خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خبر داد:

آغاز طرح سنجش پزشکی یک میلیون نوآموز در کشور

asdasd
کد خبر : ۱۷۴۱۱۸

«در این طرح شنوایی، بینایی، کم‌توانی ذهنی، مشکلات دهان و دندان، پوست و پزشکی، دانش‌آموزان مورد بررسی قرار می گیرد.»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از آغاز طرح سنجش بیش از یک میلیون نوآموز در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش ایلنا، نامدار عبدالهیان صبح شنبه در حاشیه افتتاح طرح سنجش سلامت جسمانی دانش‌آموزان بدو ورود به دبستان که در مدرسه شهدای رسانه برگزار شد گفت: ۹۰۰ پایگاه ثابت، ۳۰۰ پایگاه سیار با ۷ هزار پرسنل در ۹۰۰ شهر و منطقه و ۲۰ هزار روستا در کشور غربالگری سنجش سلامت نوآموزان را انجام می‌دهند.

عبداللهیان طرح سنجش سلامت نوآموزان در بدو ورود به دبستان را یکی از مهمترین طرحهای سلامت دانش آموزی دانست و گفت: در این طرح شنوایی، بینایی، کم‌توانی ذهنی، مشکلات دهان و دندان، پوست و پزشکی، دانش‌آموزان مورد بررسی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال یک میلیون و ۲۵۰ هزار نوآموز قرار است در مسیر غربالگری ۱۳ گانه سنجش سلامت قرار گیرند، تصریح کرد: با طرح غربالگری سلامت دانش آموزان، از بیماری‌های نهفته در دانش‌آموزان جلوگیری می‌ شود.

به گفته عبداللهیان، سال گذشته در ۵۰ درصد ارزیابی‌ها نوآموزان بدو ورود به دبستان حداقل یک نفر پوسیدگی دندان داشت. موضوع پوسیدگی دندان در کلانشهرها بیشتر است که باید در سیاست های سلامت مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: همچنین چاقی از دیگر مشکلات دانش آموزان بود که بحثالگوهای تغذیه‌ای و هدایت آنها به سمت فست‌فود که دارای ارزش غذایی کم هستند زنگ خطری برای اولیای آنها است

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور توضیحات خود را اینگونه تکمیل کرد: ۸۰ درصد نوآموزانی که در طرح سنجش سال گذشته حضور داشتند، سابقه حضور در مهد کودک را داشتند و ۴ نمره بهتر از ارزش‌یابی‌های ما دریافت کرده‌اند که نشان می‌دهد اولیاء توجه ویژه‌ای به مهد کودک و پیش دبستانی داشته باشند.

عبدالهیان با بیان اینکه ارزیابی‌های تحصیلی نیز از دانش آموزان انجام می‌شود، اظهارکرد: یکی از مهمترین مشکلات نوآموزان بهره هوشی آنها است که بر اساس آن به مدارس با نیازهای ویژه هدایت می‌شوند.

وی درباره سختی کار معلمان استثنایی نیز گفت: در آموزش و پرورش استثنایی به معلمان هزار امتیاز شرایط سختی کار تعلق می‌گیرد و برای معلمانی که در آموزش تلفیقی فراگیر حداقل یک و حداکثر ۳ دانش‌آموز را پوشش دهند در تلاش هستیم سختی کار و امتیازی برای آنها در نظر بگیریم. با نهایی شدن این طرح قطعاً آن را اطلاع رسانی می کنیم اما معلمان بدانند که امتیاز داده شده کمتر از هزار خواهد بود.

عبداللهیان همچنین درباره هزینه های سنجش سلامت و اینکه قرار است این هزینه ها در آینده رایگان باشد، افزود: این هزینه در سراسر کشور یکسان است که در سال گذشته ۸ هزار تومان و امسال ۱۰ هزار تومان از والدین دریافت می کنیم. اما اینکه رایگان شود یا نه باید بگویم که هزینه‌های آموزش و پرورش سرفصل‌های تعریف‌ شده‌ای دارد و این طرح نیز خودگردان است. البته در مناطق کمتر توسعه یافته و دانش‌آموزانی که زیر نظر کمیته امداد یا بهزیستی هستند درصدی رایگان و درصدی نیم‌بها دریافت می‌شود.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور در پاسخ به این پرسش که آیا در تمام پایگاهها پزشک حضور دارد، تصریح کرد: با توجه به پتانسیل‌های وزارت بهداشت باید به این سئوال پاسخ داد. به عنوان مثال از ۶۵ پایگاه شهر تهران ۵۰ درصد آنها پزشک دارند و در پایگاه‌هایی که پزشک وجود ندارد دانش‌آموز باید به نزدیکترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کند.

وی در پایان افزود: نوآموزان بدو ورود به دبستان امسال برای نخستین بار شناسنامه سلامت به صورت الکترونیکی دریافت کرده و در پایگاههای سنجش سلامت آموزش و پرورش پرونده سلامت برای نوآموزان تهیه می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز