خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه شهید بهشتی:

۳۰ سال آینده ۱۴ درصد جمعیت ایران جوان خواهند بود

کد خبر : ۱۷۴۷۸۷

«نرخ باروری در کشور هم اکنون ۱.۸ است / براساس اعلام سازمان‌های جهانی اگر این نرخ زیر ۲ باشد جمعیت به سوی پیر شدن پیش می‌رود.»

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه ۳۵ درصد جمعیت کشور در حال حاضر جوان هستند، گفت: اگر روند فعلی ادامه پیدا کند در سال ۲۰۵۰ فقط ۱۴ درصد جمعیت کشور جوان خواهند بود و این مشکلات زیادی را در ۳۰ سال آینده برای ما ایجاد خواهد کرد.

به گزارش ایلنا، دکتر پیوندی در حاشیه نشست ارتقا نرخ باروی که در دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: در این نشست از مدیران کل بهداشت خانواده در استان‌ها دعوت کردیم تا در راستای عملیاتی کردن سیاست‌های کلی جمعیت عمل کنیم.

وی با بیان اینکه نرخ باروری در کشور هم اکنون ۱.۸ است، گفت: ‌ براساس اعلام سازمان‌های جهانی اگر این نرخ زیر ۲ باشد جمعیت به سوی پیر شدن پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه اگر روند فعلی اصلاح نشود در آینده جامعه‌ای سالمند خواهیم داشت و از جمعیت شاداب و جوان محروم می‌شویم، گفت: مقام معظم رهبری براین اساس تغییر مسیر فعلی را خواستار شدند و برای اقتدار جامعه اسلامی ما جمعیت جوان شالوده اصلی است.

پیوندی با اشاره اینکه اصلاح وضعیت فعلی نیازمند همکاری بخشی و فرابخشی است، گفت: اصلاح سبک زندگی، توجه به اشتغال، جلوگیری از سقط غیرقانونی و کاهش سن ازدواج و فاصله بین موالید از جمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از عواملی که به افزایش نرخ باروری کمک می‌کند کنترل موارد ناباروری است، گفت: اصلاح این موارد فرایند پرهزینه و زمان‌بری است که باید تحت پوشش سازمان‌های حمایتی مانند بیمه‌ها درآید تا زوج‌هایی که نمی‌توانند باردار شوند هزینه‌های زیادی متحمل نشوند.

وی با اشاره به محدود بودن منابع بیمه‌ها ابراز امیدواری کرد تلاش‌های صورت گرفته در این رابطه زودتر به نتیجه برسد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به سوالی درباره تعداد مناسب فرزندان توضیح داد: با توجه به مطالعات صورت گرفته، بالغ بر ۵۳ درصد افراد گفتند که تعداد فرزندهای ایده آلشان دو فرزند است. با داشتن دو فرزند نرخ باروری ۱.۸ است در نتیجه باید خانواده‌ها بیش از دو فرزند داشته باشند تا نرخ باروری کلی افزایش پیدا کند.

وی همچنین تاکید کرد: سیاست‌های ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری، سند بالادستی برای همه سازمان ها است و وزارت بهداشت از این قاعده مستثنی نیست.

پیوندی همچنین با بیان اینکه باید در این زمینه فرهنگ سازی صورت گیرد، تصریح کرد: فرآیند حرکت به سوی افزایش نرخ باروری فرآیندی زمان‌بر است و باید هم جامعه و هم دست‌اندرکاران با این موضوع آشنایی پیدا کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز