خبرگزاری کار ایران

سرخو:

سالانه باید ۵ هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی اضافه شود

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۹۰۷

هر چند دولت باید در این زمینه کمک کند، اما ما نباید کار را زمین بگذاریم و منتظر کمک دولت باشیم.

عضو شورای شهر تهران گفت: کمک دولت به توسعه حمل ونقل عمومی ضروری است، اما نباید کار را زمین بگذاریم و منتظر کمک دولت باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن سرخو در تذکر پیش از دستور امروز خود در جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه در برنامه پنج ساله دوم اهدافی کمی و کیفی را به صورت مشخص تعیین کردیم، اظهار کرد: هر چند در برخی حوزه‌ها اهداف کمی دقیقا مشخص نشده است، اما در حوزه حمل و نقل و ترافیک اهداف کمی به طور دقیق مشخص شده است.

وی ادامه داد: براساس برنامه پنج ساله باید ۱۵۰ کیلومتر مترو ایجاد شود که باید در سال ۹۳،۲۸ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده و در سال ۹۴، ‌۳۴ کیلومتر دیگر به بهره برداری برسد.

عضو شورای شهر با بیان اینکه در سال جاری باید خط ۳ مترو کامل شده و قسمت جنوبی خط ۷ نیز به بهره‌برداری برسد، گفت: تا سال ۹۵ باید خطوط ۳، ‌۷ و ۶ مترو در سه سال اول برنامه کامل شده باشد که این مسئله جدا از خطوط برون شهری‌ست که اعتبارات آن توسط دولت تامین می‌شود.

سرخو تصریح کرد: براساس قوانین باید برای مترو و اتوبوسرانی اعتباراتی از دولت دریافت کنیم و آن چنان که در بودجه ۹۳ مقرر شده، اعتبارات دریافتی از دولت را به اعتبارات شهرداری اضافه کنیم.

وی خاطر نشان کرد: عدم پیش‌بینی اعتبار لازم برای احداثخطوط متروی جدید به معنای تغییر برنامه است که هر تغییر برنامه به دو سوم رای شورا نیاز دارد.

سرخو با یادآوری دیدار اعضای شورای شهر با رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان چند نکته را مورد تاکید قرار دادند که بحثباغات و فضای سبز، ‌کاهش آلودگی هوای تهران و توسعه حمل و نقل عمومی از آن جمله است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در سال ۹۴ باید ۳۴ کیلومتر خط مترو ایجاد شود و همچنین ناوگان فعلی اورهال و تعمیر شود، اظهار کرد: باید سالانه حدود ۵ هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی اضافه شود که این موضوع در بودجه ۹۳ شهرداری پیش بینی شده و ضروری است در بودجه سال آینده نیز پیش بینی شود.

سرخو با اشاره به ضرروت کمک دولت در خصوص مترو و اتوبوسرانی گفت: هر چند دولت باید این کار را انجام دهد، اما ما نباید کار را زمین بگذاریم و منتظر کمک دولت باشیم.

مهدی چمران در واکنش به سخنان سرخو گفت: در همه کشور‌ها توسعه زیر ساخت‌ها بر عهده دولت است، در ایران ۵۰ درصد از توسعه حمل و نقل عمومی به شهرداری و ۵۰ درصد به دولت واگذار شده است.

وی خاطر نشان کرد: در دهه هشتاد از ۵۰ درصد سهم دولت کم شده و طی دو سه سال اخیر این میزان به صفر رسیده است، این درحالی است که شورا میزان بودجه اختصاصی به حمل و نقل را افزایش داده است.

رئیس شورای شهر تهران بابیان اینکه شهرهای دیگر هم از نظر حمل و نقل با اتوبوس مشکل دارند، اضافه کرد: در مقررات باید ۵.۸۲ درصد اتوبوس‌ها را وزارت کشور تامین کند و مابقی را شهرداری و بخش خصوصی.

چمران عنوان کرد: اگر هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سهم دولت را دریافت و به هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده از طرف شهرداری برای خطوط مترو اضافه کنیم، می‌توانیم کارهای زیادی انجام داده و حتی در سال آینده ۴۴ کیلومتر خط مترو کشیده شود.

وی تاکید کرد: شورا و شهرداری وظایف خود را در قبال توسعه حمل و نقل به خوبی انجام داده‌اند و آنچه باقی مانده به دلیل عدم پرداخت اعتبارات از طرف دولت است.

چمران با بیان اینکه مترو و اتوبوس را در اولویت قرار دادیم، اظهار کرد: نمی‌توانیم کارهایی همچون پرداخت حقوق پرسنل شهرداری یا جمع آوری زباله را انجام ندهیم و بودجه آن را به مترو و اتوبوسرانی اختصاص دهیم.

رئیس شورای شهر تهران در پایان خاطرنشان کرد: بودجه باید متعادل باشد تا شهر رو به جلو حرکت کند.
در ادامه شیبانی عضو دیگر شورای شهر گفت: توسعه مترو ضروری است حتی به قیمت چاپ اسکناس هم این کار باید انجام شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز