خبرگزاری کار ایران

رییس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت:

سالانه ۸/۵ درصد بر تعداد بیماران دیالیزی افزوده می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۸۶۹۵۲

«افزایش تعداد بیماران دیالیزی در هر سال حدود ۴ هزار نفر است، یعنی سالانه ۸/۵ درصد بر تعداد بیماران دیالیزی افزوده می‌شود و متاسفانه سالانه حدود ۱۰ درصد بیماران دیالیزی از دنیا می‌روند.»

رییس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت بر ضرورت افزایش فرهنگ سازی اهدا عضو از بیماران مرگ مغزی در کشور تاکید کرد.

به گزارش ایلنا؛ دکتر کتایون نجفی‌زاده در اولین جلسه شورای عالی پیوند اعضا که به ریاست وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، ضمن بیان این مطلب افزود: متاسفانه سالانه تعداد مرگ مغزی ناشی از حوادثترافیکی و تصادفات در کشور ۸-۵ هزار نفر است که از این تعداد باید ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار مورد به اهدا عضو می‌رسیدند ولی تنها ۶۶۵ مورد اهدا کردند.
وی تعداد افراد در لیست انتظار پیوند اعضا در کشور را ۲۵ هزار مورد عنوان کرد و گفت: متاسفانه روزانه ۷ تا ۱۰ نفر از بیماران در لیست انتظار پیوند اعضا فوت می‌کنند.
رییس اداره پیوند و بیماری‌های خاص، شاخص اهدای عضو(PMP) در کشور را ۸.۷ اعلام کرد و گفت: حداقلPMP قابل قبول در جهان حدود ۲۰ می‌باشد ولی در کشور ما بر اساس تعداد بالای تصادفات باید شاخص اهدا عضو حداقل به ۳۰/۸ برسد.
وی در ادامه شاخص اهدای عضو ایده ال در کشور را ۴۸ بیان کرد.
دکتر نجفی‌زاده تعداد بیماران دیالیزی در کشور را ۲۳ هزار و ۲۰۰ مورد بیان کرد و گفت: سالانه بین ۲ هزار و ۷۰۰ تا ۳ هزار پیوند کلیه در کشور انجام می‌شود.
وی در ادامه افزود: افزایش تعداد بیماران دیالیزی در هر سال حدود ۴ هزار نفر است، یعنی سالانه ۸/۵ درصد بر تعداد بیماران دیالیزی افزوده می‌شود و متاسفانه سالانه حدود ۱۰ درصد بیماران دیالیزی از دنیا می‌روند.
رییس اداره پیوند و بیماری‌های خاص با اشاره به اینکه در کشور تعداد پیوند کلیه از دهنده زنده رو به کاهش و تعداد پیوند کلیه از مرگ مغزی رو به افزایش است، گفت: تعداد پیوند کلیه انجام شده از مرگ مغزی در سال ۹۲،۱۱۷۱ مورد بوده است.
وی ادامه داد: همچنین تعداد پیوند کلیه از زنده حدود هزار و ۵۰۰ مورد بوده است که نشان دهنده این موضوع است که هنوز تعداد اهدای کلیه از مرگ مغزی در حدی نیست که کل نیاز کشور به کلیه پیوندی را تامین کند و هنوز به اهدای کلیه از افراد زنده نیاز داریم ولی خوشبختانه با افزیش آگاهی مردم و جلوگیری از به هدر رفتن اعضای افراد مرگ مغزی نیاز به اهدای کلیه از زنده رو به کاهش است. وی افزود در این مورد نیز توصیه می‌شود که افراد فامیل به بیماران نیازمند کلیه اهدا کنند تا هم کیفیت کلیه اهدایی و دوام آن بالا‌تر رود و هم نیاز به استفاده از کلیه افراد غریبه و مسائل مربوط به آن محدود‌تر شود.
دکتر نجفی‌زاده در ادامه، تعداد پیوند کلیه اتباع بیگانه در سال ۹۲ را حدود ۹۵ مورد بیان کرد و افزود: در سه ماهه اول سال ۹۳ این تعداد ۵۰ مورد بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز