خبرگزاری کار ایران

رییس پژوهشکده غدد و متابولیسم بهشتی:

۴ میلیون ایرانی در صف دیابت / سن ابتلا به کمتر از ۱۵ سال رسید

کد خبر : ۱۷۲۲۳۷

«تغذیه نامناسب، کم تحرکی بویژه نشستن‌های طولانی کودکان مقابل رایانه و تلویزیون عامل اصلی دیابت / مبتلایان به دیابت و افراد در معرض خطر این بیماری بیش از دیگران در معرض بیماری‌های قبلی - عروقی و سکته قرار دارند.»

رییس پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سن ابتلا به دیابت در ایران به کمتر از ۱۵ سال رسیده است.

به گزارش ایلنا، دکتر «فریدون عزیزی» درنخستین همایش سالانه بین المللی دیابت علت اصلی این مساله را تغذیه نامناسب، کم تحرکی بویژه نشستن‌های طولانی کودکان مقابل رایانه و تلویزیون دانست و گفت: این موضوع همچنین چاقی را در بین کودکان افزایش داده است.

عزیزی همچنین شمار مبتلایان به دیابت در کشور را چهار میلیون نفر و شمار افراد درمعرض ابتلا به این بیماری را هم چهار میلیون نفر عنوان کرد و گفت: این تعدادجمعیت، حدود ۸ میلیون نفر - بیش از یک دهم جمعیت کشور - را شامل می‌شوند.

۱۴ درصد تهرانی‌ها دیابت دارند

معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی ایران با اعلام اینکه تا سال ۲۰۳۵ بیش از ۶۰۰میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت نوع دو خواهند بود، اظهار داشت: این وضعیت بیشتر در کشورهای در حال توسعه مشاهده می‌شود.
این فوق تخصص غدد و رییس پژوهشکده غدد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در سال ۱۹۹۵،۶۲ درصد مبتلایان به دیابت در کشورهای درحال توسعه بوده‌اند، گفت: پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ این عدد به ۷۵ درصد برسد.
وی خاطرنشان کرد: بیماری دیابت به خصوص در شهرهای بزرگی مانند تهران به سرعت در حال افزایش است. درتهران هر سال یک درصد به جمعیت مبتلایان به این بیماری اضافه می‌شود و حدود ۱۴ درصد از مردم تهران به این بیماری مبتلا هستند.

تقسیم بندی دیابت

این فوق تخصص غدد، دیابت را به دو نوع یک و دو تقسیم بندی کرد و گفت: بیشترین موارد ابتلا به این بیماری، دیابت نوع ۲ است که ۹۵ درصد مبتلایان را تشکیل می‌دهد.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: زمینه اصلی ابتلا به دیابت ژنتیک است اما این طور نیست که همه افراد در معرض خطر باشند و بسیاری ازعوامل ثانوی مانند چاقی، اضافه وزن، افزایش مصرف غذاهای پرکالری، کم شدن فعالیت بدنی، تغذیه نامناسب و مشکلات دوران بارداری می‌تواند زمینه سازی بروز این بیماری باشد.
وی همچنین صنعتی شدن و افزایش شهرنشینی ودرپی آن تحرک کمتر و مصرف بیشترفست فود‌ها - غذاهای آماده - را عامل اصلی گسترش این بیماری برشمرد.
عزیزی مبتلایان به دیابت و افراد در معرض خطر این بیماری را بیش از دیگران در معرض بیماری‌های قبلی - عروقی و سکته عنوان کرد و گفت: تعداد قابل توجهی از آنان هر سال به کوری و قطع عضو به خصوص قطع پا مبتلا می‌شوند.

ایرانیان بیشترین مصرف کنندگان شیرینی در دنیا

عزیزی یکی از مهم‌ترین عوامل گسترش دیابت را مصرف بیش از حد شیرینی و موادقندی دانست و گفت: مصرف مواد قندی و نشاسته‌ای در کشور ما از همه کشورهای دنیابیشتراست وهرایرانی سالانه ۲۴کیلوگرم شیرینی مصرف می‌کند.
وی درخصوص ضرورت اقدامات جدیدوزارت بهداشت برای کنترل دیابت اظهار داشت: وزارت بهداشت در سال‌های اخیر اقداماتی در زمینه کاهش چربی‌های مضر و جامد و افزایش چربی‌های مایع و آموزش مصرف صحیح روغن انجام داده است به طوری که طی این سال‌ها میزان چربی‌های مضر یا LDL کاهش یافته و میزان مصرف چربی‌های مفید یا HDL افزایش پیدا کرده است.
عزیزی مصرف زیادبرنج در وعده‌های غذایی ایرانی‌ها را از جمله عواملی عنوان کرد که باعثگسترش بیماری دیابت می‌شود که باید میزان مصرف این ماده غذایی در هر وعده غذا کم شود.
وی در ادامه تاکید کرد: همچنین مصرف چربی‌های مضر در شیرینی پزی‌ها باید کاهش پیداکند و وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی باید بر این موارد نظارت کند.
وی گفت: یکی از نگرانی‌های ما تبلیغات مواد غذایی مضر، چرب و شیرین در صدا و سیما است که باید حتما در این زمینه اصلاحات جدی صورت گیرد.
رییس پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص هزینه‌های دیابت درایران نیز اظهارداشت: برآورد کاملا صحیحی در مورد هزینه دیابت نداریم اما سالانه عوارض این بیماری هزینه‌ای حدود چهار هزار میلیارد ریالی را بر کشور تحمیل می‌کند.
وی درادامه افزود: ضمن اینکه با عوارضی مانند کوری وقطع عضو به طور متوسط پنج تا هشت سال از عمر این بیماران کاسته می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز