیعی تصور شده و جمعیت‌پذیری ما باید براساس داشته‌های پیش‌بینی شده باشد.

حقانی خاطرنشان کرد: ما باید به دنبال مدیریت یکپارچه شهر باشیم و نمی‌توانیم حریم شهر را جدای از شهر ببینیم. حریم شهر محل دفن، انبار و انتقال کارخانه‌های آلاینده نیست بلکه حلقه‌های حفاظت شهر را تامین می‌کند.

وی ادامه داد: باید به دنبال فکر توسعه‌گرا در مدیریت شهری باشیم، چرا که طی ۲۰ سال گذشته چند هزار هکتار از باغات تهران کسر شده و فضای شهر قابل زندگی نیست.

حقانی در خصوص اینکه برخی معتقدند موضع‌گیری‌های وی رنگ و بوی سیاسی دارد، تصریح کرد: ما در شورای شهر تهران دغدغه شهر و مردم را داریم و من بحث سیاسی مطرح نکرده‌ام و هرچه گفته‌ام براساس کار کار‌شناسی شده بوده است.

حقانی با تاکید بر آلودگی هوا به عنوان بزرگ‌ترین معضل مردم تهران گفت: آلودگی هوا دارای دو منبع متحرک همچون خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها و منابع ثابت همچون صنایع مزاحم شهری، صنوف و موتورخانه منازل است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به فواید وجود فضای سبز در شهر گفت: بارگذاری‌ها باعث شده درختان از حالت انتفاع خارج شوند و در حال حاضر باغات و زمین به عنوان کالای سرمایه‌ای مطرح شده است

رئیس کمیته محیط زیست با اشاره به قانون برج باغات تصریح کرد: اگرچه این قانون با حسن نیت و در جهت نگهداری از باغات در شورای دوم مصوب شد اما تبدیل به بلای باغات شده است.

حقانی خاطرنشان کرد: شهرداری نمی‌تواند تمام باغات را بخرد اما سمت و سوی برنامه‌های آن باید به دنبال حفظ باغات باشد که این کار نیز جز از طریق تملک و عمومی کردن باغات برای استفاده مردم راه دیگری ندارد.

عضو شورای شهر تهران گفت: در قانون برج‌باغ‌ها قرار شد تنها ۳۰درصد آن‌ها اشغال شده و مورد ساخت و ساز قرار بگیرد اما در حال حاضر ۴۰ یا ۵۰ درصد باغات مورد ساخت و ساز قرار می‌گیرد و حتی گاهی در ۷۰ درصد باقی مانده آن‌ها استخر و کارگاه می‌سازند. این در حالی است که این اواخر مصوب کردیم ۷۰درصد باقی مانده باغات باید به صورت درختکاری شده تحویل داده شوند تا پایان کار دریافت کنند.

حقانی در ادامه تصریح کرد: شهرداری تا سه سال می‌تواند به یک باغ پروانه ندهد و طرح تفصیلی و طرح جامع ما کاملاً ضد محیط زیستی است و به همین دلیل اسناد هدایتی و راهبردی ما زیر سوال است.

 رئیس کمیته محیط زیست در خصوص بحران آب در شهر تهران گفت: عدم برنامه‌ریزی باعث شده امروز در شرایط خشکسالی قرار بگیریم. همچنین مصرف‌گرایی زیاد در شهر تهران ایراد عمده دیگری است که به این موضوع دامن می‌زند.

وی با بیان اینکه در شهر تهران ۳ برابر شهرهای آسیایی و اروپایی آب مصرف می‌شود تصریح کرد: ما الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنیم و کوتاه‌ترین راه برای مقابله با کم‌آبی، رعایت الگوی مصرف و کنترل جمعیت‌پذیری شهر تهران است.

رئیس کمیته محیط زیست در خصوص برداشتن طرح ترافیک زوج و فرد گفت: طرح زوج و فرد با حقوق شهروندی مغایرت دارد، اما ۷۰ درصد از منابع متحرک آلاینده مربوط به خودروهای متحرک است چنانچه یک تا سه میلیون موتورسیکلت در شهر وجود دارد که آلایندگی آن‌ها هشت برابر یک خودروی معمولی است.

حقانی در ادامه با اشاره به وجود ۷۰ هزار پیکان در شهر تهران گفت: آلایندگی این خودرو‌ها ۳۰ برابر آلایندگی سایر خودرو‌ها است و طرح جامع ترافیک ما باید به سمت عدم استفاده از سوخت‌های فسیلی برود.

رئیس کمیته محیط زیست خاطرنشان کرد: باید به دنبال زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی و توسعه و تکمیل آن باشیم، نه اینکه به مردم بگوییم ماشین بیرون نیاورند و من به عنوان نماینده مردم باید با برداشتن طرح زوج و فرد موافق باشم. هرچند که در حال حاضر اجرای این طرح به صلاح شهر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز