خبرگزاری کار ایران

آغاز فعالیت پایگاه‌های تابستانی دانش آموزان استثنایی کشور

کد خبر : ۱۸۵۸۳۹

«ثبت نام دانش آموزان در مراکز یا پایگاه‌های تابستانی، مستلزم ارائه معرفی نامه از مدرسه محل تحصیل و رضایت نامه از والدین مبنی بر شرکت دانش آموز در برنامه‌های پایگاه است.»

فعالیت مراکز و پایگاه‌های تابستانی دانش آموزان استثنایی کشور با ابلاغ بخشنامه‌ای از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی به استان‌ها آغاز شد.

به گزارش ایلنا، در این بخشنامه که توسط معاونت تشخیص، پیشگیری، امور پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی به مدیران اداره کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شده، آمده است: مراکز و پایگاه‌های تابستانی، در شکوفایی استعدادهای دانش آموزان نقش بسزایی دارد و لازم است علاوه بر استمرار فعالیت‌های آموزشی و توان بخشی به جنبه‌های پرورشی دانش آموزان نوجه بیشتری شود.

به تناسب نوع گروه‌های استثنایی و تعداد دانش آموزان؛ فعالیت‌های تابستانی در کانون‌های فرهنگی وتربیتی، اردوگاه‌های تربیتی، مراکز یا سالن‌های فرهنگی و ورزشی، مراکز فرهنگی، تفریحی و ورزشی از قبیل مسجد، حسینیه و فرهنگسرا و استفاده از مدارس استثنایی دارای فضا و امکانات مناسب به منظور کاهش هزینه‌های پایگاه تابستانی پیشنهاد می‌شود. همچنین هماهنگی استفاده از مراکز و مدارس مذکور بر عهده اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خواهد بود.

مکان اجرای فعالیت‌های تابستانی با توجه به وضعیت جغرافیایی و جمعیت دانش آموزان بهتر است مرکزیت داشته و دارای محیط مناسب و امکانات لازم از قبیل حیاط وسیع، کلاس مناسب، امکانات بهداشتی و ترجیحا سالن ورزشی باشد.

مدت دوره در طول تابستان ۷ هفته خواهد بود که از هفته دوم تیر آغاز شده و تا پایان مرداد ادامه خواهد یافت همچنین روزهای برگزاری فعالیت‌های تابستانی ۲ تا ۳ روز در هفته و به میزان حداقل ۴ تا ۵ ساعت در روز پیشنهاد می‌شود که یک روز آن به بازدید یا اردو اختصاص خواهد داشت.

برنامه‌های قابل اجرا در فعالیت‌های تابستانی شامل فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و مهارتی، ورزشی، اجتماعی و توانبخشی است.

فعالیت‌های هنری شامل هنرهای دستی و تجسمی از قبیل «طراحی، نقاشی و خوشنویسی»، هنرهای نمایشی مانند «بازیگری و عروسک گردانی» و هنرهای آوایی مانند «سرود، آهنگ و نمایش فیلم همراه با جلسات نقد و بررسی» است. همچنین فعالیت‌های ادبی، استفاده از کتابخانه، قصه نویسی و قصه گویی، آشنایی با انواع شعر و نثر، دکلمه خوانی، سخنوری، مجری‌گری و گویندگی، مطالعه، تحقیق و خلاصه نویسی کتاب، تهیه خبر، گزارش، مصاحبه، روزنامه دیواری و نشریات دانش آموزی، بررسی و نقد کتاب، مقالات روزنامه‌ها و مجلات و آشنایی با انجمن‌های ادبی و هنری در سطح شهر و استان را شامل می‌شود.

فعالیت‌های علمی و مهارتی شامل آشنایی با رایانه، مهارت‌های هنری از قبیل «گل سازی، قالی بافی، گل آرایی، عروسک سازی، مرواریدبافی، مجسمه سازی، معرق کاری، منبت کاری و سایر هنرهای بومی و منطقه‌ای»، مهارت‌های شغلی از قبیل «آموزش خیاطی، نجاری، لوله کشی، مکانیکی و ماشین نویسی، کمک‌های اولیه و آمادگی در برابر حوادثطبیعی و غیرطبیعی از قبیل زلزله»، آموزش فرهنگ ترافیک و مقرارت عبور و مرور، آشنایی با حقوق شهروندی و آداب آن و آشنایی با محیط زیست، درختکاری و پرورش گل و گیاه است.

فعالیت‌های ورزشی شامل ورزش‌های با توپ از قبیل «فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس روی می‌ز، بدمینتون و گویرانی»، ورزش‌های فکری و عملی، ژیمناستیک، کوه پیمایی، شنا، دو و می‌دانی، سایر ورزش‌های مناسب با توانمندی‌های دانش آموزان با نیازهای ویژه و برگزاری مسابقات ورزشی است.

فعالیت‌های اجتماعی شامل گردش‌های علمی، پژوهشی و زیارت، بازدید و اردوست. همچنین فعالیت‌های توان بخشی؛ تربیت شنوایی، کاردرمانی، موسیقی درمانی، تئا‌تر درمانی، تحرک و جهت یابی، بازی درمانی و گفتاردرمانی را شامل می‌شود.

حداقل تعداد دانش آموزان استثنایی برای تشکیل پایگاه تابستانی ۲۵ نفر خواهد بود.

ثبت نام دانش آموزان در مراکز یا پایگاه‌های تابستانی، مستلزم ارائه معرفی نامه از مدرسه محل تحصیل و رضایت نامه از والدین مبنی بر شرکت دانش آموز در برنامه‌های پایگاه است. منابع تامین هزینه‌ها شامل اعتبارات استانی، مشارکت‌های مردمی، اخذ شهریه ثبت نام از دانش آموزان با توجه به بضاعت مالی خانواده و کمک هزینه سازمان آموزش و پرورش استثنایی است همچنین تشخیص و تعیین مکان برگزاری پایگاه تابستانی و مسئولیت نظارت و ارزیابی فعالیت‌های مراکز و پایگاه‌های تابستانی بر عهده اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز